Pitanje koji tip mjenjača da izaberete pri kupovini novog automobila, doskora je uglavnom bilo u drugom planu.
Međutim, od kako su automatici poboljšani dilema je veća.
Automatski mjenjači vremenom su pronašli put do svih segmenata, uključujući i klasu najdostupnijih gradskih "mališana".
Pred vozačima širom svijeta napokon se otvorio izbor, pa oni koji to žele danas mogu birati automatike svuda, a ne samo u velikim i skupim limuzinama i karavanima.
Mogućnost biranja između manuelnog mjenjača i neke vrste automatika i dalje ne treba očekivati za sve modele na tržištu, ali činjenica je da je takvih danas veći broj nego ikad.
Osnovni izbor većine i dalje ostaje manuelni mjenjač - ako se govori o klasičnim porodičnim automobilima za svakodnevnu upotrebu, on je najčešće najjeftiniji u nabavnoj cijeni, ali i kad govorimo o troškovima održavanja i redovnih popravki.
Dobar vozač će uz malo iskustva iz manuelca da izvuče maksimum po pitanju performansi i efikasnosti u svakom trenutku, ali isto tako znaće da će se u uslovima koji zahtijevaju puno šaltanja (npr. po gradu) prije pokloniti automatiku.
Tad je taj izbor definitivno bolji i po pitanju bezbjednosti i komfora, pa manuelni mjenjači po pitanju realne potrošnje goriva sve teže drže korak sa razvojem i optimizacijom modernih automatika.
Sve to, ali i napredak čitave savremene automobilske industrije doveli su do toga da se mnoge marke već sad polako opraštaju od manuelnih mjenjača, jer će za njima u budućnosti biti sve manje potrebe, pa je za očekivati da će prilično brzo nestati sa puteva.
Jedan od prvih koraka u tom smjeru već je, na primjer, napravio Volkswagen, koji je najavio da se nove generacije modela kao što su Tiguan i Passat više neće nuditi sa manuelnim mjenjačima, i da će do 2030. godine svi njihovi modeli namjenjeni evropskom, američkom i kineskom tržištu dolaziti isključivo sa automatskim prenosom.
Šta su CVT mjenjači?
U čemu je osnovna razlika između automatskih mjenjača? Da bismo to rasvijetlili, potrebno je da se prisjetimo šta se krije iza oznake CVT - "Continuously Variable Transmission". Ovi "bestepeni mjenjači" spadaju pod automatske, ali ih od ostatka društva treba razlikovati jer je uz takav mjenjač automobil moguće voziti vrlo jednostavno, bez šaltanja. Za razliku od automatika koji za vozača obavlja sav posao promjene stepena prenosa, te radnje ovdje uopšte i nema.
Uz nedostatak trzaja kakvi su čak i kod najmodernijih i najsofisticiranijih automatskih mjenjača neizbježni, CVT se tome može pohvaliti i činjenicom da je u odnosu na automatik često osjetno štedljiviji.
Uz činjenicu da je uopšteno lakši, glavni razlog za to je mogućnost CVT mjenjača da neprestano mijenja prijenosne razmjere u potrazi za idealnom, što znači da uvijek radi na vrhuncu efikasnosti. Teorija je nesumnjivo na njihovoj strani, ali praksa baš i ne.
Nedostatak primjetne promjene stepena prenosa doprinosi uglađenijoj vožnji bez trzaja, ali to ujedno znači i nedostatak onog osjećaja ubrzanja koji se javlja pri šaltanju. Uz to, pojava koju vozači često povezuju sa CVT mjenjačima je buka koja se javlja pri ubrzavanju, jer motor pritom tjeraju u visok broj obrtaja.
Mnogi ih ne vole upravo zbog toga, ali veći problem CVT-a svakako je činjenica da njihovo održavanje, odnosno popravke znaju da budu skuplji nego kod klasičnih automatika.
Šta nosi budućnost?
CVT mjenjači su godinama postajali sve uglađeniji i tiši, a i vozači su se u određenoj mjeri naučili da im je za maksimalnu efikasnost i užitak ponekad potrebno prilagoditi vozačke navike, pa su zato vjerovatno najbolji izbor za vozače koji voze možda više glavom, a manje srcem. Tu se misli na one koji trude da štede i žele pritom da se voze što je moguće udobnije.
Za sve one koji još nisu spremni na kompromise kakve zahtjeva CVT, a žele više komfora od manuelnog mjenjača, logičan izbor naravno ostaju drugi automatici, koji znače više komfora, ali i višu cijenu nabavke i popravki, prenosi B92.
Šta donosi budućnost, odnosno koji će od navedenih sklopova imati primat u automobilima koje ćemo voziti za 10, 20 ili 30 godina? Tačnog odgovora na to pitanje nema, ali možda je najvjerovatnije da će svi barem u oblicima u kakvima ih danas poznajemo, prije ili kasnije otići u istoriju.
Budućnost se trenutačno čini potpuno okrenuta električnim automobilima, a oni ne zahtjevaju prenos kakav je potreban klasičnim, odnosno hibridnim, mada ima raznih primjera - Bosch je, recimo, nedavno predstavio svoju ideju prema kojoj bi spajanje električnog motora sa jednom brzinom i CVT tehnologije moglo značiti dobitnu kombinaciju za povećanje efikasnosti, ali i performansi motora.