Nije isto voziti po snijegu u gradskim uslovima i negdje u nedođiji, gdje niko ne čisti snijeg, gdje može lako da se sleti s puta, i gdje svaka greška može skupo da se plati.
Mnogi vozači dođu u prvi ozbiljniji kontakt sa snijegom tek kada krenu na zimski odmor, u selo i slično. Treba da naglasimo da nije isto voziti po snijegu u gradskim uslovima i negdje u nedođiji, gdje niko ne čisti snijeg, gdje može lako da se sleti s puta, i gdje svaka greška može skupo da se plati.
A rješenje je lako dostupno svima! Vježbajte vožnju po snijegu – prije nego što bude kasno, piše sajt Polovni automobili.
Jednostavno, iskustvo stečeno u praksi ništa ne može da zamijeni. Pritom postoji ogromna vjerovatnoća da će se za volanom u tim uslovima vozač naći kad-tad, silom prilika, pa će tada predstavljati ogroman rizik i po sebe i po ostale učesnike u saobraćaju.
Kao i mnoge druge komplikovane situacije u saobraćaju, vožnja po snijegu i ledu se ne pokriva u auto-školama. Nije lako naučiti ni osnove, tako da odgovornost za sticanje iskustva na snijegu i ledu ostaje na samim novopečenim vozačima.
Praksa ispred teorije
Naravno da treba znati teoriju – da biste znali zašto npr. točkovi proklizavaju ili blokiraju u određenim situacijama, kako rade ABS ili ESP, zašto ovo, zašto ono...
Ali džaba svo teoretsko znanje kada se nađete u nezgodnoj situaciji, a nemate praktično iskustvo. Zato vježbajte vožnju u snježnim uslovima – ali na bezbjednim mjestima pogodnim za takvu vožnju – npr. na širokim praznim parkinzima.
Ne morate da vozite brzo! I pri malim brzinama možete da osjetite kako radi ABS, kako ESP reaguje prilikom skretanja i slično.
I pri malim brzinama na nekom praznom parkingu oštrim kočenjem i oštrim skretanjem, naročito uz istovremeno dodavanje gasa možete da steknete osjećaj kako bi se vaš auto ponašao pri visokim brzinama uz mnogo blaže kočenje, okretanje volana i slično.
Veoma važno – simulirajte naglo kočenje. Krenite lagano, pa zakočite svom snagom. Zatim postepeno povećavajte brzinu i svaki put oštro zakočite – kao da je pješak iznenada istrčao ispred vas.
Radite i skretanje u više kombinacija:
- bez dodavanja ili oduzimanja gasa i pritiskanja kočnice
- sa dodavanjem gasa
- sa oduzimanjem gasa
- sa pritiskanjem kvačila i blagim, pa zatim oštrijim pritiskanjem kočnice
Možda ćete biti iznenađeni kako se vaš auto sa novim zimskim gumama iznenada pretvorio u neupravljivu gomilu gvožđa.
Vježbajte i kočenje motorom po snijegu i ledu – suviše brzo puštanje kvačila može da dovede do gubitka kontrole, naročito ako to uradite u krivini.
ABS može da produži put kočenja po snijegu
Iako se ABS masovno koristi već decenijama, mnogi vozači i dalje ne znaju gotovo ništa o njemu. Zato naglašavamo – ABS sprečava blokiranje točkova prilikom kočenja – i ništa drugo!
Kada je vožnja po snijegu u pitanju, ABS može vaš auto da pretvori u sanke koje nemaju namjeru da se zaustave koliko god vi pritiskali kočnicu. Pošto točkovi prilikom kočenja po snijegu veoma lako blokiraju, ABS će da ublažava silu kočenja kako bi omogućio da točak nastavi da se okreće.
Kod auta bez ABS-a točkovi se blokiraju, gomilaju snijeg ispred sebe i "ukopavaju" se, dok kod onih sa ABS-om nastavljaju da se okreću i znatno produžavaju zaustavni put.
Ova tema je veoma komplikovana, pošto mnogo toga zavisi od površine po kojoj vozite (mokar neutaban ili suv utaban snijeg, led...), od vrste/kvaliteta guma, generacije i sofisticiranosti ABS sistema i raznih drugih faktora.
Postoje i prilagodljivi ABS sistemi, koji prepoznaju podlogu i u skladu s tim mijenjaju svoju reakciju – to su uglavnom noviji automobili.
Kako isprobati ABS i ESP bez snijega?
ABS možete isprobate i bez snijega ili leda – iskoristite vlažan asfalt nakon kiše. Zakočite oštro na zemljanom putu ili po makadamu.
I najvažnije – ne plašite se da pritisnete kočnicu toliko snažno da se aktivira ABS. Ništa neće da se slomi ili pokvari bez obzira na "lupanje" koje čujete ili osjetite.
ASR (ili TCS) – kontrola proklizavanja pogonskih točkova
Ovaj sistem ima više naziva:
- kontrola proklizavanja pogonskih točkova
- kontrola trakcije
- ASR (na njemačkom Antriebsschlupfregelung)
- TCS (Traction Control System)
On spriječava proklizavanje pogonskih točkova, što je najkorisnije prilikom kretanja na klizavoj podlozi.
Može da prikoči točak koji se uzalud vrti na klizavoj podlozi kako bi se snaga i obrtni moment prebacili na drugi točak koji ima bolju trakciju, a može i da "zaguši" motor koliko god vi pritiskali papučicu gasa.
Rad ovog sistema je objašnjen u tekstu: Kako radi kontrola proklizavanja (ASR tj. TCS)?
Ovaj sistem nije zamjena za ESP, iako u određenoj mjeri može da spriječi da sletite s puta.
ESP na snijegu – koliko pomaže?
Pomaže onoliko koliko mu omogućava dobar kontakt guma i podloge. Ukratko – ESP (ili ESC, VDC, DSC i slično u zavisnosti od marke) nije od velike pomoći na klizavom putu, naročito ako vozite brzo, oštro ulazite u krivinu i slično.
Ako nema dovoljno trenja između podloge i guma, ESP će bezuspješno pokušavati da vas vrati na željenu putanju dok auto proklizava.
U ovom tekstu je detaljno objašnjeno kako radi ESP: Kako radi ESP?
Zato savjetujemo da se na nekom bezbjednom mjestu bar malo upoznate sa radom ESP-a na vašem autu. Veliki i prazan parking je idealno mjesto za većinu vozača. Naglašavamo da je bezbjednost na prvom mjestu! Testiranje ESP-a može da bude opasno i pri manjim brzinama.
Stakleno zvono
Veliki problem predstavlja to što početnici ne uče da voze po snijegu i ledu u bezbjednim i kontrolisanim uslovima, već bukvalno budu bačeni u vatru kada su prinuđeni da negdje hitno voze u snježnim uslovima.
Stoga roditelji početnika ne treba da ih drže pod staklenim zvonom i da im brane da sjedaju za volan u snježnim uslovima.
Moraju da shvate da će se njihova djeca kad-tad naći u situaciji da jednostavno moraju da voze u takvim uslovima.
Zato je bolje da iskoriste priliku kada padne snijeg da ih koliko-toliko nauče kako se vozi po snijegu i da im dozvole da steknu bar malo iskustva. Zato savjetujemo da se "prvi koraci" započnu npr. na parkingu ispred zgrade ili po ulicama sa što slabijim saobraćajem.