Izazovima energetske tranzicije u području energije vjetra proizvođači su već doskočili izradom sve većih vjetroturbina. Onim najvećima promjeri rotora već se opasno približavaju granici od nevjerovatnih 300 metara, a u cijelom se procesu postavlja se i logističko pitanje – kako lopatice duge stotinjak metara i isto toliko duge stupove transportirati od mjesta proizvodnje do mjesta montaže? Mogući odgovor nudi američki startup koji se bavi energijom vjetra, Radia.
Njihova ideja jeste izraditi najveći transportni avion na svijetu, specijaliziran upravo za prijevoz lopatica i stupova novih velikih vjetroturbina. Gigantski avion nazvan WindRunner bio bi veći i od uništenog ukrajinskog Antonova An-225 Mrija, dugog 84 metra – dužina bi mu bila čak 108 metara, visina 24, a raspon krila 80 metara. U oklop, koji se otvara s prednje strane, mogla bi se ukrcati lopatica vjetrenjače duga do 105 metara i promjera do 7,3 metra.
Ukupna nosivost aviona bila bi nešto preko 72,5 tone, a tako natovaren imao bi dolet od oko 2.000 kilometara. Plafon leta bio bi mu 41.000 stopa (12,500 m), brzina krstarenja 0,6 Macha, a dodatnu prednost bi donijela i mogućnost polijetanja i slijetanja na relativno kratkim pistama, dugima tek 1.800 metara. To bi omogućilo dostavu dijelova za vjetroelektrane smještene na zabačenim lokacijama, obično udaljene od velikih zračnih luka.
Ostvari li se vizija ove kompanije, izradila bi se cijela flota ovakvih letećih divova. Bili bi stacionirani blizu proizvodnih postrojenja, u kojima se izrađuju dijelovi vjetroturbina, a omogućili bi njihovu brzu i pravovremenu dostavu na finalnu lokaciju – umjesto da, kao sada, putuju kopnom uz velike logističke pripreme ili dugo i sporo morem.
Osnivač Radie je Mark Lundstrom, specijalist za rakete s MIT-a, koji sa stručnjacima već sedam godina radi na projektu WindRunnera. Trenutno smatra da bi se njegova vizija mogla, s prvim letom tog aviona, početi ostvarivati kroz četiri godine, prenosi Bug hr.