Veliko istraživanje otkrilo je koji su telefoni najpouzdaniji i koji se najbrže kvare
Rezultati istraživanja zasnivaju se na anketi sprovedenoj među vlasnicima 15.644 pametna telefona kupljenih u posljednjih sedam godina.
Brendovi pametnih telefona značajno se razlikuju kada je riječ o vjerovatnoći razvoja kvara tokom prvih nekoliko godina, a moglo bi iznenaditi na kojem mjestu se nalaze najpopularniji brendovi poput Samsunga i Applea, pokazuje veliko istraživanje koje je sprovela poznata britanska potrošačka organizacija Which? u martu ove godine.
Rezultati otkrivaju koji brendovi razvijaju najviše kvarova i koliko brzo se oni mogu pojaviti. Problemi se odnose na bateriju, rušenja sistema i lošije performanse koje korisnici primjećuju tokom vremena.
Kako navode autori, donekle je ohrabrujuće to što su stope kvarova kod većine brendova prilično niske nakon prve godine korištenja. U prosjeku, samo 8 odsto pametnih telefona razvije kvar unutar tri godine, pa bi većina trebalo da ostane u dobrom stanju određeno vrijeme nakon kupovine. No, dugoročno, slika se mijenja.
Top lista
Na vrhu liste po pouzdanosti našli su se OnePlus, Realme i Google – nakon šest godina korišćenja samo 11 odsto njihovih telefona razvilo je kvar. OnePlus u prvoj godini nije imao prijavljenih kvarova, a nakon tri godine svega 3 odsto. Realme i Google takođe bilježe niske procente u svim periodima.
Samsung i Apple nalaze se u sredini. Samsung ima 2 posto kvarova u prvoj godini, 7 posto u tri godine i 13 odsto u šest godina. Apple ima 3 posto kvarova u prvoj godini, 8 posto u tri i 15 posto u šest godina. Zanimljivo, Honor gotovo u potpunosti prati Appleove rezultate.
Xiaomi i Motorola pokazali su se kao manje pouzdani – Xiaomi ima 4 posto kvarova u prvoj godini i 18 posto u šestoj, dok je kod Motorole kvar razvilo 3 posto uređaja u prvoj i 22 posto u šestoj godini. Najlošije stoje Alcatel, Nokia, Huawei i Sony – Alcatel 26 posto, Nokia 27 odsto, Huawei 29 posto, dok Sony prednjači sa čak 31 odsto kvarova nakon šest godina, čime je ocijenjen kao najmanje pouzdan brend u istraživanju.
Baterija najveći problem
Najčešći problem kod pametnih telefona odnosi se na bateriju – brzo pražnjenje i pogoršanje vijeka trajanja, što čini 28 posto svih prijavljenih kvarova. Drugi po učestalosti problem je usporavanje rada telefona, prijavilo ga je 5 posto korisnika. Rješenje je češće restartovanje, izbjegavanje previše aplikacija i brisanje onih koje se ne koriste, kao i redovna instalacija ažuriranja.
Treći najčešći problem je zamrzavanje sistema, koje je prijavilo 6 odsto korisnika, a isto toliko ih je primijetilo rušenja telefona, prenosi Jutarnji. Oko 3 posto kvarova odnosi se na poteškoće s ažuriranjem softvera.
Pažnja na ažuriranja
Iako samo 15 odsto pametnih telefona razvije kvar u periodu od šest godina, podaci Whicha sugerišu da bismo telefone mogli koristiti znatno duže nego što traju tipični ugovori s operaterima. Međutim, iako hardver traje, sigurnosna ažuriranja prestaju stizati mnogo ranije, što predstavlja rizik.
Ažuriranja su ključna za sprečavanje zloupotrebe softverskih ranjivosti. Najbolji proizvođači podržavaju uređaje barem pet godina (Apple, pojedini Samsung i Google modeli), dok najgori daju podršku svega dvije godine, napominju autori. Takođe, s obzirom na niske stope kvarova, kupovina starijeg ili polovnog telefona može biti pametan način uštede, uz uslov da se bira pouzdan brend i onaj koji ima dugu sigurnosnu podršku.