Šok na Pacifiku, carine ugušile trgovinu: Nijedan brod iz Kine ne ide prema glavnim lukama SAD-a
Prije šest dana, 41 brod je bio zakazan za isplovljavanje iz Kine prema kompleksu zaliva San Pedro, koji obuhvata luke Los Angelesa i Long Beacha u Kaliforniji. U petak – nijedan.
Trgovinski rat predsjednika Donalda Trampa doveo je prošlog mjeseca do uvođenja ogromnih carina na većinu kineskog uvoza. Rezultat: manje brodova na moru, manje tereta za američke luke. Za mnoge firme, poslovanje sa Kinom, jednim od najvažnijih trgovinskih partnera SAD-a, postalo je preskupo.
Zvaničnici su zabrinuti ne samo zbog odsustva brodova iz Kine, već i zbog brzine kojom je broj isplovljavanja opao, prenosi Investitor me.
„To je razlog za uzbunu“, kazao je Mario Kordero, izvršni direktor luke Long Beach. „Sada bilježimo brojke koje premašuju čak i one iz pandemijskog perioda, kada su u pitanju otkazivanja i manji broj dolazaka brodova.“
Najprometnije luke u SAD-u bilježe drastičan pad u količini tereta. Luka Long Beach zabilježila je pad od 35–40 odsto u odnosu na uobičajan obim, dok je luka Los Anđelesa imala pad od 31 odsto ove sedmice. Luka Njujorka i New Yerseja takođe očekuje usporavanje. U srijedu je luka Sijetla saopštila da nije imala nijedan kontejnerski brod – što se nije desilo još od pandemije.
„Jednostavno – ništa se ne šalje“, rekao je komesar luke Rajan Kolkins za CNN.
Na fotografiji snimljenoj 6. maja 2025. u San Pedru, Kalifornija, vidi se kontejnerski brod usidren u luci Los Anđelesa. Luke Los Angeles i Long Bič bilježe značajan pad dolaska teretnih brodova zbog tarifa koje je uvela administracija Donalda Trumpa.
Američki i kineski trgovinski predstavnici sastaće se ovog vikenda u Ženevi, na prvom sastanku uživo, kako bi pokušali da deeskaliraju trgovinski rat. Većina robe iz Kine u SAD trenutno je opterećena carinom od 145%, dok kineske carine na američki izvoz iznose oko 125%. U petak je Tramp sugerisao mogućnost smanjenja tarifa na 80%, ali je dodao da će konačnu odluku donijeti sekretar Trezora, Scott Bessent.
Za potrošače, koji se već suočavaju sa višim cijenama i nestašicama pojedinih proizvoda, Kordero poručuje da dogovor mora da dođe brzo.
„Ako se situacija uskoro ne promijeni, a govorim o neizvjesnosti koju sada vidimo, mogli bismo za 30 dana svjedočiti praznim policama u prodavnicama“, upozorava Kordero.
Oko 63% tereta koji dolazi u luku Long Beach potiče iz Kine – više nego u bilo kojoj drugoj američkoj luci. Ipak, to je pad u odnosu na 72% iz 2016. godine, jer trgovci sve više traže alternativu zbog trgovinskih tenzija.
I pored toga, Kina i dalje ostaje ključni izvor uvoza za SAD. Kompanija Maersk, drugi najveći brodarski operater na svijetu, rekla je za CNN da je obim tereta između SAD i Kine pao za 30–40% u odnosu na normalan nivo.
„Ako uskoro ne vidimo deeskalaciju odnosa sa Kinom i više trgovinskih sporazuma, mogli bismo ući u fazu gdje se ovi efekti ukorjenjuju i postaju još štetniji“, upozorio je direktor Maerska, Vincent de Klerk.