Italijanski regulator za zaštitu konkurencije izrekao je kaznu od 98 miliona eura kompanijama Apple, Apple Distribution International i Apple Italia, zbog, kako je navedeno, zloupotrebe „apsolutno dominantnog položaja“ na tržištu distribucije aplikacija za iOS.
Prema odluci regulatora, Apple je zloupotrijebio svoju tržišnu moć namećući pravila u okviru funkcije App Tracking Transparency (ATT) koja su, kako se navodi, nepravično opteretila nezavisne developere, posebno one koji se oslanjaju na prihode od digitalnog oglašavanja.
Dupli pristanak – ključni problem
Italijanski antimonopolski organ utvrdio je da je Apple od developera zahtijevao dvostruko pribavljanje saglasnosti korisnika za obradu podataka u svrhu oglašavanja – što ide dalje od zahtjeva važećih propisa o zaštiti privatnosti.
Takav pristup, zaključuje regulator, narušava proporcionalnost ATT politike, jer je Apple mogao obezbijediti isti nivo zaštite privatnosti korisnika omogućavanjem da se saglasnost za profilisanje dobije u jednom koraku, umjesto kroz duplicirane procedure.
„Ova praksa podriva poslovne modele zasnovane na oglašavanju, bez proporcionalne dodatne koristi po privatnost korisnika“, navodi se u obrazloženju odluke.
Koordinisana evropska istraga
Presuda je rezultat dugotrajne istrage sprovedene u saradnji sa Evropskom komisijom i italijanskim regulatorom za zaštitu podataka Garante per la Protezione dei Dati Personali, koja je analizirala šire efekte Appleove ATT politike na tržišnu konkurenciju.
Pritisak na Apple zbog ove politike sve je snažniji širom Evrope. U martu ove godine Francuska je kaznila Apple sa 150 miliona eura, ocijenivši da način implementacije ATT-a nameće prekomjeran teret developerima i da nije striktno neophodan za zaštitu privatnosti korisnika.
Šta je App Tracking Transparency?
ATT je uveden 2021. godine i obavezuje aplikacije distribuirane preko App Store-a da putem standardizovanog „pop-up“ prozora zatraže izričitu saglasnost korisnika za praćenje aktivnosti na drugim aplikacijama i internet stranicama.
Ukoliko korisnik odbije saglasnost, developeri gube pristup podacima ključnim za ciljano oglašavanje, što direktno pogađa njihove prihode.
Strukturna prednost za Apple?
Evropski regulatori sve otvorenije upozoravaju da sistem koji Apple nameće jednostrano, može dovesti do diskriminacije trećih strana i oglašivačkih posrednika, dok istovremeno Apple nastavlja da razvija i monetizuje vlastiti oglašivački biznis unutar iOS ekosistema, prenosi Investitor me.
Ova odluka dodatno pojačava evropski regulatorni pritisak na tehnološke gigante i potvrđuje trend strožeg nadzora nad praksama koje, pod izgovorom privatnosti, mogu imati ozbiljne posljedice po tržišnu konkurenciju i održivost digitalnih poslovnih modela.