20+ godina
sa vama
održivo poslovanje

Cijena koštanja proizvoda ili usluge ključna za uspješno vođenje biznisa

Autor: Biznis.ba
Foto: Ilustracija
Cijena koštanja proizvoda ili usluge je ključna za uspješno vođenje biznisa, a njeno razumijevanje je suštinski korak ka održivom i uspješnom poslovanju. Da bi neko unaprijedio finansijsko upravljanje, potrebno je da se, kako ističe Dušan Roglić, poreski savjetnik iz agencija Roglić, odredi prava cijena za proizvod ili usluge, da bi firma maksimizovala profit i izbjegla gubitke.

- Jer, ako ne znamo cijenu koštanja, onda nemamo realnu sliku o profitu po proizvodu, to jest usluzi. Najbolje je objasniti kroz primjer kako da se izračuna koliko košta nečija usluga da bi znali koliko mora da košta proizvod ili usluga - navodi Roglić, i podsjeća da je cijena koštanja jednaka fiksnim i varijabilnim troškovima, podijeljenim sa brojem jedinica.

- Ovo je osnovna formula koja može da pomogne da izračunate koliko vas košta proizvodnja jedne jedinice vašeg proizvoda ili pružanje jedne usluge. Fiksni troškovi su oni troškovi koji ostaju isti bez obzira na to koliko proizvoda proizvedete. To uključuje troškove zakupa, plate zaposlenih, amortizaciju osnovnog sredstva, servere - nabraja Roglić.

Varijabilni troškovi se mijenjaju u zavisnosti od obima proizvodne. U njih spadaju troškovi sirovina, energenata, ambalaže, dodatnog osoblja itd, prenosi Ekapija.

- Zamislite da imate ukupne fiksne troškove od 200.000 dinara (oko 1700 EUR) i varijabilne troškove od 100.000 dinara (oko 855 EUR) za proizvodnju 1.000 jedinica. Cijena koštanja, kad se primijeni formula, dakle, iznosi 300 dinara (oko 2,5 EUR) po jedinici. Isto tako i za uslugu: fiksni plus varijabilni troškovi, kroz broj klijenata. Jer, ako ne znate cijenu koštanja, teško je pravilno odrediti prodajnu cijenu. Razumijevanje cijene koštanja omogućava vam da pravilno postavite cijenu i osigurate profitabilnost. U najvećoj većini slučajeva od malih biznisa koji su išli ka ozbiljnim prometima, najviše ih je pogodio ulazak u sistem PDV-a. Tu se desilo da nakon ulaska u PDV nisu željeli da kanibalizuju svoju cijenu koštanja i na već postavljenu cijenu su dodavali iznos PDV-a što je logičan splet okolnosti - objašnjava Roglić.

Međutim, ukoliko je tržište zasnovano na fizičkim licima, javlja se sljedeći problem.

- Fizička lica nemaju odbitnu stavku PDV-a na vaše usluge. Već ste poskupjeli 20% (u CG 21%) zbog ulaska u PDV. Dodatnim povećanjem vaše cijene, na tih 20% se dodaje još veći iznos, gdje se dolazi do pitanja upita koliko ste onda konkurentni sa cijenom na tržistu u odnosu na glavne konkurente - navodi poreski stručnjak.

On savjetuje da ukoliko već biznis ima ambicije da od samog osnivanja bude u PDV sistemu i da se doda iznos poreza na cijenu koštanja proizvoda ili usluga, onda treba da se analiziraju troškovi i pronađu načini da se smanje fiksni i varijabilni troškovi.

- Možda možete da pregovarate bolje uslove sa dobavljačima ili optimizujete proizvodni proces. Provjerite kako vaša cijena koštanja stoji u poređenju sa konkurencijom. Ako je vaša cijena niža, imate prednost. Ako je viša možda je vrijeme za analizu troškova ili diferencijaciju proizvoda - ističe Roglić i predlaže postavljanje kalkulatora cijene koštanja u poslovanju:

- To može biti jednostavna "excel" tabela ili specijalizovani softver. Pomoći će da se prate troškovi i pravovremeno reaguje na promjene.

© Copyright 2005. - 2024. Radio M Media Group.
Sva prava zadržana.
Dizajn i programiranje: Lampa.ba