Kako više od 1,4 milijarde ljudi u Indiji traži kredite, neki menadžeri dovode svoje najmlađe osoblje do ivice izgaranja, gurajući hiljade zaposlenih iz industrije. Prema jednoj procjeni, gubitak u finansijama je skoro dvostruko veći od globalnog prosjeka i daleko veći od drugih velikih zemalja poput SAD-a, Japana i Njemačke, čak i nakon što je stopa u Indiji blago pala u najnovijim dostupnim podacima.
Među mlađim bankarima brojke su još mračnije. Kod najvećih privatnih zajmodavaca u Indiji, stope odustajanja redovno prelaze 50%.
Razlozi su kompleksni. Procvat Indije olakšao je nekim početnim bankarima da traže povećanje plata, prelazeći iz firme u firmu. Ali drugi se žale da je odustajanje njihova jedina opcija za napredovanje s obzirom na oskudnu obuku i mogućnosti rasta. Plate bankara su dramatično porasle u Indiji, posebno za više pozicije – približavajući se brojkama u Hongkongu i Singapuru – ali plate za najniži rang zaposlenih ostaju relativno niske. To podstiče sve veći jaz između bogatih i siromašnih u zemlji, što je dovelo do poređenja sa američkim pozlaćenim dobom.
U širem smislu, mlađi zaposleni kažu da menadžeri nijesu obučeni da pripreme zaposlene za izazove finansijskog sistema u današnjoj Indiji. Stotine miliona ljudi otvorilo je svoj prvi bankovni račun u posljednjoj deceniji. Mnoge banke su diversifikovale svoje portfelje na načine koji bi bili nedokučivi za većinu moderne indijske istorije, kada su naciju veliki investitori zaobilazili.
Ove snage dovele su do žestoke konkurencije između tradicionalnih banaka, modernih fintech firmi i zajmodavaca u sjeni. Kako se mogućnosti ulaganja šire u Indiji, bankovni depoziti sada rastu sporije od kredita – što znači da se firme bore za kupce u daleko većoj mjeri.
Kamal Karanth, suosnivač Xpheno, kompanije za softverska rješenja sa sjedištem u Bengaluru, rekao je da mnogi investitori ne vide ništa osim pozitivne strane za Indiju. Očekuju da banke učine sve što je potrebno da dovedu do poslovanja – okruženje za kuvanje pod pritiskom koje često najteže pada na mlađe osoblje i dovodi do „većih trenja između zaposlenih i institucija“.
„Najteže su pogođeni prodajni timovi“, rekao je. “Osoblje na prvoj liniji mora agresivno prodavati proizvode kompanije i na kraju se suočiti s teškim radnim uslovima i gnjevom potrošača.”
Zaposlenost u finansijskom sektoru naglo porasla
Samo pitajte Ajaya, koji je u početku bio oduševljen što je prošle godine prihvatio posao u banci srednje veličine u Mumbaiju. Šefovi su rekli da će on igrati ključnu ulogu u njihovim planovima proširenja, prenosi Investitor me. Ali stvari se nisu baš tako odvijale. Banka je prekomjerno ovlastila, rekao je Ajay, očekujući da će pridobiti trgovce u područjima u kojima već dominiraju veće, dobro ukorijenjene institucije.
Banka, koja je uglavnom bila fokusirana na poljoprivredu, želi da se diverzifikuje u nove segmente. Ipak, šefovi imaju malo veza u tim sektorima, kaže Ajay (23), koji je prvi u svojoj porodici koji je pohađao fakultet. Mnogi mlađi zaposleni su dali otkaz tokom Ajayjevih 10 mjeseci na poslu, frustrirani nejednakom naknadom i sporim napredovanjem u karijeri.
“Moji menadžeri su uvijek nezadovoljni mojim rezultatima”, rekao je Ajay, koji nije želio da bude identifikovan punim imenom kako bi izbjegao osvetu poslodavaca.
Neobično veliki odliv radne snage privukao je pažnju Rezervne banke Indije. Guverner Shaktikanta Das rekao je prošlog oktobra da centralna banka “pomno” prati nivoe osipanja i sastavlja tim za rješavanje ovog problema.
Odmori najčešći u sektoru finansijskih usluga
Osipanje kadra skupo košta finansijski sektor, najvećeg poslodavca u Indiji, što povećava troškove zapošljavanja i obuke. To je također upozorenje da kompanije rizikuju da otuđuju važnu demografsku kategoriju za pokretanje rasta u Indiji, jednoj od najmlađih zemalja na svijetu.
