„U posljednjih šest mjeseci je intenzivirana primjena pravila 90/180. Samo u proteklih 7 dana 12 vozača iz BiH je bilo privedeno. Zadnji primjer je bio u Poljskoj. Tretiranje vozača kao turiste nije više prihvatljivo“, smatra Velibor Peulić, Klaster Logistika.
Vozač iz BiH na poljskoj granici je uhapšen i zadržan u pritvoru, nakon čega je dobio zabranu ulaska u EU. Zbog ovog problema, Konzorcijum logistika Bosne i Hercegovine uputila je pismo premijerima Republike Srpske i Federacije, u kojem se navode negativne posljedice nastavka primjene trenutnih pravila.
„Transportni kapaciteti u BiH će biti znatno smanjeni. Troškovi transporta će se povećati, a da li će doći to tog pomjeranja zavisi od, između ostalog, dijaloga predstavnika Evropske komisije, njihovih ambasadora u BiH i naših nadležnih tijela. Iz tog razloga smo se obratili i jednom i drugom premijeru“, kaže Peulić.
Ukoliko se hitno ne ukine pravilo koje vozače kamiona tretira kao turiste, iz BiH će, kažu prevoznici, otići između 6 i 8 hiljada vozača, a cijena transporta će porasti za 25 posto, što će se odraziti na cijenu svih roba i usluga.
„Očekujemo kolaps, jer nemamo mi rezervnih vozača koji su friški, pa da sjednu u kamion i da nastavimo dalje. Jednostavno nemamo vozača i kamione možemo samo vratiti na parkinge i čekati od 30 do 60 dana, zavisno od kazne koje dobijete, nakog čega možete ponovo pokušati ući u EU“, objašnjava Igor Beben, predsjednik Udruženja drumskih prevoznika.
Iz Ministarstva saobraćaja i veza kažu da su upoznati sa problemom prevoznika, ali da rješenje nije jednostavno.
„Sve zemlje EU štite svoj ekonomski prostor i štite svoje privrednike. S tim njihovim odlukama svakako da firme iz drugih zemalja ne mogu biti zadovoljne. Vidjećemo kako i na koji način, ali u ovom trenutku teško se šta može promijeniti. Teško je uticati na odluke koje EU donosi u svom ekonomskom prostoru“, objašnjava Nedeljko Čubrilović, ministar saobraćaja i veza Republike Srpske.
Drumski prevoz nosilac je oko 93 posto usluga cjelokupnog prevoza u robnoj razmjeni sa EU. Na poslovima prevoza radi oko 47 hiljada ljudi i ukoliko država snažno ne stane iza ovog sektora privrede, kažu prevoznici, doći će do nesagledivih posljedica po ekonomiju.
Drumski prevoz u BiH zbog sve oštijih pravila EU nalazi se pred kolapsom, upozoravaju prevoznici. Ne riješi li se problem boravka vozača iz BiH unutar granica EU, bez posla bi moglo ostati i do 8000 radnika, a cijene prevoza mogle bi porasti za 25 posto.