
Kompanija Tesla je početkom ovog mjeseca počela da prihvata prve ponude za otkup polovnih vozila za Cybertruck, koji je sada vrijedan gotovo upola manje nakon osam mjeseci vlasništva.
Velika stopa amortizacije posebno pogađa vlasnike skupljih verzija koje su kupljene krajem 2024. godine. Njima su ponuđene otkupne cijene koje su 37% do 38% niže od izvornih iznosa plaćenih pre samo nekoliko meseci. Tesla je u svojim promotivnim materijalima tvrdila da njihova vozila u prosjeku gube oko 30% vrednosti tokom tri godine, ali ta procena je premašena za samo osam mjeseci, navodi Autonet.hr.
Prosječna otkupna cijena za polovni Cybertruck se trenutno kreće između 55.000 i 60.000 dolara, dok je početna cijena za najopremljnije modele u trenutku lansiranja bila oko 100.000 dolara.
Nagli pad vrijednosti Cybertrucka ukazuje na nekoliko ključnih tržišnih problema. Potražnja za vozilom nije dostigla očekivane nivoe, dok se takmičenje na tržištu električnih kamioneta sve više pojačava. Rivali poput Riviana i Forda aktivno osvajaju tržišni udio vlastitim modelima koji se pozicioniraju kao direktna alternativa Teslinoj ponudi.
Dodatni faktor koji utiče na percepciju marke jeste javni imidž Elona Muska, koji se često pojavljuje u kontroverznim situacijama. Ova polarizacija potencijalno utiče na odluke kupaca koji razmišljaju o kupovini Tesla vozila. Da bi se nosila s nagomilavanjem zaliha neprodatih Cybertruckova, Tesla je nedavno uvela dodatne popuste na nove modele, što stvara dodatni pritisak na cijene polovnih vozila na sekundarnom tržištu.
Ovaj trend zabrinjava ulagače koji su očekivali da će Cybertruck biti jedan od ključnih Teslinih modela za stabilan rast prihoda u 2025. godini. Tesla se sada suočava s dvostrukim izazovom: mora da stabilizuje tržišnu vrijednost Cybertrucka dok istovremeno održava povjerenje kupaca u uslovima rastuće konkurencije.
Tesla pala s 8. na 95. mjesto najpopularnijih brendova
Skot Galovej, ugledni profesor marketinga sa Univerziteta u New Yorku, ocijenio je situaciju kao "jednu od najvećih destrukcija brenda" u poslovnoj historiji.
Problem je nastao kada se Elon Musk politički povezao s administracijom Donalda Trumpa, što je dramatično udaljilo Teslinu ključnu kupovnu grupu. Tesla je 2021. godine bila osma najprepoznatljivija američka kompanija prema Axios Harris anketi, dok je 2025. pala na 95. mesto. Takav pad reputacije je direktno povezan s Maskovim političkim aktivnostima, što je pokrenulo talas bojkota među tradicionalnim kupcima električnih vozila.
Skot Galovej objašnjava da su se "rijeke okrenule" protiv Tesle zbog Muskovih novih političkih saveza. Republikanci, koji čine veliki dio Trumpove baze, u velikoj većini nisu zainteresovani za električna vozila – čak tri četvrtine njih ne bi razmotrilo kupovinu električnog vozila. Tesla je tako izgubila svoju osnovnu kupovnu grupu, a nije uspela da privuče novu.
Galovej upozorava da je šteta već učinjena jer je Mask "otuđio pogrešne ljude". Njegovi politički savezi su rasterali dugogodišnje Tesline kupace koji su činili srž brendove snage.
Finansijski podaci potvrđuju dubinu problema. Tesla je u prvom kvartalu 2025. zabeležila pad neto dobiti od 71 posto, dok su evropske prodajne brojke dramatično pale. U Švedskoj je pad prodaje iznosio 81 posto, u Holandiji 74 posto, a u Francuskoj 59 posto. Konkurentski BYD je po prvi put nadmašio Teslu u evropskoj prodaji električnih vozila.
Mask je tokom objavljivanja poslovnih rezultata najavio povratak fokusu na svoje kompanije. Naveo je da je "vrijeme da se ponovo posveti razvoju ključnih tehnologija" i stabilizaciji poslovanja. Poručio je da mora biti "super fokusiran na X/xAI i Teslu". Ipak, jasno je da će povratak povjerenja i tržišnog udjela biti dugotrajan proces.