promjena načina putovanja

Da li je koncept niskotarifnih letova gotov?

Autor: Biznis.ba
Da li je koncept niskotarifnih letova gotov?
Foto: Ilustracija

Prošlo je više od 50 godina otkako su niskotarifne avio kompanije nepovratno promijenile način na koji putujemo, otvarajući nove gradove i zemlje po pristupačnim cijenama.

Danas, niskobudžetne avio-kompanije nastoje da se dalje šire, ali način na koji posluju uveliko se razlikuje s obje strane Atlantika, tražeći nove tokove prihoda na različite načine.

Dodatne usluge koje se plaćaju nerijetko po “paprenim” cijenama zaštitni su znak evropskih budžetskih avio kompanija. Easyjet već godinama prodaje brzi ukrcaj i sve prateće dijelove, poput dodatnog prostora za noge, a ti dodaci ponekad mogu iznositi više od 50% originalne cijene karte.

Njegov rival, Ryanair, koji je svojevremeno dospio na naslovne strane objavljivanjem da namjerava da naplati putnicima korišćenje kupatila, zaradio je u proseku 24 eura po putniku od dodatnih troškova u drugom tromjesečju 2023, što je povećanje od 10% (prosječna cijena avionske karte je nešto više od 40 eura u Evropi).

Razlika u odnosu na SAD

Jedna velika razlika između Evrope i SAD-a je u tome što u SAD-u niskotarifni prevoznici uglavnom rade sa istih aerodroma kao i stari prevoznici, tako da je razlika u troškovima manja između njih, recimo 20 do 30% manje. U Evropi, troškovi ponekad mogu biti i do 50% niži kada jeftine avio kompanije rade sa manjih aerodroma sa nižim troškovima.

Postoji i veće tržište koje treba istražiti u Evropi, posebno u novim afričkim gradovima. Kako avioni postaju efikasniji, avio-kompanije mogu putnike smjestiti u različite konfiguracije po nižim troškovima. I raspon se takođe povećava. Niskotarifni avioprevoznik Wizz Air planira da u svoju flotu uvede avion tipa Airbus A321XLR 2025. godine, koji može obaviti sedmosatni let od Getvika do Jeddaha ili Abu Dabija za nešto više od 160 eura u jednom smjeru, prenosi Investitor me. Posao nije u potpunosti na duge staze, ali će pomoći isplativosti aviokompanije ako avion koji je ranije bio parkiran sada putuje preko noći pun putnika do svog odredišta.

I Ryanair i Easyjet su takođe uspješno proširili svoj domet na tržište paket aranžmana. Easyjet Holidays, koji nudi kombinaciju jeftine avionske karte, hotelske sobe i turističkih putovanja, pokrenut je 2022. i očekuje profit od 180 miliona funti 2024. Ryanair je potpisao ugovore sa 12 turoperatora u posljednjih 12 mjeseci, gdje korisnici uz postojeći paket Tui i Expedia dodaju jeftinu avionsku kartu. To je jednostavno za putnike koji imaju veću finansijsku zaštitu rezervacijom preko jednog garantovanog provajdera u slučaju da bilo koji dio odmora bude otkazan.

Američki low cost prevoznici oponašaju tradicionalne avio-kompanije

Standardni model za niskotarifne avioprevoznike podrazumijeva ponudu kupcima jeftinije sjedište od aviokompanija s punom uslugom, a zatim ponuditi opcione plaćene dodatke, poput odabira mjesta za sjedenje ili dodatni prtljag. U SAD-u su glavni avio-prevoznici kopirali jeftine avio-kompanije, ali nakon pandemije, stvari su se obrnule.

Sada, jeftine avio-kompanije promovišu pakete karata, omogućavajući putnicima da se ukrcaju s težim i većom količinom ručnog prtljaga i sa uključenim odabirom sjedišta u osnovnu cijenu.

Spirit Airlines ima opciju, na primjer, koja uključuje piće, grickalice, čak i wifi. Kupci koji putuju s Frontier Airlinesom sada mogu izabrati da srednje sjedište ostane slobodno, ako putnik voli više prostora. Southwest Airlines, koji je godinama imao opciju otvorenih sjedišta, nedavno je najavio da će uvesti plaćena dodijeljena sedišta i dati više od jedne trećine aviona skupljim opcijama sedišta sa dodatnim prostorom za noge.

Prema Bloombergu, tri najveća prevoznika u SAD-u, United, American i Delta, zarađuju mnogo novca uvjeravajući svoje putnike da ‘kupe’ višu kategoriju karte. Za American Airlines, 10% prihoda u prvoj polovini 2023. došlo je od kupaca koji su radili upravo to.

Ljudi su možda sada malo otvoreniji za plaćanje više za all-inclusive karte kod niskotarifnih avio-kompanija. S jedne strane, veliki broj ljudi je penzionisan tokom pandemije i želi da putuje u boljim uslovima. S druge strane, Gen Z i milenijalci su spremni platiti više za bolji kvalitet i iskustvo.

Insajderi iz industrije vjeruju da su aviokompanije u potrazi za pravom mješavinom osnovne ekonomije i skupljih premium opcija na istom letu — recimo za svakoga po nešto. United, American i Delta mogu odlučiti koliko jeftinih sjedišta će prodati po letu i u skladu s tim im cijenu na osnovu broja drugih sjedišta koja su prodali, što je teže postići za budžetski model.

Tradicionalne aviokompanije takođe imaju prednost u odnosu na niskotarifne kada nude sjedišta, jer putnici mogu lako imati koristi od boljih programa lojalnosti i uživati u besplatnim grickalicama i pićima tokom leta.

Ipak, na kraju krajeva, niskotarifne avio-kompanije u SAD-u nemaju mnogo izbora osim da ponude napredna sjedišta. John Grant iz OAG-a, kompanije koja pruža globalne podatke o putovanjima, kaže da dioničari zahtijevaju više prihoda, a tržište je previše zrelo da radi bilo šta drugo. Američki budžetski prevoznici ne mogu dalje rasti, kaže Grant, jer su avio kompanije istražile svaki grad i trebaju im novi načini stvaranja izvora prihoda.

“Osvetnička putovanja” susreću se s krizom troškova života

U današnjoj finansijskoj klimi, porodice traže više osiguranja od neočekivanih događaja. Naslovi sugerišu da je nebo puno ljudi na putovanjima ‘osvetom’ nadoknađujući izgubljeno vrijeme putovanja od pandemije, ali kriza usljed sve većih troškova života koja se akutno osjeća u mnogim regionima možda je erodirala u očekivani profit aviokompanija.

John Grant iz OAG-a vjeruje da će rezultati 2024. i dalje pokazati snažnu godinu za mnoge aviokompanije, iako manje profitabilnu od 2023.

Za 2025. Grant predviđa blaži pad nego što bi se mogao dogoditi zbog optimizma oko cijena goriva, pod uslovom da aviokompanije mogu kontrolisati kapacitete.

Osim toga, avio kompanije se moraju pozabaviti drugim rizicima, ne samo onima koji se odnose na gorivo i klimatske promjene. Zbog nedostatka investicija, infrastruktura škripi širom EU i SAD, a nedostaje pilota i kontrolora letenja.

Ipak, jasno je da se javnost još nije odljubila od letenja, a niskotarifne avio-kompanije nisu gotove; oni samo mijenjaju svoje poslovne modele kako bi se nosili sa promjenljivim potrebama putnika.