Novi lider na tržištu

Spajanje Nissana i Honde, treći najveći proizvođač automobila na svijetu?

Autor: Biznis.ba
Spajanje Nissana i Honde, treći najveći proizvođač automobila na svijetu?
Foto: Agencije

Japanski automobili Honda i Nissan najavili su planove za rad na spajanju, čime bi postali treći najveći proizvođač automobila na svijetu prema prodaji, dok industrija doživljava dramatične promjene u svom prijelazu sa fosilnih goriva.

Obje kompanije su saopćile da su u ponedjeljak potpisale memorandum o razumijevanju, a manji član Nissanove alijanse, Mitsubishi Motors, također je pristao pridružiti se pregovorima o integraciji svojih poslovanja, prenosi AP.

Predsjednik Honde, Toshihiro Mibe, rekao je da će Honda i Nissan nastojati ujediniti svoje operacije pod zajedničkom holding kompanijom. Honda će inicijalno predvoditi novo upravljanje, zadržavajući principe i brendove svake kompanije. Cilj je imati formalni sporazum o spajanju do juna i završiti dogovor te listati holding kompaniju na Tokijskoj berzi do augusta 2026. godine, rekao je Mibe.

Nema navedenih vrijednosti u dolarima, a formalni pregovori tek počinju, rekao je Mibe.

„Postoje tačke koje treba proučiti i o kojima treba raspravljati“, rekao je. „Iskreno govoreći, mogućnost da ovo ne bude realizirano nije nula.“

Japanski automobili kasne u odnosu na svoje velike rivale u vezi s električnim vozilima i pokušavaju smanjiti troškove kako bi nadoknadili izgubljeno vrijeme.

Spajanje bi moglo rezultirati kolosom vrijednim više od 50 milijardi dolara na osnovu tržišne kapitalizacije sve tri automobilske kompanije. Zajedno, Honda, Nissan i Mitsubishi bi dobili veću skalu za konkurenciju s Toyota Motor Corp. i njemačkim Volkswagen AG. Toyota ima tehnološka partnerstva s japanskim Mazda Motor Corp. i Subaru Corp.

Informacije o mogućem spajanju pojavile su se početkom mjeseca, s nepotvrđenim izvještajima koji su govorili da su pregovori o bližoj suradnji djelomično pokrenuti željom tajvanskog proizvođača iPhone-a Foxconn da se poveže s Nissanom kupovinom dionica od Renault SA, drugog partnera Nissanove alijanse.

Izvršni direktor Nissana, Makoto Uchida, rekao je da nije bilo izravnog pristupa njegovoj kompaniji od strane Foxconna. Također je priznao da je situacija Nissana „teška“.

Čak i nakon spajanja, Toyota, koja je proizvela 11,5 miliona vozila u 2023. godini, i dalje bi bila vodeći japanski proizvođač automobila. Ako se pridruže, tri manje kompanije proizvele bi oko 8 miliona vozila. U 2023. godini, Honda je proizvela 4 miliona, Nissan 3,4 miliona, a Mitsubishi Motors nešto više od 1 milion.

Nissan, Honda i Mitsubishi su u augustu najavili da će dijeliti komponente za električna vozila poput baterija i zajednički istraživati softver za autonomnu vožnju kako bi se bolje prilagodili dramatičnim promjenama koje se temelje na elektrifikaciji, nakon preliminarnog dogovora između Nissana i Honde u martu.

Nissan se muči nakon skandala koji je započeo hapšenjem njegovog bivšeg predsjednika Carlosa Ghosna krajem 2018. godine zbog optužbi za prevaru i zloupotrebu imovine kompanije, optužbi koje je on negirao. Na kraju je pušten uz kauciju i pobjegao u Liban. Govoreći u ponedjeljak za novinare u Tokiju putem video linka, Ghosn je ismijao planirano spajanje kao „desperatni potez“.

Iz Nissana, Honda bi mogla dobiti velike SUV-ove zasnovane na kamionima kao što su Armada i Infiniti QX80 koje Honda trenutno nema, s velikim kapacitetima vuče i dobrom off-road izvedbom, rekao je Sam Fiorani, potpredsjednik AutoForecast Solutions, za The Associated Press.

Nissan također ima godine iskustva u proizvodnji baterija i električnih vozila, te hibridnih pogonskih sklopova na benzin i struju koji bi mogli pomoći Hondi u razvoju vlastitih električnih vozila i sljedeće generacije hibrida, rekao je.

Međutim, kompanija je u novembru saopćila da će smanjiti 9.000 radnih mjesta, ili oko 6% svog globalnog radnog staža, i smanjiti globalni proizvodni kapacitet za 20% nakon što je izvijestila o kvartalnom gubitku od 9,3 milijarde jena (61 milion dolara). Nedavno je reorganizovala svoje upravljanje, a izvršni direktor Makoto Uchida je prihvatio smanjenje plate od 50% kako bi preuzeo odgovornost za finansijske teškoće, rekavši da Nissan treba postati efikasniji i bolje odgovarati na tržišne ukuse, rastuće troškove i druge globalne promjene.

„Očekujemo da, ako dođe do ove integracije, moći ćemo pružiti još veću vrijednost široj bazi kupaca“, rekao je Uchida.

Fitch Ratings je nedavno snizio kreditni izglede Nissana na „negativno“, navodeći pogoršanje profitabilnosti, djelomično zbog sniženja cijena na sjevernoameričkom tržištu. Međutim, napomenuo je da ima snažnu finansijsku strukturu i solidne novčane rezerve koje su iznosile 1,44 triliona jena (9,4 milijarde dolara).

Cijena dionica Nissana također je pala do tačke gdje se smatraje da je ona „povoljna“.

U ponedjeljak su dionice Nissana na Tokijskoj berzi porasle za 1,6%. Porasle su za više od 20% nakon što je prošle sedmice objavljena vijest o mogućem spajanju. Dionice Honde porasle su za 3,8%. Net profit Honde pao je za skoro 20% u prvom polugodištu fiskalne godine od aprila do marta, jer su prodaje bile slabije u Kini.

Spajanje odražava trend konsolidacije u cijeloj industriji. Na rutinskoj pres-konferenciji u ponedjeljak, kabinetni sekretar Yoshimasa Hayashi rekao je da neće komentarisati detalje planova automobilske industrije, ali je rekao da japanske kompanije moraju ostati konkurentne na brzo mijenjajućem tržištu.

„Kako se poslovno okruženje koje okružuje automobilsko tržište uveliko mijenja, s tim da je konkurentnost u skladištenju baterija i softveru sve važnija, očekujemo da će biti poduzete mjere koje su potrebne za opstanak na međunarodnoj konkurenciji“, rekao je Hayashi.