upitan kontejnerski promet

Štrajk u američkim lukama mogao bi ozbiljno utjecati na privredu SAD-a

Autor: Biznis.ba
Štrajk u američkim lukama mogao bi ozbiljno utjecati na privredu SAD-a
Foto: Ilustracija

Lučki radnici američke istočne i obale Meksičkog zaljeva planiraju štrajkati u ponedjeljak u ponoć bez trenutno zakazanih pregovora. Ovaj štrajk prijeti da zaustavi kontejnerski promet od Mainea do Texasa i košta privredu SAD-a čak pet milijardi dolara dnevno.

Ugovor o radu između sindikata Međunarodne udruge dužobalnih radnika (ILA) koji zastupa 45.000 lučkih radnika i udruženja poslodavaca Pomorskog saveza Sjedinjenih Država (USMX) istječe kasno u ponedjeljak, navodi Reuters, a pregovori oko plata su najveći problem i razlog štrajka.

Ako članovi sindikata napuste posao, to bi bio prvi obalni ILA štrajk od 1977., koji bi utjecao na luke koje obrađuju oko polovicu nacionalnog pomorskog prometa. Sindikat je ranije rekao da štrajk neće utjecati na isporuke vojnog tereta ili promet kruzera.

No štrajk bi mogao zaustaviti protok svega, od hrane do automobila u glavnim lukama, potencijalno ugrozivši radna mjesta i potaknuvši inflaciju sedmicama uoči američkih predsjedničkih izbora, prenose Financije hr.

Trenutno se ne vode nikakvi pregovori niti su planirani prije isteka roka u ponedjeljak, rekla je Reutersu osoba upućena pod uvjetom da ostane anonimna.

Business Roundtable, koji predstavlja glavne američke poslovne čelnike, rekao je da je “duboko zabrinut zbog potencijalnog štrajka u lukama na istočnoj obali i obali Meksičkog zaljeva”.

Grupa je upozorila i da bi obustava rada mogla stajati gospodarstvo milijarde dolara dnevno, naštetiti firmama, radnicima i potrošačima diljem zemlje te pozvala obje strane da postignu dogovor prije isteka roka u ponedjeljak navečer.

Kratki štrajk mogao bi imati ograničen gospodarski učinak s obzirom na to da su mnoge tvrtke uvezle dodatnu robu prije moguće obustave rada ili prebacile više pošiljki u luke Zapadne obale. No štrajk koji traje sedmica mogao bi imati ozbiljne ekonomske posljedice. Spor zabrinjava firme koje se oslanjaju na prekooceanski transport za izvoz svoje robe ili osiguravanje ključnog uvoza.

Harold Daggett, sindikalni lider mjesecima je prijetio da će zatvoriti 36 luka koje pokriva njegov sindikat ako poslodavci poput operatera kontejnerskih brodova Maersk i APM Terminals North America ne donose značajna povećanja plaća i zaustavljaju projekte automatizacije terminala.

USMX je optužio ILA za odbijanje pregovora.