Piše: Haris Poturković

2D barkodovi mijenjaju pravila igre: Kada i kakve promjene možemo očekivati?

Autor: Biznis.ba
2D barkodovi mijenjaju pravila igre: Kada i kakve promjene možemo očekivati?
Foto: Ilustracija

Od momenta kada se prvi barkod skenirao, sada već davne 1973. godine, njegova je primjena u svakom segmentu lanca snabdijevanja, od nabavke sirovina, preko proizvodnje i distribucije, pa sve do konačne prodaje na maloprodajnom mjestu naplate, postala nezaobilazna.

Njegova uloga pri kreiranju efikasnosti je nemjerljiva i možemo reći da je od strane BBC-a s punim pravom svrstan među 50 ključnih momenata moderne ekonomije.

Ipak, 50 godina je dug period u kom se zahtjevi i potrebe na tržištu konstantno mijenjaju i povećavaju, te se počela nametati potreba za barkodovima koji mogu pružiti više mogućnosti. Da li je moguće da imamo jedinstveni barkod na ambalaži proizvoda koji nam može ponuditi različite informacije poput onih o alergenima, certifikatima, rokovima trajanja, uputama za korištenje, garancijama i sl? Još dodatno, da li taj isti barkod može i dalje raditi ono što i prethodnih 50 godina - biti očitan na kasi?

GS1 ima standarde za pet 2D barkodova koji se trenutno koriste u raznim industrijama. Dva najšire prepoznata su QR kod (GS1 Digital Link URI) i GS1 DataMatrix barkodovi koji u sebi mogu nositi globalni broj trgovinske jedinice (GTIN), kao i dodatne informacije poput datuma isteka ili serijskog broja.GS1 DataMatrix je već široko prihvaćen u zdravstvenoj industriji. Čak postoji i regulativa na nivou EU koja obavezuje da svi farmaceutsk proizvodi budu označeni ovim barkodom.

QR kod se već dugo koristi u različite svrhe (čak i na proizvodima), ali QR kod sa GS1 Digital Link sintaksom (pogledaj članak GS1 upute za generisanje vašeg QR koda) može unaprijediti pakovanje proizvoda, pružajući pristup informacijama kao što su sastojci, alergeni, informacije o održivosti, recepti ili upute za upotrebu.

Iako su 2D barkodovi već duže vrijeme prisutni u našoj svakodnevnici, njihova primjena na svim maloprodajnim mjestima još uvijek nije moguća. Naime, 2D barkodove nije moguće skenirati tradicionalnim laserskim skenerima, već je neophodno koristiti optičke skenere, sa ugrađenom kamerom. Većina trgovina u razvijenim i srednje razvijenim ekonomijama već posjeduje odgovarajuću opremu za skeniranje 2D barkodova, međutim, realnost je da još uvijek postoji veliki procenat trgovina koje nisu spremne za ovaj korak. Osim toga, pored opreme bit će potrebno raditi i određena prilagođavanja na softverima koji su instalirani na kasa-kompjuterima. Ipak, ova prilagođavanja i ažuriranja su zanemariva i ona ne predstavljaju veću prepreku na putu prihvatanja 2D barkodova.

Industrija je napravila određene procjene koje se tiču momenta u kojem će tržište biti spremno u potpunosti prihvatiti nova pravila igre kada je u pitanju označavanje proizvoda. 2027. godina je ta za koju se smatra da će oprema i sistemi trgovina biti u potpunosti spremni za očitavanje i interpretiranje 2D barkodova koji su kodirani u skladu sa GS1 preporučenim sintaksama.

Također, napravljena su određena testiranja koja daju odgovore na pitanja koliko brzo će se novi barkodovi moći skenirati, koju poziciju i veličinu će morati imati i sl.

U periodu od danas do 2027. godine GS1 preporučuje da proizvođači vrše pripreme za potpuno prihvatanje 2D barkodova na način da na ambalaže svojih proizvoda postavljaju dva koda – odnosno tradicionalni 1D barkod (EAN/UPC simobologija) i pored njega novi 2D barkod (QR ili DataMatrix ovisno o vrsti proizvoda i industriji). Na taj način će se u dijelovima svijeta koji ranije budu spremni za očitavanje novih kodova već moći osjetiti benefiti i dodatno povećavati snaga brenda u očima potrošača.

Piše: Haris Poturković (GS1 Bosne i Hercegovine)

(Biznis.ba)