Regija

Hljeb u Crnoj Gori skuplji nego u svim zemljama regije

Autor: Biznis.ba
Hljeb u Crnoj Gori skuplji nego u svim zemljama regije

Cijene hrane i bezalkoholnih pića, u koje spadaju hljeb i žitarice, meso i mlijeko, sir i jaja, u Crnoj Gori su niže od prosjeka u zemljama Evropske unije za 22 procenta, pokazuje istraživanje Eurostata o komparativnom nivou cijena 37 evropskih država za 2018. godinu.

Grupu od 37 evropskih država čine 28 članica EU, tri EFTA članice Island, Norveška i Švicarska, pet zemalja sa statusom kandidata za članstvo u EU - Crna Gora, Sjeverna Makedonija, Srbija, Albanija i Turska, kao i Bosna i Hercegovina, potencijalni kandidat za članstvo u EU.

Kada se porede cijene u Crnoj Gori i susjednim državama - Srbiji, Albaniji, Bosni i Hercegovini i Sjevernoj Makedoniji, tu je Crna Gora najskuplja u tri od šest kategorija, a najjeftinija u jednoj.

Istraživanje Eurostata pokazuje da su hljeb i žitarice najskuplje u Crnoj Gori, gdje su 74 posto EU prosjeka i skuplje su četiri procenta u odnosu na Srbiju i Albaniju, a tri u odnosu na BiH. Alkoholna pića u Crnoj Gori su 106 posto EU prosjeka i samim tim su najskuplja u zemljama regiona koje su kandidati za EU. Skuplja su nego u Albaniji šest posto, Srbiji 22 posto, a u Sjevernoj Makedoniji i BiH 34 posto.

Duhan u Crnoj Gori je 50 posto prosjeka EU i skuplji je za pet posto u odnosu na BiH, osam posto u odnosu na Srbiju, deset posto u odnosu na Albaniju i 21 posto u odnosu na Sjevernu Makedoniju.

Sjeverna Makedonija je najjeftinija zemlja u pet od šest kategorija. Jedino su u Rumuniiji jeftiniji hljeb i žitarice.

Meso u Crnoj Gori i Sjevernoj Makedoniji je najjeftinije u regionu i u EU, i iznosi 62 posto prosjeka, odnosno jeftinije je za 38 posto nego u EU. Mlijeko, sir i jaja su u Crnoj Gori 83 posto EU prosjeka i jeftiniji su u odnosu na Srbiju četiri posto i Albaniju 11 posto, dok su u odnosu na Makedoniju skuplji 12 procenata, a BiH dva posto.

Prikazani rezultati zasnivaju se na istraživanju koje se sprovodi u okviru projekta Pariteta kupovne moći (PKM), kojim se prikupljaju cijene za oko 440 uporedivih proizvoda, omogućavajući zemljama da prikupe cijene za dovoljan broj reprezentativnih proizvoda.

(AA)