20+ godina
sa vama
istraživanje

Novčana dismorfija uzima maha: Polovina generacije Z i milenijalaca opsjednuta bogatstvom

Autor: Biznis.ba
Foto: Ilustracija
Približno 45% generacije Z i milenijalaca opsjednuto je idejom da postanu bogati (44% i 46%, redom).

Približno 45% generacije Z i milenijalaca opsjednuto je idejom da postanu bogati (44% i 46%, redom).

43% generacije Z i 41% milenijalaca doživljava finansijsku dismorfiju.

Još 48% generacije Z navodi da se osjeća finansijski zaostalo, zajedno sa 59% milenijalaca.

Krajem 2023. godine, novi trend pojavio se na internetu i društvenim mrežama gdje su ljudi počeli preispitivati koliko su zapravo finansijski uspješni. Fenomen nazvan „finansijska dismorfija“ dešava se kada se ljudi osjećaju nesigurno u vezi svog finansijskog stanja, bez obzira na stvarnost njihove situacije. Problem? Ovaj trend sve više negativno utiče na finansije ljudi, posebno mlađih generacija.

Prema novoj studiji koju je sproveo Qualtrics u ime Intuit Credit Karme, 29% Amerikanaca doživljava finansijsku dismorfiju. U svrhu ove ankete, finansijska dismorfija je definisana kao iskrivljen pogled na sopstvene finansije, što može dovesti do loših odluka. Ovaj problem je daleko izraženiji među mlađim generacijama, gdje 43% generacije Z i 41% milenijalaca priznaje da doživljava finansijsku dismorfiju, u poređenju sa 25% generacije X i samo 14% ispitanika starijih od 59 godina.

Od onih koji doživljavaju finansijsku dismorfiju, 82% kaže da se osjeća finansijski zaostalo. To se poredi sa 29% ispitanika koji ne osjećaju sličnu finansijsku nesigurnost. Gledano šire, gotovo polovina (48%) generacije Z i 59% milenijalaca osjeća se finansijski zaostalo, što vjerovatno doprinosi osjećaju finansijske neadekvatnosti. Iako mnogi priznaju da se osjećaju zaostalo, 59% ispitanika takođe navodi da se osjećaju finansijski stabilno, što pokazuje nesklad između percepcije finansijske stabilnosti i stvarne situacije.

37% ispitanika koji doživljavaju finansijsku dismorfiju izjavilo je da imaju više od 10.000 dolara ušteđevine, dok 23% njih ima više od 30.000 dolara. To je znatno iznad prosječne ušteđevine Amerikanaca, koja iznosi oko 5.300 dolara. Međutim, ispitanici koji ne pate od finansijske dismorfije vjerovatnije imaju ušteđevinu – i to veću. Prema studiji, 52% Amerikanaca bez finansijske dismorfije ima više od 10.000 dolara ušteđevine, dok 32% ima više od 50.000 dolara.

Poređenje – kradljivac sreće

Finansijska dismorfija može biti podstaknuta opsjednutošću ljudi idejom da postanu bogati, u vremenu kada bogatstvo djeluje sve nedostižnije. Više od četvrtine (27%) Amerikanaca kaže da su opsjednuti idejom bogatstva, prenosi Bankar me. Ovo je posebno izraženo kod mlađih generacija, gdje 44% generacije Z i 46% milenijalaca priznaje da su opsjednuti idejom. Više od polovine (54%) ispitanika koji doživljavaju finansijsku dismorfiju kaže da su opsjednuti idejom bogatstva, u poređenju sa samo 12% onih koji nemaju ovaj problem.

Uprkos opsjednutosti idejom ekstremnog bogatstva, 52% Amerikanaca vjeruje da nikada neće biti bogati. Taj broj raste na 69% kada se pogleda grupa Amerikanaca sa finansijskom dismorfijom.

Osim zabrinutosti oko toga da nikada neće biti bogati, 95% Amerikanaca sa finansijskom dismorfijom kaže da ona negativno utiče na njihove finansije. Od njih, 40% navodi da ih je finansijska dismorfija spriječila da izgrade ušteđevinu ili ih natjerala da troše previše (38%) i gomilaju dug (32%). Još 30% kaže da ih je to spriječilo da uštede za kupovinu kuće i otplatu duga.

„Finansijska dismorfija je neka vrsta modernog ‘takmičenja sa komšijama’,“ kaže Kortni Alev, zagovornica potrošačkih finansija u Credit Karmi. „Mnogi ljudi analiziraju svoje finansije i upoređuju se sa svojim vršnjacima, ljudima na društvenim mrežama, pa čak i slavnim ličnostima, što izaziva osjećaj neadekvatnosti. Ovo iskrivljenje između percepcije i stvarnosti može spriječiti ljude da naprave korake ka postizanju svojih finansijskih ciljeva.

Neki načini za prevazilaženje finansijske dismorfije uključuju iskren pogled na svoje finansije, postavljanje jasnih ciljeva, izradu plana i, najvažnije, fokusiranje na sopstvene finansije. Ako vam je cilj da povećate ušteđevinu, počnite analizom svojih finansija da vidite gdje možete napraviti prostor za štednju u svom budžetu. Odatle možete zakazati automatske uplate iz svake plate kako biste se držali svog plana i postepeno povećali ušteđevinu.“

Metodologija

Ova anketa sprovedena je online u Sjedinjenim Državama od strane Qualtrics-a u ime Intuit Credit Karme, od 18. do 26. decembra 2023. godine, među 1.006 američkih odraslih osoba starijih od 18 godina.

© Copyright 2005. - 2024. Radio M Media Group.
Sva prava zadržana.
Dizajn i programiranje: Lampa.ba