U vrijeme izražene nezaposlenosti među mladima u Bosni i Hercegovini, neki od njih se vraćaju ruralnim područjima bogatim prirodnim resursima i koriste vlastitu kreativnost i poslovne vizije kako bi sebi osigurali bolju budućnost.
Dio mladih pridružio se i kampanji Hrana Gurmana, koju provodi Sweden/USAID FARMA II projekat. Oni koriste ovu komunikacijsku platformu za promociju svoje prirodne kozmetike i prehrambenih proizvoda, saopćili su realizatori projekta.
Naveli su za ovu priliku tri pozitivne priče, a jedna je o mladim Mostarkama Azri, Ružici i Iris koje su pokrenule vlastiti brend Gea.heal koristeći inovacije kao glavni adut.
One koriste prirodne sirovine s hercegovačkih polja za proizvodnju balzama za usne, svijeća i ulja. Glavni sastojci poput lavande, kantariona, smilja i stolisnika ručno beru na obalama kristalno čistih rijeka. Njihovi proizvodi u sebi nose čaroliju istinske lokalne prirode i tako se ističu u odnosu na slične industrijske proizvode.
Djevojke kažu da su se na inovacije odlučile zbog želje da ljubav prema lokalnom ambijentu pretvore u proizvode koji istovremeno nude njegu za tijelo i smiraj za dušu. To rade jer su autentični i prirodni u eri istolikosti i masovne industrijske proizvodnje.
Još jedan primjer je Fungi Kultura, biznis koji su razvili Danijel, Erdžan i Edis, trojica mladih prijatelja iz Tuzle. Oni su iskoristili svoju ambiciju i znanje kako bi pokrenuli proizvodnju gljiva bukovača kao ljekovitog i gastronomskog proizvoda.
Jezgru njihove kreativne ideje čini proizvodnja gljiva isključivo u skladu s ekološkim principima, kao i inovativni sistem distribucije, odnosno naručivanja preko interneta kao dodatak lokalnoj prodaji.
Činjenica da ova tri prijatelja žive u gradu nije ih spriječila da svoju poljoprivrednu poslovnu ideju pretvore u stvarnost. Bukovače se uzgajaju u zatvorenom i za njih nisu potrebni hektari zemlje, tako da su oni svoju energiju usmjerili u osmišljavanje kvalitetnog supstrata za gljive od pšenične slame, kojem oni dodaju i tajni sastojak - istinsku ljubav prema gljivama i želju da ostanu i žive u Bosni i Hercegovini.
Iako su bukovače relativno nov proizvod u BiH, mladi ljudi su jednako spremni ponuditi i tradicionalne proizvode koje obogaćuju novim pristupima i mladenačkom energijom i kreativnošću.
Erna Okanović iz Visokog je iz porodice koja se tradicionalno bavi berbom i proizvodnjom ljekovitog bilja. Erna je odlučila obogatiti ovu tradiciju svojim brendom Alt-Med koji je pokrenula kada je imala samo 16 godina. Proizvodi koji se prodaju pod ovim brendom danas uključuju razne čajeve, masti i tinkture. Ono što ovu ponudu čini posebnom je i Ernina odluka da je obogati ljekovitom parazitskom gljivom zvanom čaga (Inonotus obliquus) koja se diljem Evrope i Azije koristi kao lijek za rak i druge bolesti. Erna danas ima 29 godina, a njeni proizvodi su dostupni u Alt-Med trgovinama i putem direktnih narudžbi.
Svi ovi primjeri idu u prilog ideji da proizvodnja prirodne hrane i kozmetike može doprinijeti otvaranju novih radnih mjesta za mlade i da pruža dovoljno širok ambijent u kojem oni mogu ispoljiti kreativnost, poslovnu viziju i spremnost da probaju nešto novo.
Biznis.ba / FENA