Leasing će u Srbiji ove godine dostići vrijednost od rekordnih milijardu eura
U prvih devet mjeseci 2024. registrovan je rast vrijednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog leasinga od 30 odsto u odnosu na isti period prethodne godine.
Posmatrajući prema segmentima, rast vrijednosti novozaključenih ugovora davalaca finansijskog leasinga zabilježen je u skoro svim segmentima finansiranja, a najveći je u segmentu komercijalnih i teretnih vozila i autobusa gdje iznosi skoro 47 procenata, kao i putničkih vozila (novih i polovnih) gdje je rast više od 22 odsto.
Najveći broj klijenata leasing kompanija u našoj zemlji i dalje su mala i srednja preduzeća i preduzetnici, a isti je slučaj i na razvijenijem evropskom tržištu.
Razlog tome je fleksibilnost i prilagodljivost ovog načina finansiranja manjim privrednim subjektima.
Putnička vozila i dalje najdominantniji predmet leasinga
Ivan Jauković, predsjednik Asocijacije leasing kompanija Srbije, istakao je na konferenciji da nas u narednom periodu očekuje modernizacija autobusa, tramvaja i trolejbusa, ali i poboljšanje kvaliteta mobilnosti.
„Današnji ciklus upotrebe vozila je takav da se ona koriste kraći period i mijenjaju češće. Samim tim, korisnik ima mogućnost da vozi najnoviji model, da izbjegne periode češćih kvarova i većih servisa.
Osim toga, primjetno je pomjeranje fokusa sa koncepta vlasništva na koncept iznajmljivanja, jer savremeni vozači ne žele da razmišljaju o vozilu i održavanju vozila, već samo o njihovom korištenju“, objašnjava Jauković i dodaje: „Bilo da su u pitanju hibridna ili električna vozila, ljudi definitivno teže ekološki prihvatljivim alternativama kad je transport u pitanju. To je svakako posljedica podizanja svijesti o značaju električnih vozila, veće dostupnosti vozila na teritoriji Republike Srbije i poboljšane infrastrukture za električna vozila.
Kad je u pitanju javni prevoz, već danas na ulicama možemo vidjeti nova vozila od kojih je značajan procenat hibrida i vozila na prirodni gas. Očekivanja su da bi naredna godina mogla da bude obećavajuća kad je u pitanju urbana elektromobilnost.“
Teodora Milenković, generalni sekretar ALCS, podsjetila je da je svako treće novo vozilo u našoj zemlji finansirano putem leasinga: „Specifičnost leasinga je da je sredstvo finansiranja ujedno i predmet obezbjeđenja, što ovaj način finansiranja čini veoma pogodnim za najznačajniji segment evropske i domaće privrede, a to su mikro, mala i srednja preduzeća. Putnička vozila su najzastupljenija u strukturi finansiranja na leasing, pa u trećem kvartalu 2024. godine imaju udio od 44 procenata.“
Zaokret ka zelenijim vozilima
U Evropskoj uniji se u posljednjih pet godina drastično promijenila struktura prodatih novih automobila. Dok su 2019. najviše kupovani benzinci (preko 37%), ove godine najviše su traženi hibridi (39%). Tražnja za dizelašima je drastično smanjena ali je porasla tražnja za električnim automobilima koji su na tržištu prodatih novih automobila imali udio od 14%.
Srbija je daleko od ovakvih rezultata prije svega zato što se na tržištu i dalje najviše kupuju polovnjaci, oni koji su odbačeni u razvijenijim zemljama.
Prema podacima MUP-a od ukupno prodatih automobila u 2023. godini u Srbiji su samo 16% činila nova vozila. Kada su njih kupovali građani su u prvih devet mjeseci ove godine najradije birali benzince (48%), a zatim hibride (30%).
Automobili na dizel su i kod nas izgubili na popularnosti pa su činili smo 19% svih prodatih vozila.
Očekuje se da će se nabavka hibridnih i električnih vozila u Srbiji intenzivirati a taj trend trebalo bi da podstakne i leasing industrija.
Da podsjetimo, 2022. je u Srbiji vrijednost nabavke električnih automobila preko leasinga iznosila 16,4 miliona eura, a već 2023. godine je dostigla 33,8 miliona eura, sa trendom brzog rasta.
Predstavnici leasing industrije saglasni su da je digitalizacija društva uticala i na promjene u leasingu. Jauković objašnjava da su se promijenili načini donošenja odluka, upravljanja rizikom i da je poslovno okruženje još više usmjereno na korisničko iskustvo.
„Leasing je i ranije bio prepoznat kao brz i efikasan finansijski instrument, ali u posljednjih nekoliko godina procesi za potpisivanje leaing ugovora dodatno štede vrijeme i resurse. Potpisivanje ugovora je moguće za svega nekoliko minuta i to digitalnim putem“, ističe Jauković i dodaje: „Očekivanja su da će industrija u narednih tri do pet godina u potpunosti preći na bezpapirne ugovore, ali i da će odobrenja biti moguća na wb sajtovima ili u salonu. Između ostalog, leasing želi da doprinese ESG principima i da smanji količinu potrebnih papira.“