Prodaja električnih automobila u Norveškoj pretekla je prošle godine vozila na benzinski, dizel i hibridni pogon, a njemački Folksvagen je istisnuo "Teslu" kao najveći proizvođač automobila na baterije na tom tržištu, pokazuju današnji zvanični norveški podaci.
Takozvana baterijska električna vozila (BEV) činila su 54,3 posto svih novih automobila prodatih u toj nordijskoj zemlji 2020. godine, što je globalni rekord i znatan skok sa udjela od 42,4 procenta prethone godine, objavio je Norveški savez za drumski saobraćaj (OFV), prenosi Rojters.
Prije jedne decenije, ovi automobili su imali udio od samo jedan posto na tom tržištu.
U nastojanju da postane prva država koja je prekinula prodaju automobila na benzin i dizel do 2025. godine, Norveška, koja proizvodi naftu, u potpunosti je oslobodila električna vozila od poreza koji važi za kupce vozila na fosilna goriva.
Mada je prodaja BEV automobila u pojedinim mjesecima 2020. prelazila magičnu brojku od 50 odsto u ukupnoj mjesečnoj prodaji, ovo je prvi put da su potpuno električni automobili na nivou cijele godine nadmašili obim prodaje svih modela vozila s motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem.
„Definitivno smo na putu da ostvarimo cilj do 2025.“, rekao je izvršni direktor OFV-a Ejvind Torsen na konferenciji za novinare.
Prodaja BEV automobila se ubrzala posljednjih meseci 2020, pri čemu je u decembru dostigla najviši nivo u bilo kom mesecu s udjelom od 66,7 posto u ukupnoj prodaji.
Folksvagenova marka Audi našla se lani na vrhu lestvice najprodavanijih novih putničkih automobila u Norveškoj sa svojim SUV vozilima e-tron i sportsbek vozilima, dok je "Teslin" Model 3, inače pobednik 2019. godine, pao na drugo mesto.
„Naša preliminarna prognoza je da će električni automobili premašiti 65 posto tržišnog udela 2021. Ako to uspijemo, cilj da se 2025. godine prodaju samo automobili sa nultom emisijom biće na dohvat ruke“, rekla je Kristina Bu, predsednica Norveške asocijacije za električna vozila.
"Teslino" srednje sportsko terensko vozilo Model Y trebalo bi ove godine da stigne na norveško tržište, kao i prvi električni SUV-ovi iz Forda, BMW-a i VW-a.
Nasuprot gore navedenim podacima, tržišni udio dizelaša u Norveškoj pao je sa visokih 75,7 procenata iz 2011. godine na samo 8,6 posto u 2020.
Prošle godine je, inače, u toj zemlji prodato 141.412 novih vozila, od čega 76.789 potpuno električnih.
Biznis.ba