svijeta vozila

Vrijednost električnih automobila: Kako se kotiraju na tržištu polovnjaka?

Autor: Biznis.ba
Vrijednost električnih automobila: Kako se kotiraju na tržištu polovnjaka?
Foto: Unsplash

U svijetu automobila, električna vozila (EV) postaju sve popularnija kao alternativa tradicionalnim vozilima sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem. S obzirom na sve veću zabrinutost za životnu sredinu i potražnju za održivijim rješenjima prevoza, analiza amortizacije električnih automobila postaje ključna tema, čime se bavi i Euronews emisija “The Switch“.

Kako se tržište razvija, važno je razumjeti kako električni automobili gube na vrijednosti u poređenju sa automobilima na benzin ili dizel.

Šta je amortizacija?
Amortizacija predstavlja razliku između cijene koju ste platili za automobil i njegove trenutne tržišne vrijednosti. Jedan od najvećih troškova vlasništva, amortizacija počinje odmah nakon izlaska automobila iz prodavnice, dok pređena kilometraža i trošenje dodatno smanjuju prodajnu cijenu.

U Evropi, većina automobila gubi oko 50% svoje vrijednosti u prve tri godine, dok se stopa smanjenja usporava od četvrte do pete godine. Od osme do desete godine, mnoga vozila su izgubila većinu svoje vrijednosti.

Šta utiče na amortizaciju?

Amortizacija zavisi od nekoliko faktora, uključujući pređene kilometre, stanje, ponudu i potražnju, brend i model. Za električna vozila (EV), dodatni faktori su stanje baterije, tehnološki napredak i javne politike. Italijanska studija pokazuje da nacionalne fiskalne politike značajno utiču na amortizaciju. Na primjer, Tesla Model 3 može biti do 8.524 eura jeftiniji od Toyote Corolle zbog subvencija, dok u nekim zemljama može biti skuplji za 6.590 eura.

Poresko opterećenje između ovih modela znatno se razlikuje, od 448 eura do 16.022 eura. Ove razlike značajno utiču na vrijednosti preprodaje automobila širom Evrope. Spoljni faktori, poput ekonomskih kriza i usporene proizvodnje, takođe igraju ulogu. Tokom pandemije kovida 19, smanjena proizvodnja dovela je do nestašice, čime su porasle cijene polovnih automobila.

Amortizacija električnih vozila: jedinstveni obrazac

Električni automobili prethodno su pratili drugačiji obrazac amortizacije u poređenju sa automobilima sa unutrašnjim sagorijevanjem. U početku su brže gubili vrijednost zbog brzih napredaka u tehnologiji baterija. Noviji modeli sa boljim dometima i bržim punjenjem učinili su starije modele zastarjelim. Ključni faktori koji utiču na amortizaciju EV uključuju degradaciju baterije.

Iako noviji električni automobili nude garancije do osam godina ili 160.000 km, zabrinutosti o dugovječnosti baterija i dalje postoje. Međutim, podaci kompanije Recurrent pokazuju da je samo 2,5% baterija zamijenjeno van proizvođačevih opoziva, što sugeriše sporiju degradaciju nego što se prvobitno strahovalo.

Tehnološki napredak takođe igra značajnu ulogu. Noviji modeli EV pružaju duže domete i brže punjenje, što starije modele čini zastarjelim, dok brži tehnološki razvoj negativno utiče na vrijednost preprodaje starih EV, prenosi Bankar me.

Povećanje ponude polovnih EV saturira tržište i smanjuje cijene. Povoljni modeli iz Kine dodatno povećavaju pritisak na cijene polovnih električnih vozila.

Šta brže gubi vrijednost – EV ili običan automobil?

Podaci Autovista Grupe pokazuju da baterijski električni automobili (BEV) brže gube vrijednost od automobila sa motorima sa unutrašnjim sagorijevanjem (ICE). Na primjer, trogodišnji električni automobili sa pređenih 60.000 km zadržavaju manji procenat prvobitne cijene u poređenju sa drugim glavnim pogonskim sklopovima u zemljama poput Austrije i Njemačke. Hibridni električni automobili (HEV) pokazuju mnogo bolju zadržanost vrijednosti, ističući izazove s kojima se BEV suočavaju na tržištu polovnih automobila.

Izvještaj iz septembra 2024. godine pokazuje da su cijene polovnih EV u Irskoj opale za 15% u poređenju sa istim periodom prošle godine, usljed povećane ponude i agresivnih strategija određivanja cijena novih automobila.

Da li postoji tržište polovnih električnih automobila?
Uprkos izazovima deprecijacije, tržište polovnih EV raste. Smanjenje cijena stvara priliku za kupce koji možda nijesu mogli priuštiti nova električna vozila. Kako tehnologija baterija postaje pouzdanija, a povjerenje potrošača u električna vozila raste, stope gubitka vrijednosti se poboljšavaju, čineći EV konkurentnijim na tržištu polovnih automobila.

Kako će se u budućnosti kretati vrijednost EV?
Analitičari u industriji predviđaju buduće vrijednosti EV na osnovu faktora kao što su troškovi proizvodnje baterija, porezi na osnovu emisija, putevi za naplatu i državni podsticaji. EU planira zabranu prodaje novih automobila na benzin i dizel do 2035. godine, što će takođe uticati na vrijednosti preprodaje EV.

Baterije čine najveći dio troškova proizvodnje električnih vozila, ali se očekuje pad njihovih troškova zbog smanjenja cijena sirovina i povećanih proizvodnih kapaciteta. Iako EV tradicionalno brže gube vrijednost od vozila sa unutrašnjim sagorijevanjem, predviđa se da će se ovaj trend promijeniti kako tržište polovnih EV sazrijeva. Konačno, amortizacija automobila zavisi od želja budućih kupaca, a sa napretkom tehnologije, očekuje se da će EV bolje zadržavati svoju vrijednost tokom vremena.