Kina je proizvođačima dala 215 milijardi eura za proizvodnju električnih vozila
Ne iznenađuje da je većina tih subvencija dodeljena vrlo nedavno. Think tank procenjuje da je samo 6,3 milijarde eura potrošeno između 2009. i 2017. Međutim, taj broj se otprilike utrostručio tokom od 2018. do 2020., a nakon toga, tokom izbijanja korona krize subvencije su porasle gotovo 10 puta.
Iako su sve ove brojke procene, Centar za strateške i međunarodne studije je primetio da kineska vlada subvencioniše električna vozila na razne načine. To uključuje "popuste na porez" ili njegovo potpuno izuzeće kao i finansiranje infrastrukture. Pored toga, vlada sama sebi kupuje električna vozila i podržava programe istraživanja i razvoja proizvođača automobila, navodi Jutarnji.hr.
Nivo podrške varira, ali vlada je u posljednjih nekoliko godina značajno povećala izdvajanja za programe istraživanja i razvoja električnih automobila. Između 2009. i 2017. je potrošeno samo 2 milijarde dolara. To je skočilo na 3,6 milijardi dolara u 2018. i popelo se na 4,3 milijarde dolara samo u prošloj godini.
Centar za strateške i međunarodne studije tvrdi da su njihove procene "vrlo konzervativne" i čak ne uključuju sve vladine podrške. Tako nisu uključeni lokalni podsticaji, poklonjena zemljišta za izgradnju fabrika, popusti na električnu energiju i subvencije dobavljača automobilske industrije.
Na primjer, proizvođač baterija CATL je navodno prošle godine dobio neverovatnih 809,2 miliona dolara subvencija. To je više od deset puta više nego što su dobili 2018. i gotovo dvostruko više nego što su dobili 2022. godine.
Organizacija kaže da su uticaji značajni jer je tržište time "iz temelja promenjeno". To će drugima učiniti mnogo težim tržišno nadmetanje u Kini ili bilo gde drugde gde se prodaju kineska električna vozila. Iako Kina nije jedina država koja podržava proizvođače električnih vozila, iznos vladine podrške je zaista ogroman.
To je stvorilo i velike probleme za kineske proizvođače. Naime, u Kini ima više od 200 firmi koje proizvode električnih vozila, a samo nekoliko od njih je zaista i profitabilno. Zbog velikog broja proizvođača ponuda električnih vozila je prevelika, zbog čega dolazi i do "rata cijenama" na kineskom tržištu i sve jačih pokušaja za proboj na evropsko tržište.
Centar za strateške i međunarodne studije vjeruje da će brojni kineski proizvođači automobila zbog svega ovoga na kraju propasti, ali tvrdi da će neki sigurno postati oslonci u globalnoj industriji.