Slovenija je po mišljenju govornika na događaju Slovenia Business Bridge bezbjedna država, prijatna za život i ima visoko stručnu radnu snagu, dinamičan sektor istraživanja i razvoja (preko hiljadu istraživačkih institucija u privatnom i javnom sektoru), i trenutno dobrim ekonomskim pokazateljima. Sa druge strane, tu sliku kvare visoki porezi na dohodak, prije svega visoko plaćenih kadrova, kao i birokratija.
Tako možemo da rezimiramo zaključke učesnika na panelu na konferenciji Slovenia Business Bridge, u organizaciji američke privredne komore AmCham i agencije Spirit Slovenija (Javna agencija Republike Slovenije za promociju preduzetništva, internacionalizacije, stranih ulaganja i tehnologije), koji su se očekivano veoma brzo dotakli jučerašnje informacije da je vlada tik pred razmatranjem u skupštini izuzela gornju granicu oporezivog prihoda (eng: tax cap) iz Zakona o debirokratizaciji, za čije uvođenje se privreda već godinama bori.
“I dalje ćemo se boriti za tu mjeru jer mislimo da je to pravi put za povećanje konkurentnosti slovenačke privrede,” rekla je Nevenka Črešnar Pergar, poslovna savjetnica i predsjednica AmChamove komisije za podsticanje investicija američke privredne komore.
Uvodni govor na događaju je održao ministar za digitalnu transformaciju Mark Boris Andrijanič, koji je između ostalog kritikovao negativni diskurs Slovenaca koji je “u modi”. Poslovnoj javnosti je poručio da zlatno doba za Sloveniju tek dolazi. Najavio je rešenja kao što su elektronska lična karta za građane, mobilna aplikacija za glavne vladine usluge, telemedicina, digitalizacija građevinskih dozvola i notarskih usluga
“I dalje ćemo se boriti za tu mjeru jer mislimo da je to pravi put za povećanje konkurentnosti slovenačke privrede,” rekla je Nevenka Črešnar Pergar, poslovna savjetnica i predsjednica AmChamove komisije za podsticanje investicija američke provredne komore.
Referentna država
“Slovenija je država sa najvećim potencijalom,” rekla je koosnivačica kompanije Outfit7 Iza Sia Login, koja je sada zaposlena u fondaciji Login5 Foundation. “Slovenija ima pravu veličinu, prave ljude i lokaciju i može da bude testni poligon za bilo šta – ne bih se fokusirala samo na pojedine industrije. U svakom slučaju, kojim god smjerom da krenemo, razvoj mora biti održiv, jer u suprotnom nećemo uspjeti, bez obzira na to šta uradimo.”
Upozorila je da se trenutno fokusiramo samo na koronavirus, koji je naravno problem i za privredu. “Ali klimatske promjene su mnogo veći problem. Mislim da bi svi, ne samo privrednici i vlade, morali da tragamo za mogućim rješenjima. Izazov je da u narednih deset godina napravimo tehnologije i odgovorimo na taj problem.”
Iza Sia Login, koja se nakon prodaje kompanije Outfit7 prema sopstvenim riječima usmjerava na održive projekte, između ostalog i ekološke farme u Srbiji, je ubijeđena da moramo održivost da uračunamo u sve poslovne planove.
Sveprisutna država
Dragan Šolak, osnivač United Grupe, koji je u Sloveniji između ostalog vlasnik kompanije za telekomunikacije Telemach i N1 Slovenija, je rekao da je Slovenija država nevjerovatnih prilika. “Neke se, nažalost, još nisu ostvarile.”
Upozorio je na još uvijek snažnu ulogu države u privredi. “To nikada nije dobro. Kada se radi o startup kompanijama koje će stvoriti “jednoroge” (startup kompanije koje imaju nagli rast i u kratkom vremenskom periodu postanu vrijedne više od milijardu dolara), država ima važnu ulogu da stvori povoljne uslove, a zatim mora brzo da se skloni. Ne želimo više da je vidimo”.
To sklanjanje države znači jeftiniju i efikasniju državu, posledično i niže poreze. “Lijepo je čuti da vlada planira poreske olakšice za IT stručnjake, ali mi zapošljavamo nekoliko hiljada Slovenaca i ja bih voleo da vidim da se uvedu poreske olakšice za sve. Problem ovde je u tome, da dve trećine bruto plate uzme država, samo trećina ostane onome koji radi.”
