Marketinški trikovi

Faktori koji utječu na naše kupovne odluke

Autor: Biznis.ba
Faktori koji utječu na naše kupovne odluke
Kupovina / Ilustracija

Nikada ne idite u supermarket gladni - ovo je zlatno pravilo pri kupovini namirnica. No, jeste li se ikada zapitali koji psihološki faktori utječu na naše kupovne odluke?

Efekti boja i muzike, lukavo pozicioniranje proizvoda, razni psihološki scamovi poput cijena od samo 29,99 KM i lažnih sniženja neki su od najčešćih marketinških trikova koji vas koštaju novaca.

Zakoračili ste u ogromno prostranstvo supermarketa, šta dalje? Krećete u lov na osnovne namirnice, no zapeli ste u propstranstvima nepreglednog konzumerističkog labirinta, a za pronalazak jedne konzerve graha treba vam dobra fizička kondicija. Konačno dolazite do police, a kad tamo, novi šok.

Našli ste se pred nemogućom logičkom zavrzlamom: koju konzervu graha odabrati između 15-ak ponuđenih opcija? Manja, veća, uvozna, domaća, na akciji ili ne, ista cijena, a različita gramaža… hiljadu pitanja, hiljadu odgovora, a sve za samo jednu konzervu graha. To se inače zove "analitička paraliza" i nešto je zbog čega marketeri zadovoljno trljaju ruke.

Psiholog Aric Sigman u svom je istraživanjui utvrdio da "čovjek modernog doba mora donijeti više odluka u jednom danu nego što je pećinski čovjek morao za cijelog svog života".

Lukavo pozicioniranje proizvoda jedan je od najvažnijih marketinških trikova koji povećava potrošnju. Ako se čudite što je ona nesretna konzerva graha od neki dan sada na sasvim desetoj poziciji i zašto se opet, taman kad ste se navikli na raspored trgovine, nešto mijenja - znači da voditelj poslovnice vjerovatno dobro radi svoj posao. Naime, ako vam je potrebno više vremena za snalaženje prostorom, veća je vjerovatnost da ćete potrošiti više novca.

Najskuplji proizvodi u pravilu su smješteni u nivou očiju, baš kao i one grešno dobre (i preskupe) čokoladice blizu kase koje vaša djeca mogu dohvatiti bez problema i tako vam olakšati novčanik. Idemo dalje?

Svaki supermarket ima jedan do dva centralna prolaza koji su idealni za pozicioniranje proizvoda na akcijama. Bez previše razmišljanja, jer još uvijek ste uspuhani od potrage za onom konzervom, a i vruće vam je i smeta vam muzika (hmm), zgrabit ćete taj dobar "Kupi jedan, dobiješ dva" deal, ponosni što ste uspjeli uštedjeti. Da, svi smo pali na tu foru. A kad smo kod toga…

Jeste li se ikada zapitali šta je prvo što uočite prilikom ulaska u supermarket? Uglavnom je riječ o voću i povrću. Ah, te prekrasne boje i mirisi, osjećaj svježine, sigurno je domaće, ma kao da ste zakoračili u Eden. Nikad ne podcjenjujte moć koju boje (i mirisi) imaju nad nama. No, to nije sve!

Jeste li znali da ona spora, ubitačno dosadna muzika u supermarketima igra ulogu u vašoj potrošnji? Sporija muzika tjera vas da sporije hodate, što znači da ćete se duže zadržati u labirintu u kojem, sasvim slučajno, nema satova. Možda ćete i kupiti više proizvoda?

Koliko muzika utječe na kupovinu, pokazalo je i jedno zanimljivo istraživanje. U jednom supermarketu puštali su francusku muziku, a u drugom njemačku. Pogodite u kojem je porasla prodaja francuskih vina. C'est la vie...

Osim onog dobrog "Kupi jedan, dobiješ dva" deala, teško da niste pali na onu foru sa sniženim proizvodima na kojima je napisana cijena prije sniženja. Uz to, vjerovatno ste primijetili kako gotovo svi proizvodi koštaju nešto i 99 feninga što vam daje iluziju da ste ipak jeftinije prošli. Možda već nagađate koliko je taj osjećaj sretnog lovca važan u potrošačkom ludilu.