Najveći problem željeznica u BiH je uništena i loša infrastruktura, ali uprkos i drugim problemima ovaj sektor ima perspektivu, posebno u teretnom saobraćaju - istaknuto je danas u Vanjskotrgovinskoj komori BiH (VTKBiH) u Sarajevu na Poslovnom forumu BiH - Španija koji je posvećen razvoju željezničkog transporta.
VTKBiH je, po riječima predsjednika Nemanje Vasića, Forum organizirala u saradnji sa Španskim institutom za vanjsku trgovinu i investicije (ICEX) i uz podršku Ambasade Kraljevine Španije u BiH.
- Španija je zemlja u EU koja ima dosta dobro razvijen željeznički saobraćaj, a njihovi stručnjaci su u mnogim zemljama, koje su bile kao i mi sa nerazvijenim željezničkim saobraćajem, doprinijeli svojim znanjem i iskustvima da se taj saobraćaj popravi i da dostigne koliko, toliko nivo zemalja EU. Mi smo naravno daleko od toga i naš željeznički saobraćaj je u lošem stanju. Pošto je ovo izuzetno važna grana privrede nadamo se da će i današnji skup doprinijeti da se sve to pokrene sa mrtve tačke – kazao je Vasić.
Ambasador Kraljevine Španije u BiH José María Valdemoro Giménez je kazao da sektor željezničkog transporta doživljava značajan razvoj na globalnom nivou kao alternativa već prezasićenim sektorima cestovnog i avionskog saobraćaja.
- Španija je uložila velike napore u razvoj svoje infrastrukture, te učestvovala na međunarodnom nivou u tom razvoju i ovdje smo danas da podijelimo iskustva sa BiH. Sa nama su predstavnici devet značajnih španskih kompanija aktivnih i uspješnih u različitim aspektima željezničkog transporta da ovdje podijele svoja iskustva i sagledaju potencijalne izazove na koje može naići razvoj željezničkog saobraćaja u BiH – kazao je španski ambasador.
Dodao je da Španija ima izrazito dobro razvijen željeznički saobraćaj sa 15.000 kilometara željeznica i 3.000 kilometara brze željeznice, najdužu i najrazvijeniju mrežu na nivou Evrope i drugu najrazvijeniju na svijetu, odmah iza Kine. Istovremeno, španske kompanije realiziraju veoma značajne projekte na međunarodnom nivou.
Željeznice u BiH, po riječima zamjenika ministra komunikacija i prometa BiH Saše Dalipagića, imaju određene probleme i pri tome nemaju odgovarajuću podršku od instituacija i investitora, ali uprkos svemu imaju perspektivu u budućnosti posebno u teretnom prijevozu rasutih i tekućih tereta i prijevozu kontejnera.
- Trend u Evropi je da se finansiraju željeznice kao najpovoljniji, ekološki tip prijevoza i Evropa čak sada daje sredstva za finansiranje željeznica sa grantovima od čak 60 posto, dakle nepovratna sredstva. Mi u BiH, odnosno entitetska ministarstva u čijoj su nadležnosti željeznice, trebale bi da koriste ta sredstva, ali bi prije toga morali imati odgovarajuće projkete za ta sredstva - naveo je Dalipagić.
Predstavnik Uprave željezničke infrastrukture Španije Joaquín Jiménez naglasio je ulogu ovog tijela u razvoju željezničke infrastrukture u toj zemlji.
- Počeli smo prije 30 godina kada smo idenfikovali pravi tajming za željeznički sektor i imali smo priliku da iskoristimo i apsorbujemo važne evropske fondove koji su nam pomogli u obnovi i razvoju željeznica – kazaoa je Jiménez .
U okviru Poslovnog foruma o temi “Iskustva i budući izazovi u razvoju željezničkog transporta” bit će govora i o aktuelnim i budućim projektima u željezničkom sektoru BiH, kao i o razvoju željeznica Španije, a posebna tema posvećena je modernizaciji sarajevske tramvajske mreže kao ključnom projektu za održivu mobilnost u Sarajevu.
Najavljen je i panel o temi „Finansiranje razvoja transportnog sektora u BiH“, te prezentacija tehnologija u željezničkom sektoru Španije, kao i poslovni sastanci (B2B) privrednika iz BiH i Kraljevine Španije.
(FENA)