Početak kraja električnih automobila ili privremeni zastoj?
Sada, kada je opšte usporavanje tržišta električnih vozila potvrđeno najnovijim prodajnim rezultatima Tesle i BYD-a, svi se pitaju šta će se desiti s električnom automobilskom revolucijom započetom 2020. godine.
Ne tako davno, Tesla je najavio ogromnu prekretnicu kao nekadašnji startup. U međuvremenu je proizveo šest miliona električnih vozila, a ovaj rezultat teksaška kompanija je ostvarila samo šest mjeseci nakon proizvodnje pet miliona vozila.
Naravno, između aplauza i oduševljenih usklika nametnulo se ključno pitanje - da li može da se održi taj tempo? Očigledno ne, jer je odgovor stigao samo nekoliko dana kasnije, kada je Tesla nadmašio sva očekivanja Wall Streeta, ali u obrnutom smjeru.
Tačnije, kompanija Elona Muska je zabilježila prvi pad prodaje u posljednje četiri godine, s isporukama u prvom kvartalu 2024. godine od "samo" 386.810 jedinica, što je pad od 20.2 posto u odnosu na prethodni kvartal i minus 8.5 posto u odnosu na prethodnu godinu. Pored toga, kompanija je proizvela mnogo više vozila, 433.371 jedinica, tokom dotičnog perioda. Dakle, postoji dobar dio tih automobila se nalazi u zalihama širom svijeta. To znači da bi kupci u narednom periodu mogli dobiti povoljne ponude sa sniženjima cijena na različitim tržištima.
Ipak, generalno gledajući, situacija nije ružičasta. Tokom proteklih godinu dana, bili smo svjedoci početka usporavanja tržišta električnih vozila koje je pokrenuto rastućim cijenama osiguranja, sporim uvođenjem dodatne infrastrukture za punjenje i činjenicom da, iako postoji mnogo više novih modela, nijedan od njih nije pristupačan. Osim toga, tenzije oko snabdijevanja naftom su se smanjile, a energetska kriza je vjerovatno stvar prošlosti. Dok se ugriz inflacije još uvijek osjeća, studije pokazuju da električna vozila gube vrijednost ubrzanim tempom.
Mada je planeta preplavljena zagađenjem, s ljudima koji automobilima idu i do prodavnice na kraju ulice, kineski BYD će izgubiti krunu najvećeg svjetskog proizvođača elektromobila, jer je isporučio samo 300.000 vozila "nove energije" tokom prva tri mjeseca ove godine, nakon masivnog pada prodaje u februaru, što neki pripisuju proslavi kineske nove godine. Oni koji su bili uplašeni da bi kineski proizvođači mogli da izbrišu etablirane automobilske kompanije s mape svojim jeftinim elektromobilima, vjerovatno neće morati da budu zabrinuti ako tržište električnih vozila nastavi s usporavanjem, prenosi Autoblog rs.
Međutim, to ne znači da su električna vozila ostala da plutaju na pučini. Norveška, primjera radi, sprema se da ove godine obraduje da je broj prodatih električnih vozila nadmašio broj onih tradicionalno pogonjenih. Benzinski modeli u kombinaciji s dizelašima, trebalo bi da budu svrgnuti od strane elektromobila po brojnosti 2029. Naravno, ovakav epilog je sasvim logičan, jer je ova zemlja jedina u svijetu koja će zabraniti prodaju novih automobila s motorima s unutrašnjim sagorijevanjem do 2025.
Osim toga, postoje potencijalne "ubice perjanica" u nastajanju. Dobar primjer je Xiaomi, koji pokušava da primjeni istu uspješnu strategiju u sferi automobilskog poslovanja, kao što je to prije mnogo godina uradio u oblasti pametnih mobilnih telefona, kada je demonstrirao da gotovo sve stvari možete da uradite uz pomoć uređaja koji košta mnogo manje. Sada su "na nišanu" Kineza Tesla Model S i Porsche Taycan, a "oružje" dolazi u vidu modela SU7, koji se u Kini prodaje po cijeni upola nižoj u poređenju s Porscheovim pulenom.
Čak se i Elon Musk priprema za sporiju 2024., iako je Tesla pružio neka objašnjenja vezana za neuspjeh. Naime, fabrika u Freemontu je prošla kroz revidiranje za proizvodnju ažuriranog Modela 3 "Highland", dok se kompanija suočava s problemima oko isporuka zbog novog svjetskog konflikta i iznenadnim stopiranjem rada berlinske fabrike. Međutim, sve to ne objašnjava raskorak između proizvodnje i isporuke. Također, BYD nije pružio bilo kakvo obrazloženje za svoj pad od posljednjeg kvartala 2023., kada je prodao više vozila od Tesle, da bi ostvario prilično slabe rezultate u prvom tromjesečju 2024. godine.
Budući da se BYD i Tesla nalaze na različitim stranama svijeta, prilično je lako zaključiti da se radi o svjetskim a ne lokalnim trendovima. Ostaje da se vidi da li je ovo samo privremeni zastoj, s obzirom na to da sve više elektromobila pristiže na tržište, dok su proizvođači automobila uglavnom prihvatili elektrifikaciju kao novu stvarnost. Tesla će na tržište lansirati novi Model 3 Performance/Luicrous, a druge kompanije će morati da počnu da prodaju elektromobile po nižim cijenama ako uopšte žele da ih prodaju.
S druge strane, možda se tržište vozila nulte emisije tek uspostavlja. U međuvremenu, stavovi Toyote se pokazuju ispravnim, jer je japanska kompanija najbolje procijenila šta kupci (trenutno) žele, što se u principu odnosi na najbolje iz oba svijeta. Očigledno je da vozači još uvijek hibride i priključne hibride doživljavaju kao bolju kupovinu od čisto električnih automobila, što je dovelo do formiranja mišljenja da električna revolucija ne da nije na početku, već se privodi kraju.
Ipak, prije će biti da se radi o privremenom zastoju, nakon kojeg će elektromobili zauzeti nove pozicije na automobilskom tržištu.