Štednja akumulirana tokom pandemije Covid-19 presušuje, zajmoprimci nastavljaju da nagomilavaju dugove, a kašnjenja su sve veća. Trgovci kažu da su kupci siti rasta cijena i da mijenjaju svoje ponašanje pri kupovini, prenosi CNN.
Amerikanci svojom potrošnjom pokreću ekonomski rast i udaraju ih iz svih smjerova. Američki potrošači pokrenuli su cunami potražnje kada je ekonomija izašla iz dubine pandemije. Taj zamah se nastavio i prošle godine dok su Amerikanci rado otvarali svoje novčanike, rasprodavali koncerte visokog profila i obarali putne rekorde, što je također spriječilo dugo očekivanu recesiju.
Takvu bujnost održava solidno američko tržište rada, sa nezaposlenošću ispod 4%, gotovo dva miliona otvorenih radnih mjesta više od nezaposlenih ljudi koji traže posao i plata koje nadmašuju inflaciju. Tržište rada se pokazuje kao spas američke ekonomije, ali je nepogrešivo da se Amerikanci osjećaju uklješteno.
Jednom kada ta cipela padne, to bi moglo izazvati potres za najveću svjetsku ekonomiju.
"Sve dok su ljudi zaposleni, nastavit će trošiti jer je teško dramatično se povući, a da ne osjećate da sami sebe gubite", rekla je Carol Schleif, direktorica za ulaganja u porodičnom uredu BMO, za CNN. “Ali potrošači su sada vrlo selektivni i smanjit će ako moraju.”
S obzirom na niz ekonomskih prepreka s kojima se suočavaju potrošači, ekonomisti pomno obraćaju pažnju na prekretnicu. Prodaja u američkim maloprodajnim objektima i restoranima bila je neočekivano stabilna u aprilu, izostala je dobit od 0,4% koju predviđaju ekonomisti. Potrošnja na malo, koja je prilagođena sezonskim kolebanjima, ali ne i inflaciji, također je revidirana naniže za mart.
Druga procjena bruto domaćeg proizvoda, objavljena u četvrtak, pokazala je da je potrošačka potrošnja bila slabija u prva tri mjeseca ove godine nego što je prvobitno prijavljeno. Potrošnja, koja čini oko dvije trećine američke ekonomije, porasla je za 2% u prvom tromjesečju, u odnosu na 2,5% koliko je prikazano u prvoj procjeni. To je rezultiralo revidiranjem ukupnog bruto domaćeg proizvoda na 1,3% godišnje, u poređenju sa prvobitno procijenjenih 1,6%. Ekonomisti koje je anketirao FactSet očekuju da će biti objavljeni podaci koji pokazuju da je potrošačka potrošnja značajno usporila u aprilu od marta.
Ali možda najneugodnije ekonomsko saopštenje koje je bilo ispod očekivanja ekonomista bio je izvještaj o zapošljavanju za april. Poslodavci su prošlog mjeseca dodali samo 175.000 radnih mjesta, što je veliki promašaj od 235.000 radnih mjesta koje su ekonomisti projicirali u anketi FactSet-a. I umjesto da ostane stabilna na 3,8%, kako se očekivalo, stopa nezaposlenosti je porasla na 3,9%. Tržište rada za sada dobro pjevuši, ali koliko dugo ostaje da se vidi.
Nejasno je znači li nedavni niz razočaravajućih brojki da će ekonomija dodatno oslabiti ili se oporaviti jer podaci za mjesec dana - čak ni kvartalni - ne predstavljaju trend.
Zarada u maloprodaji dala je mješovitu sliku, ali kupci sa nižim i srednjim prihodima sada se povlače.
Walmart (WMT) je vidio da kupci iz različitih dohodovnih razreda češće kupuju u lancu u prva tri mjeseca u godini, uključujući potrošače s višim prihodima koji kupuju namirnice u znak da su potrošači stisnuti.
Drugi lanci su vidjeli slične signale. Potrošači sa nižim prihodima kupili su više brendova privatne robne marke i artikala od 1 dolara u Dollar Generalu tokom posljednjeg kvartala, saopštila je ta kompanija.
Kohl's (KSS) dionice pale su za više od 20 posto nakon slabih kvartalnih rezultata, pokazujući kako su se kupci sa srednjim prihodima povukli od nebitne odjeće i diskrecione robe u robnim kućama.
"Naši klijenti i dalje su pod pritiskom brojnih ekonomskih faktora, uključujući visoke kamatne stope i inflaciju", rekao je Kohlov izvršni direktor Thomas Kingsbury u razgovoru s analitičarima u četvrtak. “Naš klijent sa srednjim prihodima i dalje je pod utjecajem.”
Target, Home Depot i Best Buy, koji su bili jedni od najjačih trgovaca na malo u posljednjih nekoliko godina, primili su udarac od povlačenja diskrecione robe. Mnogi trgovci su snizili cijene i povećali popuste kako bi pokušali povećati potražnju. Ipak, bilo je svijetlih tačaka u maloprodajnoj industriji.
TJX, matična kompanija TJ Maxx i Home Goods, je skočio dok potrošači traže povoljnije cijene. Abercrombie & Fitch, oslonac iz 1990-ih, iskoristio je nostalgiju potrošača kako bi revitalizirao brend.
Ekonomisti su bili poniženi prošle godine kada su se njihove opklade da će privreda pasti u recesiju pokazale potpuno pogrešnim, tako da se otpornost ekonomije ne smije potcijeniti. Ali najnoviji podaci i rezultati o zaradi pokazuju da je ekonomski krajolik i dalje neporecivo težak i stavlja Amerikance na kušnju.