"Dvije su stvari učinile Hyundai ovako velikim kakav je sada", rekao je prije par godina u neformalnom razgovoru jedan visoko rangirani Hyundaijev menadžer.
Na pitanje koje su to dvije stvari odgovorio je: "Najprije ću vam reći što je druga po važnosti: to je naš veliki SUV, imena Santa Fe. To je bio prvi Hyundaijev model koji su bez stida vozili i arhitekti, doktori i poslovnjaci. To je bio automobil koji se nije kupovao jer je jeftin, nego jer je odličan, i on je gurnuo Hyundai u mainstream. A prva je stvar sponzorstvo, najprije FIFA, a kasnije UEFA turnira. Tada smo postali globalni, potpuno priznati brand i od tada smo mogli ići samo prema gore."
I imao je potpuno pravo: tada, prije četvrt stoljeća, automobili Hyundaija (i korporativnog partnera KIA-e) bili su sve samo ne pojam automobilske izvrsnosti. Nisu bili nepoznati, daleko od toga, ali prepoznavali su ih radi jeftinog modela Ponyja - konkurenta Yugu na američkom tržištu - ili agresivnog marketinga koji je promovirao ambiciozno 10-godišnje garancija.
Međutim, sponzorstvo najvećih fudbalskih priredbi sve je promijenilo i korejske su se marke odjednom našle rame uz rame s ponekad i stoljeće starom europskom konkurencijom.
BYD će biti sponzor i narednog Eura 2028. godine
U tom svjetlu treba promatrati i jučerašnju vijest kako je kineski BYD, jedan od vodećih svjetskih proizvođača električnih vozila, predstavljen kao glavni sponzor Eura 2024. koji se održava u Njemačkoj, srcu europske automobilske industrije. I ne samo to: BYD će biti sponzor finala Lige nacija 2025. i 2027., sljedećih kvalifikacija za Europsko i Svjetsko prvenstvo te čak i Eura 2028. godine.
Osim vidljivosti na reklamama pokraj terena, promotivnim materijalima te prisutnosti na televiziji, činjenica je kako će BYD iskoristiti turnir kako bi predstavio svoje najnovije modele i tehnologije na odabranim mjestima održavanja i službenim zonama za navijače u automobilskim gradovima kao što su München i Stuttgart.
Za stolom s najvećim
Međutim, čak ni to nije toliko bitno, baš kao što to nije ni priča o zajedničkoj navijačkoj strasti i sličnim patetičnim hiperbolama koje se redovito koriste u ovakvim slučajevima.
Ono najvažnije za BYD, baš kao što je bilo i za Hyundai prije 25 godina, činjenica je kako je ova marka sjela za stol s najvećima, divovima marketinške industrije. To su Coca-Cola, Adidas, Alipay, Lidl, Deutsche Telekom… BYD će svoj ugled graditi tamo gdje su ga izgradili velikani kao što su Canon, Intel, Phillips ili Mastercard.
Njima je ovo sponzorstvo ulaznica u svijet uspješnih i bogatih. Baš kao što su nekada bogataši bili mecene pozorišta ili galerija tek kako bi mogli biti viđeni u društvu s glumcima i umjetnicima, tako je sada BYD kupio i platio svoje mjesto u elitnom društvu.
U simboličkom smislu, činjenica da jedna kineska marka sponzoriše europsko takmičenje u središtu europske automobilske industrije također pokazuje visoke ambicije i nepostojanje ikakvog respekta prema markama koje su još donedavno žarile i palile čak i u samoj Kini.