EK će značajno umanjiti zabranu korištenja motora s unutarnjim sagorijevanjem od 2035.
Ova promjena praktično označava kraj zabrane, dajući ogromnu pobjedu strankama desnog centra i automobilskom sektoru nakon mjeseci intenzivnog lobiranja, piše Politico.
Prema dogovoru, koji je još u pregovorima, proizvođačima će biti dopuštena prodaja plug-in hibrida i tzv. "range extendera" nakon 2035. godine. Međutim, te fleksibilnosti bit će vezane za obavezu proizvođača da nadoknade dodatnih deset posto emisija korištenjem zelenog čelika i alternativnih goriva.
O načinu funkcioniranja tih kompenzacija i procenata goriva ili čelika koji će se morati koristiti u proizvodnji još se pregovara.
Automobilska industrija tvrdi da ih zakon o zabrani prodaje novih vozila koja emitiraju CO2, dovodi u nepovoljan položaj i čini ih manje konkurentnim u odnosu na kineske kompanije koje su ispred njih u razvoju električnih vozila. Proizvođači se suočavaju i s dodatnim pritiscima zbog trgovinskog rata koji je pokrenuo američki predsjednik Donald Trump te zbog slabije prodaje kod kuće.
Zagovornici klimatske politike kažu da Komisija mora ostati dosljedna.
- EU kupuje vrijeme dok je nova utakmica već počela. Svaki euro uložen u plug-in hibride je euro manje za električna vozila, dok Kina sve više odmiče - rekao je William Todts, izvršni direktor ekološke organizacije Transport & Environment.
Dogovor odražava izjavu Manfreda Webera, šefa Evropske narodne stranke, koji je 11. decembra za njemačke medije rekao da je zabrana motora s unutrašnjim sagorijevanjem poništena, jer je cilj smanjenja emisija CO2 od 100 posto do 2035. sveden na samo 90 posto.
Financial Times je prvi izvijestio o brojkama. Pojavljuju se novi detalji o tome koji će pogonski sistemi biti dopušteni nakon 2035. Prema trenutnom planu, "range extenderi", mali motori s unutrašnjim sagorijevanjem koji produžavaju domet baterija, računat će se kao veće smanjenje emisija od plug-in hibrida, koji imaju i motor s unutrašnjim sagorijevanjem i električni motor.
Suštinski, šema bi davala proizvođačima više emisijskih kredita za "range extendere" nego za plug-in hibride, jer oni emituju manje CO2, rekla su dva zvaničnika.
Reforma 2035. dio je šireg paketa za automobilsku industriju koji Komisija predstavlja u utorak, a posebna inicijativa fokusirat će se na poticanje proizvodnje malih električnih vozila, što je zahtjev koji je predsjednica Komisije Ursula von der Leyen iznijela u svom govoru o stanju Unije u septembru.
Nacrt predstavlja prvi korak u dugom i politički osjetljivom procesu donošenja zakona. Sada ide u Evropski parlament i u glavne gradove EU, gdje političke grupe ostaju podijeljene oko toga koliko daleko Komisija treba ići u spašavanju automobilskog sektora, piše Fena.