Kremlj nikada nije bio bogatiji i to zahvaljujući američkom strateškom partneru
Rezultati su to nove analize, koja zaključuje da je dio sirove nafte prerađen od strane Indije, a zatim izvezene u Sjedinjene Države kao naftni proizvodi u vrijednosti od više od milijardu dolara.
Ovaj tok plaćanja, u konačnici u korist Moskve, dolazi od Indije koja je povećala svoje kupovine ruske sirove nafte za preko 13 puta u odnosu na predratne iznose, prema analizi Centra za istraživanje energije i čistog zraka (CREA), koju je ekskluzivno podijelio sa CNN. To znači da će američki strateški partner New Delhi uskočiti u zamjenu za kupovinu sirove nafte od strane zapadnih kupaca, smanjenih sankcijama zbog ruske invazije na Ukrajinu, navodi se u analizi.
Dok prodaja ruske sirove nafte Indiji ne podliježe sankcijama i potpuno je legitimna, ispitivanje brodskih ruta od strane stručnjaka ukazuje na to da bi ova ogromna količina isporuka mogla uključivati takozvanu „flotu u sjeni“ tankera za naftu, koje je Moskva posebno stvorila da pokuša prikriti s kim i kako trguje i maksimizirati profit Kremlja.
CNN je svjedočio onome što je vjerovatno dio te složene trgovine oko grčke luke Gythio ranije ovog mjeseca. Dva tankera za naftu – jedan masivni, drugi manji – stajali su jedan pored drugog radi prijenosa s broda na brod, koji uključuje propuštanje sirove nafte između brodova, ponekad s ciljem da se prikrije njeno porijeklo i krajnje odredište.
Dva tankera imaju šaroliku historiju. Oba su krenula iz Rusije sedmicama ranije. Jedna je u vlasništvu kompanije sa sjedištem u Indiji koja je optužena za umiješanost u kršenje sankcija, a druga je prethodno bila u vlasništvu pojedinca koji je bio pod posebnim američkim sankcijama, prema kompaniji za praćenje brodova Pole Star Global.
"Transferi se (ponekad) obavljaju legalno, ali se također koriste kao nezakonita taktika za izbjegavanje sankcija", rekao je David Tannenbaum iz Pole Star Globala. „Dodajete više slojeva igri čaura dok oni pokušavaju da zbune vlasti u pogledu toga odakle ova nafta dolazi i ko je kupuje na kraju dana.”
Desetine sličnih transfera se dešavaju svake sedmice u Lakonskom zalivu u Grčkoj, pogodnoj tački na putu do Sueckog kanala i azijskih tržišta, kažu analitičari.
Ranije u februaru, Ministarstvo finansija SAD-a uvelo je novi paket sankcija protiv brodova i kompanija za koje se sumnja da pomažu u transportu ruske nafte kršeći sankcije SAD, u pokušaju da ometa funkcionisanje ruske flote u sjeni.
Sjedinjene Države su predvodile koaliciju zemalja krajem 2022. godine koje su pristale na "ograničenje cijena", obavezujući se da neće kupovati rusku naftu iznad 60 dolara po barelu. Te su zemlje takođe zabranile svojim brodarskim kompanijama i osiguravajućim firmama – ključnim igračima u globalnom pomorstvu – da olakšavaju trgovinu ruskom naftom iznad te cijene.
„Granja cijena bila je pravi okidač za stvaranje flote u sjeni“, rekao je Viktor Katona, šef analize sirove nafte u firmi za trgovinsko istraživanje Kpler. „Što su duži lanci snabdevanja, teže je razdvojiti transfere sa broda na brod, teže bi bilo... odrediti stvarnu cenu ruskog barela.”
Kako ruska nafta probija put do Indije na floti u sjeni
Jedna ruta kojom su se koristili tankeri koji prevoze sirovu naftu iz Rusije u Indiju uključuje transfer broda do broda u Lakonskom zaljevu kod grčke obale, zajedničkom mjestu okupljanja plovila flote u sjeni koji žele prikriti porijeklo svog tereta. Evo primjera jednog od tih putovanja.
Neka trgovina naftom između Rusije i Indije je otvorena i direktna. Windward, kompanija za pomorsku umjetnu inteligenciju, analizirala je globalno kretanje brodova za CNN i otkrila 588 direktnih putovanja naftnih tankera iz Rusije u Indiju prošle godine.
Ali dio saobraćaja između dvije zemlje je složeniji, o čemu je svjedočio CNN kod grčke obale. Pole Star Global je ispitao istu rutu i otkrio više od 200 putovanja prošle godine brodova iz Rusije koji su izvršili transfer u Lakonskom zaljevu na drugi brod, koji je otišao u Indiju.
Tannenbaum iz Pole Star Global-a je rekao da kompanija "sumnja" da je primarni motiv za ove transfere bio izbjegavanje sankcija jer su "skoro sva ova plovila" imala vezu sa SAD-om ili Evropskom unijom, i da će podlijegati ograničenju cijena. “Ovaj zaljev je ograđen. To je van puta. I tako mogu obavljati ovu aktivnost pseudoanonimno.”
