Međunarodna asocijacija za vazdušni transport (IATA) povećala je prognozu profita za avio industriju u 2024. i predviđa prihod od 996 milijardi dolara – rekordno visok nivo i skok od 9,7% u odnosu na prethodnu godinu.
Izgledi profitabilnosti za ovu godinu, objavljeni u ponedjeljak tokom IATA godišnje generalne skupštine održane u Dubaiju, predviđaju očekivani neto profit na 30,5 milijardi dolara, u odnosu na prethodnu prognozu od 25,7 milijardi dolara objavljenu u decembru 2023.
„Sa rekordnih pet milijardi putnika avionom koji se očekuju 2024. godine, ljudska potreba za letenjem nikada nije bila jača. Štaviše, globalna ekonomija računa na vazdušni teret za isporuku 8,3 triliona dolara trgovine koja do kupaca stiže avionom”, rekao je Willy Vols, generalni direktor IATA-e u saopštenju za javnost.
Prijetnja rast troškova
Ali dok prihodi i profiti uživaju u rastu, troškovi takođe skaču, ostavljajući profitne marže tankima, navodi se u izvještaju IATA-e.
Očekuje se da će ukupni troškovi globalnih avio-prevoznika dostići 936 milijardi dolara, prema projekcijama te industrije, što predstavlja godišnji porast od 9,4% i rekordno visok nivo. Također se predviđa povrat na uloženi kapital u 2024. godini od 5,7%, što je „oko 3,4 procentna poena (ppt) ispod prosječne cijene kapitala“.
„Avio-industrija je na putu ka održivom profitu, ali postoji veliki jaz koji još treba pokriti. Povrat na uloženi kapital od 5,7% znatno je ispod cijene kapitala, koja je preko 9%”, upozorio je Vols.
“A zarada od samo 6,14 dolara po putniku pokazatelj je koliko je naš profit mali – jedva dovoljan za kafu u mnogim dijelovima svijeta”, dodao je.
Direktor IATA-e pozvao je na rješavanje problema u lancu snabdijevanja koji godinama muče industriju, kao i na “olakšanje” od onoga što je nazvao “paradom teških propisa i sve većim poreskim predlozima”, prenosi Investitor me.
On tvrdi da bi politika povoljnija za poslovanje takođe poboljšala sposobnosti avio-kompanija da „ubrzaju ulaganja u održivost“. Aviokompanije su odgovorne za oko 3% globalnih emisija ugljenika, a IATA je naglasila potrebu da industrija postigne neto nultu emisiju ugljika do 2050. godine – na nešto što su stručnjaci za životnu sredinu i naučnici gledali sa skepticizmom.