Slovenija ima jednu od najlošijih zračnih povezanosti u Evropi, pokazalo je najnovije istraživanje međunarodne udruženja aerodroma ACI Europe.
Najgore se pokazao u izravnim vezama. U prosjeku, povezanost evropskih aerodroma još se nije vratila na razinu prije pandemije covida-19, ali većina zemalja ipak bilježi bolji oporavak od Slovenije.
Zračna povezanost aerodroma u proširenom području EU, koje uz članice udruženja čine još Island, Velika Britanija, Norveška, Švicarska i Monako, u junu ove godine bila je 14 posto niža nego u junu 2019. To uključuje i oba izravne i neizravne veze, objavilo je udruženje ove sedmice na svojim stranicama.
U Sloveniji je bila niža za 29 posto. Lošiji rezultat ostvarile su samo Švedska (-31 posto), Finska (-37 posto) i Monako (-44 posto). Samo su Grčka (za 22 posto), Island (za sedam posto) i Portugal (za četiri posto) premašili razinu prije koronavirusa.
Slovenija je u junu bila na 30. mjestu zemalja proširenog područja EU po sveobuhvatnoj zračnoj povezanosti. Lošije su prošli Slovačka i Monako. Po izravnim vezama zauzeo je posljednje mjesto, a uspoređujući ga u tom području s 2019. – Slovenija je pretrpjela pad od 42 posto – samo Monako je lošiji, prenosi SEEbiz.
Kao što navodi ACI Europe, rezultat se također može pripisati geopolitičkim napetostima i strukturnim promjenama u sektoru zrakoplovstva. Među potonjima je i rast tržišnog udjela niskotarifnih prijevoznika koji se fokusiraju na srednje i velike aerodrome, ali ne i na manje i veće. To utječe i na ljubljanski aerodrom koji je jedan od manjih.
Glavni direktor udruženja Olivier Jankovec istaknuo je kako zračnu povezanost ne treba uzimati zdravo za gotovo. “Prošle su četiri godine od izbijanja pandemije, ali razine zračne povezanosti još se nisu u potpunosti oporavile”, rekao je. Ukazao je na sve veći jaz između "pobjednika i gubitnika" u području zračne povezanosti.
Problem loše zračne povezanosti slovenska je vlada doskočila i natječajima za dodjelu subvencija zračnim prijevoznicima koji bi povezivali slovenske aerodrome s inozemnima. Nakon tri natječaja, Ministarstvo infrastrukture dodijelilo je sredstva za nove veze prema Luksemburgu, Rigi, Madridu i Kopenhagenu. Posljednje dvije destinacije bile su na Vladinoj listi prioriteta.
Luksemburški Luxair počeo je letjeti za Luksemburg prošlog septembra. Latvijski airBaltic leti za Rigu od uvođenja ljetnog reda u martu ove godine, španska Iberia će letjeti za Madrid od kraja srpnja, a skandinavski Norwegian uspostavio je vezu s Kopenhagenom krajem aprila.
U januaru je Ministarstvo objavilo četvrti natječaj. Prema pisanju portala Forbes Slovenia, za njega se prijavio ciparski zračni prijevoznik Cyprus Airways, no ministarstvo je od njega zatražilo dopunu zahtjeva.