Britanska poduzeća su šokirana trgovinskim ogradama i birokracijom nakon izlaska iz EU-a. Stručnjaci očekuju da će prilagodba trajati godinama.
Mala scena u trajektnoj luci Hook of Holland bolje objašnjava Brexit nego brojne političke izjave proteklih mjeseci, javlja Deutsche Welle.
Jedan carinik oduzima britanskom vozaču paketić sa sendvičima zamotan u aluminijsku foliju.
- U Europsku uniju više ne smijete unijeti određenu hranu kao meso, voće, povrće, ribu i slične stvari - objašnjava carinik šokiranom vozaču.
Može li zadržati barem kruh namazan maslacem, ako izvadi šunku, pita putnik.
- Ne, sve se oduzima - kaže carinik, dobro došli u Brexit, sorry…
Od prošlog vikenda britanski mediji su puni izvještaja o navodno neočekivanim posljedicama Sporazuma o Brexitu. Daily Mail se žali na „Brexit-birokraciju u lukama“ i pokazuje prazne police u trgovinama u kojima nedostaje salate, cvjetače ili naranči.
Iz Pariza trgovinski lanac Marks&Spencer javlja o problemima odjela s hranom jer vlastite proizvode više ne smije izvoziti u Europsku uniju. Predstavnici proizvođača dolaze u televizijske studije i zahtijevaju dodatne pregovore s Europskom unijom.
Mjerodavni ministar Michael Gove istovremeno upozorava da se tijekom sljedećih tjedana očekuju „signifikantne smetnje na granicama“ jer će više kamiona naići na strože kontrole.
Trajektne luke kao što je Calais zabilježile su od Nove godine samo četvrtinu uobičajenog prometa. Čim se isprazne skladišta popunjena prije kraja prošle godine i transport ponovo dođe na uobičajenu razinu od 10.000 kamiona na sjevernofrancuskoj obali vjerojatno će biti većih poteškoća.
Francuska policija je već upozorila da će strogo kontrolirati, da više nema prijelaznog razdoblja. Vlasnik trajekta DFDS javlja da već sad brojni kamioni ne mogu biti propušteni zbog nedostatka ili krivih dokumenata.
Dostavljač paketa DPD je do sredine tjedna obustavio dostavu paketa u EU dok ne razjasni kako može raditi prema novim načelima. Neki špediteri su također obustavili rad jer njihovi vozači nisu dorasli novim uvjetima rada i dužini čekanja.
Jedno poduzeće koje se specijaliziralo za prekograničnu online-trgovinu očekuje da će korisnici tek tijekom idućih tjedana shvatiti što za njih znače nova pravila nakon Brexita s promjenom obračuna PDV-a i drugim propisima.
- U prvim tjednima vidimo samo vrh ledene sante - kaže trgovinski stručnjak Martin Palmer iz tvrtke Hurricane. Osobito su pogođena poduzeća koja Veliku Britaniju koriste kao bazu za distribuciju robe po Europskoj uniji.
Traperice iz Bangladeša primjerice moraju prilikom uvoza u Veliku Britaniju biti carinjene. A ubuduće zbog novih pravila o podrijetlu robe mora biti plaćena carina i prilikom izvoza tih traperica u EU. Jer, one nisu 50 posto proizvedene u Velikoj Britaniji, kako zahtijevaju nova pravila.
Takva online-prodaja odjeće i tehničke robe vjerojatno se više neće isplatiti. Čak je i tradicionalna britanska tvrtka John Lewis zasad obustavila isporuku robe u EU. Kao i tradicionalno londonsko poduzeće Fortnum&Mason svoje čajeve i poznatu marmeladu od naranči.
Prije Božića su britanske porezne vlasti objavile da očekuju dodatne troškove za britansko gospodarstvo od oko sedam milijardi funti godišnje. To je svota koja je otprilike jednaka britanskim uplatama u proračun EU-a.
U svakom slučaju moraju biti pravljene carinske deklaracije ako jedna zemlja napusti carinsku uniju s Europskom unijom. Uz to dolaze deklaracije o podrijetlu robe, veterinarske potvrde, certifikati o standardima proizvodnje i drugo. Gospodarske udruge govore o logističkoj, administrativnoj noćnoj mori.
- To je najveća promjena u trgovinskim odnosima između susjednih zemalja i to od danas do sutra - kaže trgovinski stručnjak David Henig iz UK Trade Foruma. Vlada je s jedne strane upozoravala na probleme, a s druge strane gospodarski predstavnici nisu shvaćali da je EU osnova njihove slobodne trgovine s Europom, kaže on.
Smatra da će autoindustrija napustiti Veliku Britaniju kad britanska proizvodnja postane neisplativa nakon što budu otpisane investicije u Velikoj Britaniji. Henig očekuje da će se valovi posljedica Brexita osjećati pet do deset godina u britanskom gospodarstvu.
Henig smatra da bi vlada u Londonu morala bolje pomoći poduzećima i pregovarati s EU-om o pojednostavljenim procedurama na granicama. Ali, upravo potpisani sporazum promijeniti u njegovoj biti, kako to zahtijevaju udruge gospodarstvenika, Henig smatra nemogućim.
- Uvijek je bilo jasno da će nastupiti veliki problemi - kaže.
Na prvoj raspravi u Europskom parlamentu u ponedjeljak postalo je jasno da trgovinski sporazum s Velikom Britanijom neće propasti zbog ratifikacije. Predsjednik odbora za trgovinu Bernd Lange najavio je da namjeravaju temeljito pročitati sporazum na 1.200 stranica i da je on zadovoljan sporazumom.
I Europska komisija je hvalila postignuti sporazum i održanje unutarnjeg tržišta, prije svega fer-konkurencije. A Leon Delvaux iz generalne direkcije za trgovinu ponovio je: „Ovo je samo sporazum o slobodnoj trgovini. Druge ponude su bile na stolu. Ali, Britanci su se odlučili za najmanje ambiciozan sporazum“, javlja Deutsche Welle.
Biznis.ba / FENA