“E-registracija”: Brža i jednostavnija registracija poslovnih subjekata u RS

Integrisani elektronski sistem za registraciju poslovnih subjekata i preduzetnika u Republici Srpskoj, kojim se pojednostavljuje proces i skraćuje vrijeme potrebno za registraciju, promovisan je i pušten u rad.

U Vladi Republike Srpske Srni je rečeno da je sistem jednostavan za korištenje, ne zahtijeva posjetu bilo kojem šalteru, a pristupa mu se putem linka dostupnog na zvaničnoj stranici Vlade Srpske /eregistracija.vladars.net/.

Projekat “E-registracija” u Republici Srpskoj rezultat je dugogodišnjeg reformskog procesa ostvarenog putem projekta poboljšanja poslovnog okruženja Lajf, koji sprovodi Međunarodna finansijska korporacija, članica Grupacije Svjetske banke, a finansira ga britanska Ambasada u BiH.

Cilj projekta je da pruži brže, jeftinije i transparentnije usluge privrednicima i građanima u BiH.

“Pored elektronskog potpisa i visokih bezbjednosnih standarda, Integrisani sistem `E-registracija` promoviše model evropske interoperabilnosti, što znači da će javna uprava automatski provjeravati podatke kojima već raspolaže, što obezbjeđuje veću produktivnost i skraćuje vrijeme potrebno za postupak registracije. Na ovaj način preduzetnici su oslobođeni prikupljanja značajnog broja dokaza, a time i plaćanja taksi za njihovo izdavanje ili ovjeravanje”, navode iz Vlade.

Dodatno, registracijom putem portala “E-registracija” preduzetnici će ostvariti i 50 odsto popusta na administrativne takse, a sva plaćanja se vrše putem samo jedne uplate, to jest sve dosadašnje takse su konsolidovane kroz jedinstvenu uplatnicu.

Iz Vlade naglašavaju da je elektronski potpis preduslov da bi sistem bio u masovnoj upotrebi, te će biti potreban određeni period kako bi se građani, poslovni subjekti i organi uprave u potpunosti obučili za njegovu primjenu i počeli koristiti portal “E-registracija” u punom potencijalu.

U sistem je uključeno 76 institucija sa republičkog i lokalnog nivoa vlasti u Republici Srpskoj, što govori o složenosti infrastrukture i kompleksnosti procesa reforme, saopšteno je iz Vlade Republike Srpske.

Uvođenjem integrisanog sistema “E-registracija”, uz podršku Projekta Lajf Republika Srpska je izmijenila pet zakonskih rješenja i niz podzakonskih akata. Kako bi ova reforma bila sprovedena, privredni sudovi su prethodno morali digitalizovati više od 12 miliona svojih akata koji predstavljaju dio ovog integrisanog sistema, te omogućavaju lakšu pretragu i postupanje po zahtjevima stranaka.

Šef Kancelarije Međunarodne finansijske korporacije u BiH Lada Buševac rekla je da je u proteklih pet godina ta korporacija u okviru ovog projekta investirala svoja znanja, tehnologiju i zajedno sa partnerima u Vladi Republike Srpske strukturisano radila na stvaranju preduslova za realizaciju prvog potpuno digitalnog servisa za građane i privrednike.

Ona je naglasila da je digitalizacija ekonomske infrastrukture ključna u razvoju privatnog sektora i jačanju konkurentnosti, te zahvalila Vladi Srpske i britanskoj Ambasadi za podršku projektu i uspješnoj saradnji tokom njegovog sprovođenja.

Britanski ambasador u BiH Met Fild rekao je da puštanje u rad elektronskog sistema za registraciju poslovnih subjekata predstavlja važan korak i veliko zajedničko postignuće. Ovim sistemom, naglasio je on, integrisani su različiti koraci u svim resorima uprave u jedan racionalizovan postupak.

 

(NN)