Rod dodaje još jednu barijeru. Indijske žene – čija je stopa učešća u radnoj snazi već među najnižima na svijetu – suočavaju se s posebno teškim usponom. U finansijskom sektoru, samo jedna od 13 zaposlenih žena je napredovala 2023. godine u poređenju sa svakim osmim zaposlenim muškarcem, prema podacima Aon-a, konsultantske firme za ljudske resurse.
Ukorijenjene hijerarhije vezane za kastu i lozu otežavaju strancima. Priya Agrawal, osnivačica Fondacije Antarang, neprofitne organizacije koja savjetuje diplomce o putevima karijere, rekla je da su uloge u finansijama privlačne za Indijce, ali mnogi smatraju da je nemoguće probiti “nevidljivi plafon” zbog njihovog ekonomskog statusa.
Za razliku od tržišta kao što su SAD ili Kina, većina ljudi u zemlji ne govori primarni jezik u indijskim korporativnim okruženjima – tipično engleski. To znači da su Indijanci koji nijesu odrasli u kosmopolitskim metrogradovima često u velikom nepovoljnom položaju kada komuniciraju sa nacionalnim elitama.
Uzmimo Chiraga, 25, koji je bio oduševljen kada se prije četiri godine pridružio timu zajmodavca u sjeni kako bi prodavao štedne račune i proizvode ličnih zajmova. Chirag, prva generacija službenika, nije došao od novca: njegov otac je šofer, a majka kuva za nekoliko domaćinstava u luksuznom predgrađu Mumbaija.
Njegovo uzbuđenje je kratko trajalo. Chiragov posao nije bio kancelarijski posao koji je zamišljao i borio se da pristupi bogatim klijentima ili proširi svoju mrežu.
Chirag je rekao da pokušava uštedjeti dovoljno novca za diplomu menadžmenta, kako bi ga “barem ljudi gledali s poštovanjem.” Ali sa školarinom od 200.000 rupija (2.389 dolara), zabrinut je kako će sve priuštiti.
“Ne izgledam kao bogati ljudi kojima moram prodavati proizvode,” rekao je Chirag, koji je tražio da mu se ne navodi pravo ime, kako bi izbjegao osvetu poslodavaca. “Ne vjeruju mi.”
Djelimično je kriva i neusklađenost očekivanja. Kako su banke proširile svoje usluge, mlađi kadrovi se ponekad zapošljavaju kao savjetnici za bogatstvo, ali se onda postavljaju u različite uloge, što dovodi do toga da se osjećaju potcijenjeno, kaže Diya Zachariah, koja je godinama radila u TNS India fondaciji, neprofitnoj organizaciji koja nudi obuku u karijeri.
Zaposleni mlađi koji nijesu pohađali elitne indijske škole često se usmjeravaju na manje privlačne poslove, uključujući prodaju proizvoda za banke na benzinskim pumpama ili na aerodromima.
Konačno, veliki odliv utiče na korisničko iskustvo i rizikuje narušavanje reputacije indijskih banaka. Odvraćanje mlađih zaposlenika od prelaska iz firme u firmu je ključni prioritet.
“Stav je: Život je prekratak. Pusti me da probam. Ne radi se o karijerama,” rekao je Rajkamal Vempati, predsjednik i šef ljudskih resursa u Axis banci. “Možeš napustiti posao, možeš se vratiti.” Kompanija je nedavno pokrenula Project Thrive, program koji ima za cilj njegovanje internih karijera.
Postoje znakovi napretka. Najveće banke su u posljednje vrijeme smanjile odliv zaposlenih za 600 do 700 baznih poena, iako su brojke i dalje među najgorima na svijetu. Tokom protekle fiskalne godine, gubitak Axis banke pao je na 28,8% sa 34,8%, prema podacima Macquarie Group Ltd. Slični padovi su takođe prijavljeni u Kotak i HDFC banci, koje su uspostavile radnu grupu za jačanje zadržavanja i obuku menadžera.
Agrawal je rekao da su obećanja o većoj raznolikosti u indijskim bankama prazna osim ako se šefovi ne pozabave izazovima s kojima se suočavaju mlađi rukovodioci. Predložila je da firme daju mentore osoblju sa nižim primanjima – ili u suprotnom rizikuju da izgube talente koji su vitalno potrebni u jednoj od najbrže rastućih industrija Indije.
„Oni moraju da vode razgovore o različitosti“, rekla je ona. “Inače ćemo stvoriti još više nejednakosti.”