Svjetski dan potrošača

Glas potrošača mora se čuti, a njihova prava zaštititi

Autor: Biznis.ba
Glas potrošača mora se čuti, a njihova prava zaštititi
Foto: Ilustracija

Federalno ministarstvo trgovine pod vodstvom ministra Amira Hasičevića kao jedan od prioriteta naznačio je izradu novog zakona o zaštiti potrošača na federalnoj razini, vodeći se time da se glas potrošača mora čuti, a njihova prava zaštiti.

Na Svjetski dan potrošača iz Federalnog ministarstva trgovine podsjećaju da je izrada zakona koji bi trebao precizno urediti i unaprijediti ovu oblast u završnoj fazi.

"Na državnom nivou imamo okvirni Zakon o zaštiti potrošača iz 2006. godine koji je posljednji put dopunjen 2015. godine. U proteklih devet godina, tehnologija je napredovala, trgovina u dobroj mjeri digitalizirana, a naša zakonska regulativa nije pratila ove promjene. Zbog nemogućnosti političkog dogovora da se pristupi izmjenama i dopunama Zakona na državnom nivou ili donošenju potpuno novog zakona usklađenog s pravnom stečevinom Europske unije (EU), ali i s tehnološkim napretkom, odlučili smo se za potpuno novi zakon na entitetskom nivou", kazao je ministar Hasičević.

Federalni zakon o zaštiti potrošača u potpunosti će biti usklađen s pravnom stečevinom EU-a, te će otvoriti mogućnost uvođenja digitalizacije u trgovini po uzoru na praksu u modernim europskim državama, što će osigurati bolju zaštitu potrošačkih prava.

Radna grupa sastavljena od predstavnika Federalnog ministarstva trgovine, predstavnika udruga potrošača, poslodavaca iz ove oblasti, predstavnika inspekcijskih organa i ombudsmena za ljudska prava posegnula je za europskim rješenjima kako bi i potrošači u Federaciji bili zaštićeni kao i oni u EU.

"Novi pristup, u kojem sve zainteresirane strane sjede za jednim stolom i transparentno raspravljaju i iznose stavove, a koji je od početka mandata uveo ministar Hasičević, već daje rezultate o čemu uostalom svjedoče i novi tekstovi zakona o unutrašnjoj trgovini, te zakona o zaštiti potrošača, a pokrenute su i aktivnosti za izradu novog zakona o e-trgovini", navode iz Ministarstva.

Članovi radne grupe za izradu zakona o zaštiti potrošača posebno su istaknuli potrebu tehnološkog napretka u ovoj oblasti, ne zanemarujući tradicionalne načine poslovanja.

"Među ostalim, to u praktičnom smislu znači da će hiper i mega marketima biti omogućeno uvođenje uređaja putem kojih će svaki kupac moći provjeriti cijenu artikla, deklaraciju, a elektronskim putem dobiti i garanciju za kupljeni proizvod. To će olakšati i trgovcima i kupcima poslovanje", kazao je vođa radne grupe i šef Odsjeka za zaštitu potrošača u Federalnom ministarstvu trgovine Darko Basić.

Ovo će također pomoći inspektorima u kontroli deklaracija proizvoda koji se nalaze u legalnoj prodaji, a ministar ističe i da bi ovaj zakon trebao razvrstati trgovce na velike, srednje i male po principu Zakona o računovodstvu i reviziji, te na taj način malim i srednjim poduzećima ostaviti mogućnost izbora da rade u skladu sa suvremenim tehnološkim unapređenjima ili po tradicionalnom konvencionalnom principu vođenja evidencija i izvještavanje ručno i na papiru.

S druge strane, velikim domaćim, regionalnim i internacionalnim kompanijama koje imaju dovoljne resurse stavio bi u obavezu da svoje poslovanje usklade s direktivama EU-a i svoje evidencije vode isključivo digitalno, izvještavaju posredstvom Agencije FIA, a razmjenu dokumenata obavljaju isključivo elektroničkim putem poznatijim kao EDI.

Svjetski dan prava potrošača obilježava se od 1982. godine, a svoje porijeklo ima u "Deklaraciji o osnovnim pravima potrošača" koju je donio bivši američki predsjednik John F. Kennedy 1962. godine.

U deklaraciji su pobrojana osnovna prava potrošača kao pravo na sigurnost roba i usluga, pravo na izbor roba i usluga, pravo na cjelovitu, istinitu i pravovremenu informaciju, pravo da se čuje glas potrošača, pravo na zadovoljenje temeljnih životnih potreba, te pravo na naknadu štete i na zdrav okoliš, podsjećaju iz Federalnog ministarstva trgovine.