hnk

Projekt COMMHERITOUR: BiH ima bogatu kulturnu baštinu koju je potrebno bolje iskoristiti

Autor: Biznis.ba
Projekt COMMHERITOUR: BiH ima bogatu kulturnu baštinu koju je potrebno bolje iskoristiti
Foto: Arhiv

Turistička zajednica Hercegovačko-neretvanskog kantona (TZ HNK) u utorak je održala radionicu za dionike iz područja materijalnog i nematerijalnog kulturnog naslijeđa HNK-a u okviru projekta "COMMHERITOUR - Modeli temeljeni na zajednici za održivu valorizaciju zanata kulturne baštine u cilju poboljšanja privredne i turističke učinkovitosti udaljenih područja Dunavske regije".

Kako su pojasnili iz Turističke zajednice HNK-a, cilj Izvještaja o valorizaciji baštine I je napraviti pregled i evaluaciju postojećih modela valorizacije nematerijalne kulturne baštine, pronaći moguće nedostatke u današnjoj praksi i okruženju (tj. ekosustavu) te specificirati potencijale koji bi se mogli razvijati u sljedećim fazama projekta COMMHERITOUR.

- U sklopu projektnih aktivnosti TZ HNK-a danas održava radionicu koja je vezana za modele valorizacije zanatske kulturne baštine, a sve u sklopu nematerijalne i materijalne kulturne baštine podunavske regije. Dotaknut ćemo se i analize tržišnih potencijala naše zanatske kulturne baštine – rekao je Krešimir Miličević iz Turističke zajednice HNK-a.

Projekt je vrijedan 2,149.452 eura i prati živu baštinu i obrtništvo kao izvor socioekonomske integracije za ruralna i udaljena područja dunavske regije.

- Projekt je krenuo početkom januara ove godine, a završava u junu 2026. godine. Nama je pripalo oko 150.000 eura, zajedno s dva partnera, mi kao TZ HNK-a i naš partner iz Konjica. Uključene regije u projektu su iz BiH, Mađarske, Rumunije, Hrvatske, Slovenije, Srbije, Češke i Crne Gore. Na projektu radi 12 aktivnih partnera, od kojih su tri pružatelja znanja. Projekt također uključuje i 13 različitih pridruženih partnera s različitim tematskim kompetencijama – pojasnio je Miličević.

Izvještaj o valorizaciji baštine II predstavlja analizu tržišnog vrijednosnog lanca zanatske baštine. Izvještaj ocrtava tržišnu poziciju proizvoda i usluga temeljenih na baštini (posebno vodećeg obrta HNK-a - drvorezbarstvo) i njihov doprinos turističkoj industriji, te uključuje procjenu prodajnih točaka u turizmu, identifikaciju nedostatka znanja, uspješne priče i nedovoljno iskorištene potencijale, prenosi Fena.

Budući da lokalni ekosistemi podržavaju valorizaciju s različitom učinkovitošću, svi se oni suočavaju s izazovima obrta koji neravnomjerno promiču privredu, turističku izvedbu te koheziju zajednica, ističu iz Turističke zajednice.

Profesor Almir Peštak s Ekonomskog fakulteta u Sarajevu i konzultant u projektu naglasio je kako se u okviru COMMHERITOUR projekta radi na zaštiti baštine, odnosno integraciji kulturne baštine u turističku ponudu kako HNK-a, tako i šireg područja Federacije.

- Kulturno naslijeđe je izuzetno važno za razvoj turizma u BiH, imamo puno toga ponuditi, samo je pitanje kako ćemo „spakirati“ kulturnu baštinu u turističke proizvode. Istraživanja pokazuju kako je kulturna baština jedna od primarnih razloga zašto turisti dolaze u BiH – navodi on.

Peštak je istaknuo kako sve regije u BiH mogu ponuditi puno toga, ali kako trebamo kulturno naslijeđe napraviti puno atraktivnijim te početi pričati priče koje stoje iza toga.

- Mi kroz ovaj projekt želimo na određeni način unaprijediti turističku ponudu, posebno drvorezbarstvo kao jednog zanimljivog i autentičnog proizvoda i iskustva. Drvorezbarstvo u Konjicu je prepoznato i kao dio Unescove baštine, zajedno s oznakom svjetskog naslijeđa i mislimo da se tu može napraviti jedna dobra suradnja. BiH može puno ponuditi u smislu kulturnog naslijeđa, kako opipljivog tako i onog neopipljivog. Na ovaj način želimo potaknuti sve interesne grupe da razmišljaju na jedan strateški način u smislu zaštite, integracije i promocije kulturnog naslijeđa i mislimo da ćemo u kratkom roku biti mjerljivih efekata u tom smislu – zaključio je Peštak.

Transnacionalni krajnji proizvod projekta COMMHERITOUR je digitalna platforma HeriCraft Market koja će nuditi međukulturalno umrežavanje, predstavljanje turističkih atrakcija povezanih s obrtima, dijeljenje iskustava rada obrta i izuma, te nastavne programe za razvoj obrtničkih vještina.