Ami Daniel, izvršni direktor Windwarda, dao je sličnu procjenu: "To je dio ruskog metodičkog, sistemskog napora da se sve samo zakomplikuje." On je podsticaj za Rusiju i trgovce naftom da zaobiđu sankcije opisao kao „gigantski“, rekavši: „Stvarno je trebalo da imate razlog da prebacite 60 i više miliona barela usred okeana i izvezete ih u Indiju jer je mnogo lakše ne da to uradim – da plovimo direktno.”
Flota u sjeni omogućila je Rusiji da stvori paralelnu brodsku strukturu koja može izdržati promjenjive taktike i fokus zapadnih sankcija, sa stotinama tankera neprozirnog vlasništva, koji koriste složene rute. Windward procjenjuje da je ova flota prošle godine narasla na 1.800 plovila.
U izvještaju se procjenjuje da je Rusija izgubila više tenkova u borbama u Ukrajini nego prije februara 2022.
Neto uticaj indijskih kupovina sirove nafte bio je slabljenje pritiska koji ruski predsednik Vladimir Putin oseća zbog naftnih sankcija. Ruski savezni prihodi porasli su na rekordnih 320 milijardi dolara u 2023. godini i trebali bi još rasti. Otprilike trećina novca potrošena je na rat u Ukrajini prošle godine, prema nekim analitičarima, a veći dio još uvijek je predviđen za finansiranje sukoba 2024. godine.
Sredstva kojima Kremlj raspolaže dovela su Moskvu u bolju poziciju da izdrži dugotrajni rat od Kijeva, koji se bori da održi očajnički potreban protok zapadnog novca.
Prema analizi javnih podataka ruskog ministarstva finansija koju je izvršio ekonomista RAND-a Howard Shatz, ruski federalni prihodi i rashodi bili su na vrhuncu svih vremena 2023. Ipak, Moskva još uvijek nije izbalansirala knjige, rekao je, što ukazuje na sama cijena rata, ali i udar na prihod od nafte od sankcija.
"Uprkos skoku prihoda, deficit saveznog budžeta bio je na trećem mjestu po visini... veći samo u 2022. i 2020.", rekao je. „Porez na domaću proizvodnju i uvoz je visok i efikasan, što znači da oporezuju svoje stanovništvo da bi platili ovaj rat“, rekao je on.
Indija je svoje kupovine od Rusije opravdala kao sredstvo za održavanje globalnih cijena nižim jer se ne takmiči sa zapadnim zemljama za bliskoistočnu naftu. Indijski ministar nafte i prirodnog plina Hardeep Singh Puri rekao je prošle sedmice za CNBC: “Ako počnemo kupovati više bliskoistočne nafte, cijena nafte neće biti 75 ili 76 dolara. Biće 150 dolara.”
Kompleksna uloga Indije u globalnoj trgovini naftom ogleda se iu sudbini naftnih derivata u koje se ruska nafta pretvara. Dio sirove nafte prerađuje se u naftne proizvode u rafinerijama na zapadnoj obali Indije, a zatim se izvozi u SAD i druge zemlje koje su potpisale sankcije na rusku naftu. Proizvodi rafinirani izvan Rusije nisu obuhvaćeni sankcijama, a kritičari propusta nazivaju "rupom u rafineriji".
Analiza CREA-e procjenjuje da su SAD prošle godine bile najveći kupac rafiniranih proizvoda iz Indije napravljenih od ruske sirove nafte, u vrijednosti od 1,3 milijarde dolara između početka decembra 2022., kada je uvedena gornja granica cijena, do kraja 2023. godine. Procjene organizacije su zasnovane o javno dostupnim podacima o transportu i energiji.
Vrijednost ovog izvoza naftnih derivata značajno raste kada se uključe američki saveznici koji također provode sankcije protiv Rusije. CREA je procijenila da su ove zemlje 2023. uvezle naftne proizvode proizvedene od ruske sirove nafte u vrijednosti 9,1 milijardu dolara, što je povećanje od 44% u odnosu na godinu ranije.
Moskva je našla sredstva da se obogati i ovim procesom prerade i izvoza. Jedna od indijskih rafinerija i luka koje prihvataju rusku naftu nalazi se u Vadinaru, a vodi je kompanija pod nazivom Nayara Energy, koja je u 49,1% vlasništvu ruskog državnog naftnog giganta Rosnefta. CREA je procijenila da su SAD 2023. godine uvezle naftnih derivata prerađenih u Vadinaru u vrijednosti od 63 miliona dolara, te da je oko polovina sirove nafte koja se koristi u fabrici ruska. Sve je to u potpunosti izvan granica.
No, u izvještaju organizacije dodaje se da izvoz iz Vadinara „dovodi do značajnih poreskih prihoda za Kremlj u obliku oporezivanja izvezene ruske sirove nafte“, kao i preko profita koji je ostvario Rosnjeft od rafiniranja i preprodaje zapadnim protivnicima Moskve.
Ipak, analitičari kažu da je profit koji se može ostvariti i od najmanjeg izbjegavanja sankcija Rusiji ogroman, zbog značajnih iznosa uključenih u trgovinu teretom jednog naftnog tankera. "Stvarno govorite o nečemu što je nevjerovatno unosno", rekao je Daniel u Windwardu. „Iskušenje da se to uradi... je apsolutno ogromno za trgovce. Mogli bi samo zaraditi 10 do 40 miliona dolara u roku od četiri ili pet mjeseci. Nisam siguran da postoji bilo koja druga prilika na svijetu za to.”