AI nadzor kredita: Kako će se bankarstvo mijenjati u bliskoj budućnosti
Vještačka inteligencija (AI) već se pokazala kao ključni oslonac u poslovanju različitih privrednih sektora, a bankarstvo nije izuzetak. Sve više se raspravlja o potencijalu AI da postane ravnopravan partner zaposlenima, posebno u procesu odobravanja kreditne sposobnosti.
Prilikom potpisivanja ugovora sa bankama, klijenti često pristaju na obradu svojih podataka, što otvara vrata AI-u da preuzme ulogu u ovom važnom segmentu. Rosanda Milatović Skorić, članica izvršnog odbora OTP banke zadužena za IT, ističe kako je “korišćenje AI u procesu odobravanja kredita sljedeći očekivani korak”, naglašavajući da banka već koristi mašinsko učenje kako bi ubrzala i unaprijedila proces, čineći ga pravednijim i smanjujući mogućnost ljudske greške.
AI bi mogla profilisati klijente na osnovu podataka koje banka prikupi, uključujući informacije sa društvenih mreža, kako bi precizno definisala rizik i solventnost svakog pojedinca. Ipak, pitanje kako će AI zameniti ljudski faktor u ovakvim procesima, ostaje otvoreno.
Zoran Grubišić iz Beogradske bankarske akademije smatra da, iako AI može učiti iz velikog broja istorijskih podataka, postoji niz složenih odluka pri odobravanju kredita koje i dalje zahtevaju ljudsku intuiciju i iskustvo. Milatović Skorić naglašava da veštačka inteligencija neće nužno zamijeniti ljude, već će promeniti način na koji radimo, piše Bankar me.
“Morat ćemo da budemo mnogo efikasniji”, dodaje ona u razgovoru za Euronews Srbija.
Iako se AI tehnologija već testira u bankarskom sektoru širom svijeta, procjene su da će potpuno samostalno upravljanje nekim procesima biti moguće tek 2027. godine, kada se očekuje da će AI obavljati određene funkcije bez ljudskog nadzora. Ovaj razvoj donosi brojne mogućnosti, ali i postavlja pitanja o budućnosti zaposlenih i načinu poslovanja u bankarstvu.