Hasičević: Nelegalni trgovački parazit 'pojede' državi 300 miliona KM godišnje
Aktuelni ministar trgovine Federacije BiH Amir Hasičević bio je gost Vijesti.ba Podcasta.
Na početku razgovora dotakli su se njegovog modusa operandi, kojim od početka mandata kod svake važne odluke i zakona za isti stol sjedaju predstavnici ministarstva, sindikata, potrošača i poslodavaca.
“Dolazim iz realnog sektora, ja sam upravo htio da postignem to da pokažem da može drugačije, naprednije. Uzimanje u obzir svih zainteresovanih strana je naš modus operandi. Zakon o unutrašnjoj trgovini je rađen na potpuno isti način, i svi kažu da je to jedan od regionalno najboljih zakona”, rekao je Hasičević.
Ovaj zakon će se naći na redovnoj sjednici tokom ovog mjeseca.
“Bilo bi realno da se usvoji u oba doma u oktobru. Zakon ima reformsku ulogu, ali je u javnosti prošao u svjetlu neradne nedjelje. Ako je lobirao sindikat poslodavce za neradnu nedjelju, a poslodavci mene onda sam sretan. Jedan dio štiti radnike, jedan dio poslodavce. E sad, lako je napisati zakon, teže ga je provesti. Zato smo uključili Federalnu inspekciju. Iz toga su proizašla još dva zakona. Zakon o zaštiti potrošača, opet po istom modelu uz uključenje svih zainteresovanih strana, zatim Zakon o E-trgovini koji je jako bitan pa i u kontekstu zaštite potrošača. Jer elektronska trgovina je jako bitna, zbog sive ekonomije. Više od 20 miliona poreza mjesečno, odnosno 250 i 300 miliona KM se godišnje utaji poreza kroz nelegalnu elektronsku trgovinu”, kaže Hasičević.
Novi zakon predviđa značku Federalnog ministarstva, na koju ćete kada kliknete dobiti sve informacije o trgovcu. Ako nema značku to će značiti da nije registrovani trgovac.
“To će zaštitit državu, potrošača i trgovca koji je na kraju izložen nelojalnoj i nelegalnoj konkurenciji”, kaže Hasičević.
Komentarisao je i platformu TEMU koja se zadnjih mjeseci snažno reklamira u BIH.
“Ona je krenula s nekim agresivnim marketingom putem društvenih mreža i nalazi put do potrošača. Imate jako prihvatljive ponude, koje na prvu izgledaju jako dobro, ali tu često imate lažne marketinške poruke. Imali smo jednu žalbu npr. “prelijep sat u kutiji samo 30 dolara”, a dobijete samo kutiju. To trgovanje preko društvenih mreža je ostalo nejasno, i to ćemo riješiti ovim novim zakonom”, kaže Hasičević.
Učestalost kupovine je poseban problem u smislu pojave preprodavača, što se može vidjeti upravo na učestalosti kupovine.
“Ima tih problema. Vi naprimjer kupite neku robu vrlo jeftino iz neke azijske zemlje za 5 KM, a ovdje možete prodavati za 15 KM. Platite dadžbine na tih 5 KM i razdužite isti dan, a onda tu robu raspodijelite na 10-15 raznih platformi, na tu razliku od tih 10 KM niko ne plaća dažbine i tu je država oštećena. EU je taj problem rješila 70 posto, imali ste primjer sa AliExpress, postojale su čitave firme koje su kupovale robu unaprijed, uračunavale dostavu i prodavale je po drastično većim cijenama. To je jedan trgovački parazit koji šteti svima ”, kaže Hasičević.
Razgovarali su i o digitalizaciji u trgovini, uključivanju telekom operatera, ulozi pošta.
“Ta digitalizacija bi trebala da nas riješi onih dosadnih poslova koji se stalno ponavljaju. To će uštedjeti, pogotovo u javnom sektoru i vrijeme i novac. Radna mjesta ostaju, ali će službenici raditi efikasnije i sa manje umora”, kaže Hasičević.
Govorili su i o setu Fiskalnih zakona te šta predviđaju…