Njemačke željeznice (DB) su prodale svog autobusnog prijevoznika Arrivu za čitavu milijardu eura manje nego što su je izvorno platile. Novi vlasnik je američki investitor I Sqared Capital.
Arriva je dobro poznata i putnicima u Hrvatskoj – još 2013. je preuzela osječki Panturist, a kad je 2017. progutala i većinu riječkog Autotransa, postala je i najveći autobusni prijevoznik u zemlji. Ali Hrvatska je samo jedna od 13 država Evrope u kojoj saobraćaju autobusi i vozovi Arrive, a 2021. je prodala čak milijardu i 300 miliona karata.
No posao u evropskom autobusnom prijevozu je bio daleko od onoga kako su si svojedobno zamislili u upravi Njemačkih željeznica. Kompanija Arriva zapravo potječe od malenog servisa za motocikle obitelji Crowie u Sunderlandu na sjeveru Engleske, otvorenog početkom tridesetih prošlog stoljeća, ali veoma brzo su otkrili i unosan posao u prijevozu putnika autobusima.
Firma je rasla i pogotovo nakon Drugog svjetskog rata je posao išao dobro. Ali već u šezdesetima su se počeli redati novi vlasnici. Popis vlasnika, fuzija i promjena je veoma dug, a tek 1997. je firma promijenila ime iz Crowie Group u Arriva.
U Njemačkoj je tek razmjerno nedavno došlo do liberalizacije tržišta autobusnog prijevoza: redovne autobusne linije između njemačkih gradova su zapravo bile zabranjene kako bi se održao monopol Njemačkih željeznica. Između mjesta gdje nema tračnica su same Njemačke željeznice imale svoje autobuse, ali sve je to bilo davno.
Ukratko, kad je liberalizirano tržište autobusnog prijevoza u Njemačkoj u dvije hiljaditim, DB praktično uopće nije imao autobusa s kojima bi mogao prevoziti putnike, niti u Njemačkoj, a još manje u inozemstvu. Tu im je zapela za oko britanska firma Arriva, makar je ona već i tada grcala u dugovima. U avgustu 2008. kad je objavljeno kako Njemačke željeznice preuzimaju Arrivu i kad se pribroje dugovi Arrive koje je trebalo namiriti, to ih je koštalo oko 2,8 milijardi eura.
Arriva je još uvijek značajan prijevoznik gradskog i prigradskog prometa u Velikoj Britaniji – i legendarni londonski autobusi na kat voze pod markom Arrive, ali Njemačkim željeznicama su ambicije bile mnogo veće. Tako se krenulo u kupovanje i odlučujući korak je bio preuzimanje francuske firme Veolia Transdev 2013. Već tako se Arriva proširila na čitav niz država srednje Evrope gdje je postala vlasnicom bilo željezničkih, bilo autobusnih firmi. Do prodaje, Arriva je bila jedan od najznačajnijih prijevoznika ne samo u Hrvatskoj, Sloveniji ili Srbiji, nego je djelovanje sezalo od Malte pa do Nizozemske, Danske i Švedske, od Poljske i Češke pa do Portugala i Španjolske.