Zbog toga to otežava odluku da se u Sloveniji otvori regionalni centar, jer je u drugim državama jeftinije. “Upravo smo u United Grupi zaposlili novog direktora nabavke. Zaposleni na nivou grupe imaju priliku da sami odluče na kojoj lokaciji, od svih na kojima grupa posluje, žele da budu zaposleni. Iako mu se Slovenija dopada, odlučio se je za Zagreb, zbog nižih poreza.”
Šolak je u debati o slobodnom tržištu podsetio na nedavnu odluku državnog Telekoma Slovenije da zaustavi prodaju preduzeća TS Media, za koje je United Grupa dala najveću ponudu. “Moja kompanija je ponudila dva miliona evra više nego sljedeći najbolji ponuđač, a onda je donijeta politička odluka da se prodaja zaustavi. To nije baš privlačna atmosfera i ne šalje dobru poruku”, rekao je.
U međuvremenu je United grupa uložila 1,5 milijarde evra u Grčkoj, koja će ove godine zabilježiti rast BDP-a od 8%. “To su konkurentne države. Ako se Slovenija ne probudi, sav novac će otići tamo. U svim balkanskim državama je državni aparat preobiman u pogledu veličine privrede i stanovništva”, dodao je još Šolak i rekao da kada ulažu u druge države, uglavnom koriste sistem i iskustva iz Slovenije.
Na događaju u organizaciji AmChama i Spirit Slovenija je bilo oko 300 učesnika, sledila je večera za potencijalne investitore.
Posluju tu, a njihovo tržište je cijeli svijet
Emil Tedeschi, osnivač i direktor Atlantic Grupe, koja je prije više od deset godina preuzela Drogu Kolinsku, se slaže sa izjavama o previsokim porezima na dohodak.
To je ilustrovao pričom o košarkašima Jaki Blažiču i Edu Muriću, koji igraju u dresu njegove Cedevite Olimpija. „Slovenija je vjerovatno jedna od najskupljih zemalja za profesionalne sportiste. Kao rezultat toga, imate dosta dobrih sportista koji su promijenili svoje prebivalište i otišli u, na primjer, Monte Karlo. Život i igra u Sloveniji za njih su deset puta skuplji nego u Srbiji i pet do sedam puta skuplji nego u Monte Karlu. Podsticaji za poslodavce bi povećali konkurentnost države.”
Sa druge strane, kako je rekao, glavne prednosti Slovenije su kvalitet vazduha, hrane i vode, zatim priroda, infrastruktura i bezbjednost. Kada je riječ o “jednorozima”, Tedeschi je upozorio da te kompanije imaju jednu zajedničku osobinu: “Za njih lokalne vlasti nisu toliko važne, njihovo tržište je svijet. Infobip ili Rimac nemaju fokus na slovenačkom, hrvatskom ili srpskom tržištu. Za njih so to marginalna tržišta, ali svejedno ostaju tu jer odatle potiču i na to su ponosni.”
Naglasio je i da je važno da politika obezbjedi da te kompanije najbolje plaćana radna mjesta zadrže tu.
Politika mora da obezbedi da dobro plaćena radna mjesta ostanu tu, kaže osnivač in direktor Atlantic Grupe Emil Tedeschi, koji je na događaju govorio preko videokonferencije.
Kako su uspjeli?
Troje osnivača uspešnih kompanija su odgovarali na pitanja kako su došli do uspjeha, tj. u čemu je njihova tajna.
Loginova je rekla da se je sve poklopilo, a osnova je bio jasan cilj. “Cilj je bio da se zaradi novac za održive projekte. To je za nas bila inspiracija”, objasnila je. Važni su i korporativna kultura, organizacija procesa, vođenje, strategija, planiranje, finansije, pravni okviri.
Šolak je naglasak stavio na dobre timove. “Imao sam sreću da sam na samom početku puta sreo prave ljude. Oni su sa mnom od početka. U pitanju je timski uspjeh. U grupi radimo na tome da je svačiji doprinos važan.” Drugi važan faktor na putu do uspjeha je bila sreća, a treći je bila snažna usmjerenost ka cilju i jasno zacrtana put do tog cilja.
Tedeschi je rekao da je uvijek radio sa strašću i da mu novac nikad nije bio na prvom mjestu. “Pored toga sam uvijek bio iskren i nikada se nisam pretvarao. U poslu, a naročito u teškim vremenima, smo kao Atlantic Grupa uspjeli da ljude ubijedimo da naši ciljevi nisu dobri samo za nas.”
Biznis.ba / N1