Kontrola proizvodnje neophodna

Evropa bi mogla praviti probleme Boeingu

Autor: Biznis.ba
Evropa bi mogla praviti probleme Boeingu
Foto: Ilustracija

Evropski regulator za sigurnost zračnog prometa spreman je suspendovati neizravni certifikat za Boeingove zrakoplove “bude li potrebno”, izjavio je izvršni direktor EASA-e, signalizirajući da je kriza u američkoj kompaniji stavila saradnju na iskušenje.

Upitan je li EASA spremna suspendovati postupak priznavanja citata američkog regulatora za Boeingove avione, Tytgat je odgovorio: “Da, bude li potrebno”.

Na pitanje što bi ponukalo evropskog regulatora na takav potez, Tytgat je odgovorio, ističući da govori u svoje ime, „više smrtonosnih nesreća u budućnosti”, prenose Financije hr.

Američka savezna uprava za zrakoplovstvo (FAA) saopćila je proše sedmice da su provjere u Boeingua i njegovom dobavljaču Spirit AeroSystemsu razotkrile više slučajeva loše kontrole.

Prema evropsko - američkom sporazumu, FAA reguliše tvornice evropskog Airbusa, a EASA američkog Boeinga i potvrđuju sigurnosne certifikate druge strane.

U slučaju dvojbe mogu zatražiti konsultacije i ako one ne otklone problem, suspendovati certifikat nakon počeka od 30 dana, što se rijetko događa.

„Moramo moći aktivirati sve raspoložive instrumente onog trena kad zaključimo da postoje valjani argumenti odnosno kada detektiramo situaciju koja od nas zahtijeva poduzimanje odgovarajućih mjera”, rekao je Tytgat.

EASA ne planira u dogledno vrijeme posegnuti za tom mjerom, dodao je.

Utjecaj evropskog regulatora na projektiranje Boeingovih aviona ojačao je nakon nesreća modela MAX, ali agencija raspolaže tek ograničenim instrumentima za pojačani nadzor proizvodnje postojeći Boeingovih modela, ako se izuzme drastična opcija suspenzije certifikata..

FAA nije izravno komentarisala EASA-ine primjedbe, ali je glasnogovornik ponovio saopćenje agencije da se Boeing mora posvetiti „stvarnim i dubokim poboljšanjima”. Boeing nije komentarisao istup čelnika evropskog regulatora.

Tytgat pak napominje da ne vidi neposrednu prijetnju za Boeingov certifikat.

„Ne vidim razloga zašto ne bi ostao na snazi. Problem je zapravo u nadzoru i praćenju već utvrđenih uslova”, kazao je, i dodao da je prošli petak razgovarao s višim rukovoditeljima Boeinga i da ga je sastanak umirio.

„Vidio sam promjenu u upravi. Stavili su veliki naglasak na kontrolu kvalitete, kvalitetu proizvoda i stvarno sam se uvjerio u spremnost uprave na promjene u kontroli kvalitete proizvodnje”, rekao je dužnosnik EASA-e.

Dužnosnici EASA-e posjetili su Boeingovu tvornicu modela 737 prošle sedmice, rekao je Tytgat, otklonivši ujedno mogućnost konstantnog nadzora, rekavši da to “ne bi bilo u duhu” transatlantskog sigurnosnog sporazuma”.

Boeingov avion 737 MAX prizemljen je u martu 2019. u zemljama širom svijeta nakon teških nesreća Ethiopian Airlinesa i indonezijskog Lion Aira u kojima je poginulo ukupno 346 ljudi. Avion su potom vraćeni u promet, ali u martu 2022. godine srušio se Boeing 737 China Eastern Airlinesa u nesreći u kojoj je stradalo 132 ljudi.

Ove godine avion Boeing 737-9 ostao je usred leta Alaska Airlinesa u SAD-u bez rezervnih vrata. U martu Boeing 737-9 Dreamliner gubio je visinu na letu čileanskog LATAM-a i tom je prilikom ozlijeđeno pedesetak 50 ljudi. Boeing 777 američkog United Airlinesa prisilno je ipak sletio nakon što mu je tokom polijetanja otpala guma.