Piše: Haris Poturković

Digital Link QR kod: Standard za budućnost komunikacije sa potrošačima

Autor: Biznis.ba
Digital Link QR kod: Standard za budućnost komunikacije sa potrošačima
Biznis.ba

Životni ciklus proizvoda više nije linearan, već postaje cirkularan i tu na scenu stupa nešto što se zove Digital Product Passport (DPP). Iako se za svaku industriju tek trebaju donijeti posebni delegirani akti, osnove DPP-a su već poznate, a već sada je jasno da su GS1 standardi zapravo savršeni za ispunjavanje zadanih kriterija.

Iako se još uvijek radi o novitetu kada je GS1 u pitanju, o ovom standardu smo već pisali u prethodnim izdanjima. Najkraće rečeno, on omogućava da jedan barkod, koristeći web tehnologije, ima višestruke mogućnosti. Tajna je u sintaksi (GS1 Digital Link URI) koja je ustvari Web URL i koja u sebi nosi određeni GS1 identifikator (GTIN, GLN, GRAI i sl.) Dakle, taj barkod je nosilac GS1 ID ključa (kao I prethodnih 50 godina), ali je ujedno i URL koji omogućava da se povežemo sa internetom. Upravo ta činjenica, uz još jednu WWW tehniku koja se zove preusmjeravanje (URL redirection) omogućava da taj barkod koji se može skenirati na kasi, ujedno može potrošače (ali i druge zainteresovane strane poput inspekcija, carina, trgovinskih partnera i sl.) voditi do različitih željenih informacija. Djeluje nejasno, možda i nemoguće, ali činjenice su da GS1 Digital Link djeluje i da se već upotrebljava!

GS1 Digital Link kao nezaobilazna karika nadolazećih regulative Evropska Unija je u posljednje vrijeme „pojačala intenzitet“ donošenja novih regulativa, posebno kada je u pitanju dijeljenje informacija o proizvodima sa potrošačima – a sve sa jednim ciljem – nula CO2 emisije do 2050. godine. Kako bi se ovo postiglo jako je važno na pravi način dijeliti informacije, ali i prikupljati podatke kroz životni ciklus proizvoda. Taj životni ciklus više nije linearan, već postaje cirkularan i tu na scenu stupa nešto što se zove Digital Product Passport (DPP). Iako se za svaku industriju tek trebaju donijeti posebni delegirani akti, osnove DPP-a su već poznate:

• Jedinstvena identifikacija pratećeg objekta
• Mogućnost vezivanja ključnih podataka uz identificirani objekat
• Postojanje oznake koja će voditi doelektronskih zapisa (informacija)

Ako malo bolje prostudiramo ove obrise regulativa, možemo zaključiti da su GS1 standardi zapravo savršeni za ispunjavanje zadanih kriterija. Prije svega kroz već dobro poznate GS1 identifikatore, zatim evidentiranje podataka kroz GS1 atribute i standarde za razmjenu. Na kraju za postojanje oznake koja će voditi do elektronskih zapisa možemo koristiti 2D barkodove sa GS1 Digital Link sintaksom. Iz ovoga je jasno vidljivo koja će uloga biti Digital Linka i GS1 standarda generalno za zadovoljenje ovih regulativa. Također, poprilično aktuelna tema u posljednje vrijeme je i nadolazeća regulativa koja se tiče vina koji se plasiraju na tržište EU. Ova regulativa na snagu stupa krajem 2023. godine i ona obavezuje vinare da na etikete svojih proizvoda stave podatke o sastojcima, alergenima i nutritivnim vrijednostima. To mogu uraditi navodeći sve ove podatke direktno na etiketi ili postavljajući QR kod koji korisnika može voditi na web lokaciju koja sadrži ove informacije. Ovdje opet na scenu može stupiti GS1 Digital Link pomoću kojeg, osim zadovoljenja regulative, može omogućiti da se isti skenira na kasama, ali i da potrošaču pruži dodatne informacije (marketinške npr., koje je inače zabranjeno komunicirati uz ranije pomenute podatke u okviru regulative).

Prvi GS1 Digital Link QR kod u Bosni i Hercegovini U saradnji sa kompanijama PENNY PLUS d.o.o. Sarajevo i HOŠE KOMERC d.o.o. odlučili smo napraviti pilot projekat koji je podrazumijevao postavljanje GS1 Digital Link QR koda na ambalažu jednog od proizvoda HOŠE KOMERC-a, te skeniranje istog na maloprodajnom mjestu naplate u jednoj od poslovnica PENNY PLUS. Proizvod koji smo izabrali je bio Torta Kinder Bueno, brenda Bony Slastice. Generisali smo QR kod koji je u sklopu Digital Link sintakse sadržavao i GTIN (barkod broj) koji je već ranije dodijeljen ovom proizvodu.


Priznanje za Prvi GS1 Digital Link QR kod u BiH Muameru Hodžiću, IT menadžeru PENNY PLUS d.o.o. Sarajevo


Priznanje za Prvi GS1 Digital Link QR kod u BiH Amiru Pizoviću, izvršnom direktoru HOŠE KOMERC d.o.o.

Koristeći GS1 resolver, napravili smo preusmjerenje sa ovog GS1 Digital Link URI-a na web stranicu HOŠE KOMERC-a koja sadrži osnovne informacije o ovom proizvodu (sastav, neto težinu, uslove skladištenja i sl.). Istovremeno, PENNY PLUS, koji već posjeduje opremu za skeniranje 2D barkodova, je izvršio dodatno prilagođavanje postavki opreme i informacionih sistema, te su bili spremni za skeniranje ovog barkoda na kasi.

Kada su sve pripreme bile gotove, mogli smo kreirati sljedeći scenarij. Kupac ulazi u trgovinu i prilazi rashladnom pultu sa tortama. Koristeći mobilni telefon skenira QR kod koji se nalazi na ambalaži. Ovdje GS1 resolver odigrava ulogu i preusmjerava kupca na web lokaciju gdje pronalazi informacije o korištenim sastojcima. Nakon odluke o kupovini, tortu nosi na kasu. Prodavac skenira isti onaj QR kod, ovaj put koristeći opremu za skeniranje koja je instalirana u poslovnici. Obzirom da su postavke ispravno napravljene, kada prepoznaje GTIN (barkod broj), vrši se naplata i izdaje račun po već ustaljenoj proceduri.

Piše: Haris Poturković, GS1 Bosne i Hercegovine