Tokom prvih deset mjeseci ove godine uvezeno je svega šest električnih vozila u BiH, a stručnjaci misle da su razlozi za to uglavnom njihova visoka cijena i nepostojanje dovoljnog broja punjača, te kažu da država treba na neki način da stimuliše uvoz ovakvih vozila.
Prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, vrijednost šest uvezenih električnih vozila ove godine iznosila je 159.760,65 KM s ukupnim dažbinama 42.942,14 KM.
"Najskuplje uvezeno električno vozilo u ovoj godini je Volkswagen e-Golf karavan, koji je koštao 54.227,84 KM, dok je drugo po vrijednosti električno vozilo iste marke od 50.555,54 KM, sa dažbinama 12.414,52 KM, odnosno 11.575,40 KM", rekli su u UIO BiH i dodali da su među uvezenim vozilima bila i tri električna vozila SD-001 iz Kine i jedno vozilo Melex tip 245 iz Poljske.
Ove godine nije bilo uvoza skupocjenih vozila kao prošle godine, kad je uvezen Tesla model S iz SAD, koje je ponosnog vlasnika koštalo 294.153,37 KM sa dažbinama od 67.299,05 KM.
Haris Muratović, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH, rekao je da su vozila za građane BiH zasigurno u ovom momentu poprilično nedostižna zbog visoke cijene.
"Za primjer Volkswagen e-Golf košta oko 72.000 KM, međutim nova platforma i masovna proizvodnja će značajno uticati na smanjenje prodajne cijene ovih vozila. Procjene su da će cijene biti snižene u početku barem za 20 odsto, s kontinuiranim trendom smanjenja u budućnosti", istakao je za "Nezavisne" Muratović, koji naglašava da država svojom strateškom politikom s ciljem smanjenja zagađenja mora napraviti sisteme stimulacije nabavke električnih i drugih ekoloških automobila.
On kaže da većina proizvođača najavljuje proizvodnju električnih automobila i komercijalizaciju u prodaji krajnjim korisnicima početkom naredne godine.
Muratović smatra da je potrebno ukinuti carinu na električne automobile, a za hibride smanjiti sa 15 na pet odsto, te da u BiH nema nikakvih pogodnosti za nabavku i registraciju električnih vozila, ali je siguran da će se to promijeniti.
"Potrebno je stimulisati nabavku električnih vozila kroz projekte i budžete u saradnji s ekološkim organizacijama EU. Iz okolišnih taksi se mogu stimulisati nabavke eko-automobila. Na našim cestama ima svega oko 30 registrovanih vozila", kaže Muratović.
On ističe da je Banjaluka pozitivan primjer kada je u pitanju infrastruktura, gdje je u ovoj godini instalirano šest javnih punionica, dok u Sarajevu postoji jedna javna na parking prostoru "Elektroprivrede" te desetak punionica u sklopu hotela i auto-kuća.
Aleksandar Ljuboja iz Udruženja ekonomista RS SWOT kaže da je regulativa za uvoz takvih vozila kod nas neprecizna i da je treba pojasniti, a sa druge strane postoji nedostatak servisnih mreža za punjenje vozila, čime im je ograničeno kretanje.
"Nemamo mnogo lociranih takvih jedinica, ali smo svjedoci da se u zadnje vrijeme u gradovima radi na tome. Mora se popraviti regulativa i poboljšati mreža mjesta za punjenje, što bi doprinijelo da se poveća broj vozila. Interes kod naših ljudi postoji, ali su iz ovih razloga odustali od takve kupovine", kaže Ljuboja.
I on smatra da bi se u narednim godinama mogao očekivati rast uvoza ovih vozila.
"Na Zapadu veliki broj kupaca subvencionisale su države, one su prepoznale benefite toga, dok mi nemamo tu mogućnost zbog novčanih sredstava, jer smo siromašna zemlja, te nije bilo ni akcenta na tu vrstu vozila", kaže Ljuboja.
Da je slaba mreža punjača za električna vozila u BiH, kaže i Armin Imamović, direktor "Per Aspera" u Sarajevu, firme koja servisira punjače za ove automobile, te ističe da u Sarajevu uglavnom postoje privatni punjači.
Značajne uštede
Haris Muratović, predsjednik Udruženja ovlaštenih zastupnika i trgovaca automobilima pri Privrednoj komori FBiH, kaže da u prosjeku na 100 kilometara električno vozilo potroši energije u vrijednosti od 1,70 KM.
"Kada iskalkulišete cijenu po pređenom kilometru, dolazi se do zaključka da dugoročno imate značajne uštede, imajući u vidu da su u ovoj godini cijene goriva u BiH uvećane za oko 20 odsto u odnosu na prošlu godinu", pojasnio je Muratović i dodao da su ovlašteni trgovci u BiH s aspekta opremljenosti specijalnim alatima i edukacijom osoblja uglavnom spremni za servisiranje navedenih vozila.
Biznis.ba / NN