Avio-kompanije razmatraju koliko dugo obustaviti letove za Bliski istok

Komercijalne avio-kompanije širom svijeta razmatraju koliko dugo da obustave letove ka Bliskom istoku, jer je sukob koji je već prekinuo glavne vazdušne rute ušao u novu fazu nakon što su Sjedinjene Američke Države izvele napade na ključna iranska nuklearna postrojenja, a Teheran najavio odmazdu.
Uobičajno prometan vazdušni prostor koji se proteže od Irana i Iraka do Mediterana uglavnom je prazan od komercijalnog saobraćaja već deset dana, otkako je Izrael započeo napade na Iran 13. juna, jer avio-kompanije preusmjeravaju, otkazuju i odlažu letove kroz region zbog zatvaranja vazdušnog prostora i bezbjednosnih izazova.
Nova otkazivanja letova međunarodnih prevoznika prethodnih dana u regionu, uključujući one ka najprometnijem aerodromu na svijetu – Dubaiju – ukazuju na to da su zabrinutosti u avio-industriji sve veće.
Ipak, neke međunarodne avio-kompanije nastavile su sa letovima u ponedjeljak, pokazuju podaci sajta Flightradar24.
S obzirom na to da su ruski i ukrajinski vazdušni prostor i dalje zatvoreni za većinu avio-kompanija zbog višegodišnjeg rata, Bliski istok postao je još značajnija ruta za letove između Evrope i Azije. Usred raketnih i vazdušnih napada tokom proteklih deset dana, avio-kompanije su letjele sjevernom rutom preko Kaspijskog jezera ili južnom preko Egipta i Saudijske Arabije.
Pored povećanih troškova goriva i posada zbog ovih dugih zaobilaznih ruta i otkazivanja, prevoznici se suočavaju i s mogućim rastom cijena avionskog goriva jer cijene nafte rastu nakon američkih napada.
Širenje zona sukoba sve je veći operativni teret za avio-kompanije jer vazdušni udari izazivaju strah od slučajnog ili namjernog obaranja civilnih letjelica.
Lažno pozicioniranje i smetnje oko političkih žarišta, gdje GPS sistemi sa zemlje emituju netačne pozicije koje mogu skrenuti komercijalne avione s kursa, takođe postaju sve ozbiljniji problem za civilnu avijaciju.
Flightradar24 je rekao agenciji Rojters da je u posljednjim danima iznad Persijskog zaliva zabilježen “drastičan porast” ometanja i lažiranja GPS signala. Švajcarska kompanija koja upravlja mapom GPS smetnji, SkAI, saopštila je u nedjelju uveče da je u tom području u roku od 24 sata registrovala više od 150 lažnih aviona.
Safe Airspace, portal organizacije koja pruža informacije o rizicima letenja, saopštio je u nedjelju da bi američki napadi na iranska nuklearna postrojenja mogli povećati prijetnje za američke operatere u regionu, prneosi Bankar me.
“To bi moglo povećati rizike za vazdušni prostor u zemljama Zaliva poput Bahreina, Kuvajta, Omana, Katara, Saudijske Arabije i Ujedinjenih Arapskih Emirata”, navodi se u izvještaju.
Dok međunarodne avio-kompanije izbjegavaju region, lokalni prevoznici u Jordanu, Libanu i Iraku nastavljaju sa određenim letovima.
Izrael povećava broj letova. Uprava izraelskih aerodroma saopštila je da će tzv. evakuacioni letovi ka zemlji biti prošireni u ponedjeljak na 24 dnevno, iako će svaki biti ograničen na 50 putnika.
Izraelska avio-kompanija El Al izjavila je u nedjelju da je primila zahtjeve za napuštanje zemlje od oko 25.000 ljudi u samo jednom danu.