Kineski automobilski sektor sve više podstiče globalne proizvođače automobila i političare.
Početkom 1980-ih kineska automobilska industrija jedva da je postojala. Danas zemlja ima kapacitet da proizvede oko 40 miliona vozila godišnje - dovoljno da snabdijeva pola svijeta.
Samo oko 25 miliona automobile je prodato u zemlji 2023. godine, prema Dunne Insights, firmi koja prati tržište automobila u Kini i drugim azijskim zemljama. Da bi rasteretila višak, Kina sve više traži izvoz. Prošle godine je poslala automobile u više od 100 zemalja, rekao je izvršni direktor Dunne Insights Michael Dunne.
Dunne i drugi insajderi kažu da je samo pitanje vremena kada će automobili kineskih marki stići u SAD. Nekoliko marki, poput Volva i njegove podružnice Polestar, već su u vlasništvu kineske kompanije Geely, iako su brendovi smješteni u Švedskoj .
"Zovem ga velikim Godzilom", rekao je Dunne. “Svijet nikada nije vidio auto-industriju ove veličine i razmjera.”
Istraživanja pokazuju da bi veliki udio američkih kupaca, posebno mlađih, rado kupio kineski automobil, uprkos uobičajenim zabrinutostima za privatnost.
Ne dijele svi taj entuzijazam. Predsjednik SAD-a Joe Biden je prošlog mjeseca uveo stroge tarife na kineska električna vozila, efektivno udvostručavajući cijenu na listi, koja inače može biti jeftina i do 11.500 dolara. Administracija kaže da su kineske firme imale koristi od vladine podrške, a kineski uvoz električnih vozila prijeti velikim ulaganjima Bidenove administracije u električna vozila.
Neki političari su otišli dalje. Senator Sherrod Brown, D-Ohio, rekao je na platformi društvenih medija X: „Tarife nisu dovoljne. Moramo zabraniti kineska EV iz SAD-a”
Izvršni director Tesle Elon Musk kritizirao je tarife, ali je ranije 2024. rekao da će bez trgovinskih barijera većinu zapadnih proizvođača automobila uništiti kineska konkurencija. No, nekoliko insajdera iz automobilske industrije skeptično je da će carine moći dugo zadržati kineski uvoz. Neki kažu da čak mogu učiniti više štete nego koristi.
Bill Russo, bivši izvršni direktor Chryslera koji vodi konsultantsku kompaniju Automobility sa sjedištem u Šangaju, rekao je da nedavna historija pokazuje ograničenja tarifa.
Trgovinski rat koji je započeo pod predsjednikom Donaldom Trumpom možda je bio usmjeren na Peking, ali je naštetio američkim proizvođačima automobila povećanjem cijene dijelova, rekao je Russo. Na kraju je možda i ubrzao globalizaciju kineskih firmi prisiljavajući ih da investiraju u druge zemlje koje bi im pomogle da izbjegnu carine.