„Skrivena“ plaža, tirkizno more, i usamljeni turista na savršenoj fotografiji… takvi prizori sa Instagrama često varaju i dozivaju rijeke turista u nekad mirna mjesta. Turističke agencije znaju da to iskoriste.
Kad Sunce upeče nad Majorkom, svakodnevno se stotine ili hiljade turista upute ka zalivu Kalo des Moro. Plaže je često toliko pretrpana da jedva ima mjesta da raširite peškir. Mnogi odustaju, suočeni sa gužvom.
Pretrpanost plaža na španskom ostrvu nije novost, ali Kalo des Moro je poseban slučaj. Mnogi krive Instagram.
Na ovoj društvenoj mreži mogu se pronaći desetine hiljada slika na kojima plaža izgleda potpuno pusta, sa tirkiznom vodom i sunčanim sjajem u pozadini. Kao raj na zemlji.
Inspiracija za turiste
Međutim, istina je sasvim drugačija. Otkad je osnovan 2010. godine, Instagram je mašina za stvaranje ovakvih privida: ljudi jure za savršenim fotografskim uspomenama, slijedeći influensere, i tako preplave do tada nepoznata mjesta.
To često ima negativne posljedice. Na primjer, pristup vodopadu Kenigsbah na krajnjem jugoistoku Njemačke trenutno je zatvoren jer je sve više izletnika ugrožavalo prirodnu ravnotežu tog područja.
Ima i ozbiljnih nesreća kad ljudi rizikuju živote da bi napravili savršen selfi.
Istraživanja su pokazala da slike na Instagramu često inspirišu ljude na oponašanje. Prema podacima onlajn putničke agencije Ekspedia, na skoro polovinu mladih između 25 i 40 godina utiču slike sa putovanja koje objavljuju njihovi prijatelji na društvenim mrežama.
„Instagram definitivno služi kao izvor inspiracije za turiste“, kaže Majke Ovens iz Akademije za društvene medije u turizmu. Dodaje da mnogi danas više ne traže informacije o putovanjima preko pretraživača na internetu, već koriste haštagove za određenu destinaciju na Instagramu.
„Žele da vide šta mogu da rade na tom mjestu“, kaže Ovens. „Ako vas nema na Instagramu, niste ni vidljivi.“ Zbog toga turističke kompanije i destinacije ne mogu da ignorišu tu platformu.
Takvo mišljenje dijeli i Njemačko udruženje hotelijera i ugostitelja. „Precizna komunikacija s ciljnom grupom, koristeći sve raspoložive kanale, danas je važnija nego ikad", kaže jedan portparol udruženja.
Kulisa za savršenu sliku
Mihael Faber vodi tri putničke agencije u Hunsriku i duž rijeke Mosel. „Instagram je važan komunikacioni kanal za nas kako bismo prenijeli atmosferu putovanja“, kaže on.
Njegovi zaposleni svakodnevno objavljuju nove fotografije, uglavnom sa konkretnim prijedlozima za slijedeće putovanje. Na primjer, u Tirol, u dolinu rijeke Ciler.
Tamošnji hotel Štok sa pet zvjezdica odavno je shvatio moć Instagrama. Na hotelskoj terasi, odakle se vidi dolina, nalazi se impresivna instalacija od gvožđa: par krila koja služe kao pozadina za fotografisanje.
„Cilj je bio da se stvori kulisa ispred koje se gosti rado slikaju, naravno, s namjerom da te fotografije budu podijeljene na Instagramu“, kaže Barbara Miterer iz odjeljenja za marketing hotela.
Nedaleko od toga, na južnoj obali jezera Garda u Italiji, Nataša Bontadi se bavi društvenim mrežama za Turističku zajednicu odgovorna za aktivnosti na društvenim mrežama Turističke zajednice Garda-Trentino.
Koristi Instagram kako bi izazvala radoznalost, predstavljajući uglavnom nepoznate činjenice, „skrivene“ lokacije i jedinstvene panorame. „Izbjegavamo da govorimo o dobro poznatim područjima koja su već turistički popularna“, kaže ona.
U tu svrhu, kaže Bontadi, „sarađuju“ i sa influenserima, ljudima koji imaju veliki broj pratilaca na društvenim mrežama.
„Snaga slika je velika"
„Brojne destinacije ne žele masovni, već visoki i kontrolisani turizam“, kaže Julia Štubenbek, direktorka marketinške agencije iz Minhena, koja planira aktivnosti na društvenim mrežama za destinacije. „Snaga slika je velika. Nešto se može objasniti, ali i pokazati.“
To često dobro funkcioniše. Instagram je posebno pogodan jer u biti služi za fotografije. Uticaju te mreže su posebno podložni milanijalci, generacija rođenih osamdesetih i u prvoj polovini devedesetih.
Štubenbek ne vjeruje da pretjerano dotjerane fotografije na Instagramu stvaraju nerealna očekivanja. Trenutno se razvija drugačiji trend: „Jača svijest da ne treba sve vjerovati onome što se vidi na Instagramu se povećava.“
Međutim, to se još ne primjećuje previše na Majorki ovih dana. Kalo des Moro će vjerovatno biti pretrpan i ovog ljeta.
(Biznis.ba / DW)