Poznati glavni razlozi

Kašnjenja u evropskom zračnom saobraćaju dosežu nove vrhunce ovog ljeta

Autor: Biznis.ba
Kašnjenja u evropskom zračnom saobraćaju dosežu nove vrhunce ovog ljeta
Foto: Arhiv

Ovog ljeta očekuju se ozbiljna kašnjenja u evropskom zračnom prometu, upozoravaju institucije Evropske unije.

Glavni razlozi su manjak osoblja u zračnoj kontroli, pojačana potražnja za letovima, ali i ekstremni vremenski uvjeti poput šumskih požara.

Opterećenja, kašnjenja i štrajkovi

Zračni prostor Evrope svakodnevno bilježi golem broj letova, a kapacitet kontrole doseže granice održivosti. Tokom najprometnijih dana broj letova doseže i do 37 hiljada dnevno, što je gornja granica mogućnosti trenutnog sustava.

Prema procjenama Eurocontrola, organizacije zadužene za nadzor zračnog prometa, situacija je ozbiljnija nego prošle godine. Kašnjenja su već sada značajno veća nego u istom razdoblju 2024. godine, a zabilježen je i višestruki porast ukupnog prometa.

Najveći problemi očekuju se u Francuskoj, Njemačkoj, Grčkoj i Španiji, zemljama koje su ključne destinacije za ljetne turiste. Situaciju dodatno pogoršavaju štrajkovi kontrolora leta, kao onaj nedavni u Francuskoj, kada je poremećeno više od 4000 letova.

Razlog štrajka u Francuskoj bio je nezadovoljstvo zastarjelom opremom i nedostatkom stručnog kadra. Procjenjuje se da su troškovi poremećaja iznosili oko 100 eura po minuti kašnjenja, prenosi Financa ba. Francuski ministar transporta upozorio je da su zrakoplovne kompanije, poput Air France-KLM, izložene milionskim gubicima.

Sporija obuka kontrolora i fragmentirani zračni prostor povećavaju kašnjenja

Na stanje dodatno utječe smanjeni zračni prostor zbog rata u Ukrajini, što otežava upravljanje prometom. Evropski povjerenik za promet, Apostolos Tzitzikostas, istaknuo je da kombinacija svih ovih faktora prijeti preopterećenjem mreže i nezadovoljstvom putnika.

U pozadini svega stoji i spor sistem obuke zračnih kontrolora, koji u nekim zemljama traje i do pet godina. Zračni sektor sve glasnije traži promjenu regulative kako bi se ubrzao proces obuke i povećala fleksibilnost.

Zračni prijevoznici također pozivaju na potpunu primjenu inicijative Jedinstveno evropsko nebo, kojom bi se omogućile kraće i učinkovitije rute. Zbog fragmentiranosti kontrole, mnogi letovi trenutno koriste duže putanje, što stvara dodatna kašnjenja i troškove.

Kao primjer se navodi let između Londona i Cipra koji mora proći kroz više zračnih nadzora, iako bi izravna ruta bila kraća i jeftinija. Izvori iz industrije tvrde da je EU prespora u provođenju promjena koje bi smanjile kašnjenja.

Šumski požari dodatno ometaju promet

Dodatne probleme stvaraju šumski požari, koji sve češće uzrokuju zatvaranje aerodroma, pišu Financije. Nedavno je požar kod Marseillea privremeno zatvorio tamošnji aerodrom, što je izazvalo dodatne poremećaje.

Sve ove informacije potvrđuju da evropski zračni promet ulazi u izazovno razdoblje, koje će zahtijevati brze i učinkovite promjene u načinu upravljanja.