Novi pravilnik, stara rješenja: Kome je interes zastarjela naplata cestarine
Ukratko, novi pravilnik - stara pravila i rješenja. Iako se očekivalo da će se naplata cestarine modernizovati, ništa od toga.
Osim ručnog plaćanja na naplatnom mjestu, ostaje mogućnost elektronske naplate, odnosno ACC TAG uređaja. No, takvo rješenje u prošlosti nije donijelo veliki efekat, čemu svjedoče kolone vozila na naplatnim mjestima na autoputu u FBiH, pogotovo tokom ljetnih mjeseci ili dana praznika.
Uzalud su bile sve akcije, sniženja i popusti koje su Autoceste FBiH nudile korisnicima za kupovinu ACC TAG uređaja, pa se postavlja pitanje zašto se novim pravilnikom nije otišlo korak dalje?
Naime, Autoceste FBIH na svojoj web stranici za sve one koje imau ACC TAG imaju prilično jednostavna rješenja, u smislu registracije i uplate na korisnički račun. Međutim, po uređaj se i dalje, narodski rečeno, "ide pješke”.
Uz to, potencijalni korisnici imaju obavezu bespotrebnog potpisivanja ugovora i prikupljanja dokumentacije, što pogoduje tek bespotrebnoj administaraciji, a nikako efikasnosti postupka.
Primjera radi, Mađarska i Bugarska uopšte nemaju uređaje. Dovoljno je da su korisnik u samo nekoliko koraka registruje na web stranici tamošnjih autocesta, uplati korištenje autocesete na sedam dana, mjesec ili godinu, te unese registarske oznake svog vozila. U prevodu, upravo registracija vašeg vozila je zapravo ACC TAG, te nema potrebe za kupovinom posebnog uređaja.
"Uvidom u dokumentaciju i fakture dobavljača utvrdili smo da Društvo za usluge održavanja hardverskog dijela sistema naplate cestarine i održavanja softverskog dijela sistema nadzora i upravljanja prometom u ukupnom iznosu od 610.009 KM nije provelo postupak nabavke kako nalaže Zakon o javnim nabavkama, već je nakon provedenih postupaka ovih usluga retroaktivno primijenilo ugovor na ranije razdoblje“, istaknuto je u jednom revozorskom izvještaju Autocesta FBIH.
Odgovor zašto se i Autoceste FBIH ne okrenu novim modernim i praktičnijim rješenjima, odnosno pogodovanju korisnika, vjerovatno treba tražiti u višemilionskim ugovorima i pogodovanju prodavačima usluga softverskih i hardverskih održavanja sistema.
Dokle će građani biti žrtve hardvera i administracije pored savremenih digitalnih rješenja, dotle će na autoputevima gubiti vrijeme i trošiti veće količine goriva, a BiH će ostati na vrhu liste zemalja koje ne ispunjavaju zelene agende EU.
Dodajmo i to da je uz novi pravilnik pripremljena i nova uredba sa povećanjem cijena cestarina, o čemu ćemo detaljnije narednih dana.