Kartičarska kompanija Visa je objavila da planira uvođenje namjenske usluge za bankovne transfere, preskačući kreditne kartice i tradicionalni proces direktnog zaduživanja.
Visa, koja je uz Mastercard jedna od najvećih svjetskih mreža za kartičarske transakcije, saopštila je u četvrtak da planira uslugu za plaćanje računa na račun (A2A) u Evropi sljedeće godine.
Korisnici će moći da podese direktna zaduženja — transakcije koje uzimaju sredstva direktno sa vašeg bankovnog računa — u prodavnicama e-trgovine sa samo nekoliko klikova.
Visa je precizirala da će potrošači moći lakše pratiti ova plaćanja i pokrenuti bilo kakve probleme klikom na dugme u svojoj aplikaciji za mobilno bankarstvo, pružajući im sličan nivo zaštite kao kada koriste svoje kartice.
Usluga bi trebalo da pomogne ljudima da se izbore s problemima kao što su neovlašćeno automatsko obnavljanje pretplata, tako što će olakšati poništavanje transakcija direktnog zaduženja i povrat novca, kaže Visa.
A2A usluga neće na početku biti dostupna za plaćanje servisa poput TV streaming, članstva u teretani i dostave hrane, dodaje Visa, ali to je planirano za budućnost, prenosi Investitor me.
Proizvod će u početku biti lansiran u Velikoj Britaniji, i to već početkom 2025. godine, nakon čega slikedi nordijski region i ostatak Evrope kasnije 2025. godine.
Glavobolje direktnog zaduženja
CNBC navodi da je problem sa plaćanjima trenutno u tome što kada potrošač postavlja plaćanje za stvari kao što su računi za komunalije ili brigu o djeci, mora prethodno ispuniti obrazac/nalog za direktno zaduženje. Ovaj način, međutim, potrošačima nudi nizak stepen kontrole, jer moraju dijeliti svoje bankovne i lične podatke, koji nisu sigurni i imaju ograničenu kontrolu nad iznosom plaćanja.
Statična direktna zaduženja, na primjer, zahtijevaju unaprijed obaviještenje o svim promjenama uzetog iznosa, što znači da morate ili otkazati direktno zaduživanje i postaviti novo ili izvršiti jednokratni prenos sredstava.
Uz Visa A2A, potrošači će moći da postave varijabilna ponavljajuća plaćanja (VRP), novu vrstu plaćanja koja omogućava ljudima da vrše i upravljaju ponavljajućim plaćanjima različitih iznosa.
“Želimo da uvedemo metode plaćanja putem banke u 21. vijek i da potrošačima pružimo izbor, bezbrižnost i digitalno iskustvo koje poznaju i vole”, rekla je Mendi Lemb, izvršna direktorica Visa za Veliku Britaniju i Irsku, u korporativnoj izjavi objavljenoj u četvrtak.
„Zato sarađujemo sa britanskim bankama i učesnicima otvorenog bankarstva, donoseći našu tehnologiju i dugogodišnje iskustvo na tržištu platnih kartica kako bismo stvorili otvoreni sistem za A2A plaćanja i omogućili dalji razvoj usluge“, istakla je Lemb.
Oslanjanje na otvoreno bankarstvo
Visa A2A proizvod se oslanja na tehnologiju zvanu otvoreno bankarstvo, koja zahtijeva od zajmodavaca da pruže trećim stranama fintech pristup podacima potrošačkog bankarstva.
Otvoreno bankarstvo je tokom godina steklo popularnost, posebno u Evropi, zahvaljujući regulatornim reformama bankarskog sistema.
Tehnologija je omogućila nove usluge plaćanja koje se mogu direktno povezati s bankovnim računima potrošača i autorizovati plaćanja u njihovo ime – pod uslovom da imaju jasnu dozvolu klijenta.
Visa je 2021. godine kupila Tink, uslugu otvorenog bankarstva, za 1,8 milijardi eura. Do dogovora je došlo nakon odustale ponude Vise za kupovinu konkurentske firme Plaid, takođe iz sektora otvorenog bankarstva.
Trgovci se često žale na Visa i Mastercard naknade za kreditne i debitne kartice, optužujući kompanije za naduvavanje troškiva za razmjenu, blokirajući ih da usmjeravaju klijente na jeftinije alternative.
U martu su dvije kompanije postigle istorijsko poravnanje od 30 milijardi dolara kako bi smanjile svoje međubankovne naknade — koje se skidaju sa bankovnog računa trgovca kada kupac koristi svoju karticu da nešto plati.
Visa nije podijelila detalje o tome kako će unovčiti svoju A2A uslugu. Dajući trgovcima mogućnost da zaobiđu kartice radi plaćanja, postoji rizik da bi Visa potencijalno mogla kanibalizovati svoje poslovanje s karticama.
Visa je za CNBC rekla da je uvijek bila fokusirana na omogućavanje najboljih načina da ljudi plaćaju i budu plaćeni, bilo da je to putem kartice ili transakcije bez njih.