Deset razloga zbog kojih vašoj firmi treba digitalni marketing
Porast životnog standarda, dostupnost obrazovanja i konačno pristup internetu omogućili su ljudima puno lakše pokretanje vlastitog poslovanja nego što je to bilo u prošlosti.
Iz tog razloga danas, u gotovo svakom području, postoji velika konkurencija firmi sa sličnom ponudom i sličnim cijenama. Stoga i poduzetnici konstantno moraju razmišljati kako nadmudriti konkurenciju i postići prednost.
Uz poboljšanje vlastitih procesa, proizvoda i usluga jedna od ključnih stavki uspješne firme je i uspješan marketing.
Henry Ford je izjavio :”Zaustavljanje oglašavanja kako bi uštedjeli na novcu je isto kao zaustavljanje sata kako bi uštedili na vremenu”.
U ovom članku donosimo 10 razloga zašto je vašoj firmi potreban internet marketing.
1. Vaša konkurencija je online
Jako malo poduzetnika i firmi na svijetu si može dopustiti da ne proučavaju svoju konkurenciju.
Konkurencija nije samo vaš rival u borbi za tržište i potencijalne kupce već i dobra prilika za učenje. Možete puno naučiti na greškama i uspjesima vaše konkurencije.
Na primjer, koje im usluge donose najviše profita, kako dolaze do kupaca, kakvu komunikaciju imaju s kupcima, kakav im je blog, kakav sadržaj postavljaju na društvene mreže i koliko uspjeha imaju oglašavanjem i postavljanjem sadržaja na internetu.
Ako se vaša konkurencija oglašava na Google-u i Facebooku često možemo zaključiti da im to donosi pozitivne rezultate jer nitko ne troši novce na nešto što mu se ne isplati, a posebno ne poduzetnici koji ulažu puno vremena i truda kako bi zaradili novac za svoju firmu.
Moguće je da imate uhodano poslovanje i da do sada niste vidjeli potrebu za digitalnim marketingom, ali ako vaša konkurencija ima nekoliko kanala više kojima dolaze do novih tržišta i novih kupaca, koliko ćete dugo moći izdržati dok vas ne prestignu?
2. Vaši kupci su online
Istraživanja pokazuju da oko 53% korisnika uvijek pretražuje Google prije donošenja odluke o kupovini te da 63% kupnji počinje online.
Možemo izvući zaključak da su prisutnost na internetu i web stranica često ključni za uspješno poslovanje u 2023. godini jer što vam vrijedi najbolji proizvod ili usluga na svijetu ako ne možete doprijeti do ljudi kojima je to potrebno. Što je još gore, ne samo da korisnici neće pronaći vas, nego će pronaći vašu konkurenciju.
Ali je li samo web stranica dovoljna?
Internet je preplavljen morem sadržaja jer svi žele postići konkurentnu prednost dolaskom na prvu stranicu Google-a, no čak i kada redovno postavljate optimizirani sadržaj nekada je potrebno od 6 mjeseci do godinu dana kako bi stigli na prvu stranicu.
Dođete li na prvu stranicu Google-a značajno povećavate svoje šanse da će korisnik kliknuti na vašu stranicu i vidjeti vašu ponudu, ali postoji još jedan problem – prve 3 pozicije zauzimaju plaćeni oglasi koji točno odgovaraju pretraživanju korisnika.
Korištenjem Google Ads oglašavanja možete doći na prvu stranicu Google-a i zauzeti najbolje pozicije isti dan kada pokrenete kampanju.
3. Upoznavanje vlastitih kupaca
Digitalni i tradicionalni marketing imaju mnoštvo razlika. Tradicionalni marketing je rigidan, u smislu da kada postavite veliki plakat ili TV spot ne možete ga samo tako promijeniti već morate raditi ispočetka, dok u digitalnom marketingu, ako smislite nešto bolje, oglase možete promijeniti u nekoliko klikova.
Digitalni marketing je tu u prednosti jer omogućava precizno ciljanje. Na primjer prodavnica sportskom opremom može prikazivati oglase samo muškarcima koji imaju 18-34 godine, žive u Zagrebu te prate nogomet.
No, jedna od ključnih razlika digitalnog i tradicionalnog marketinga je da je marketing, pojavom interneta, postao dvosmjerna komunikacija.
Firme i dalje šalju marketinške poruke svojim potencijalnim kupcima, ali danas i potrošači šalju povratne poruke.
Kupci mogu komunicirati sa firmama putem društvenih mreža, mogu slati e-mail poruke korisničkoj službi i sudjelovati u raznim anketama koje mogu pomoći firmama pri pružanju bolje usluge.
Twitter pomoću ankete saznaje što žele njegovi korisnici.
Na primjer, Twitter je putem ankete pitao svoje korisnike kakvu vrstu sadržaja preferiraju i na dovoljno velikom uzorku mogu razmisliti o eventualnim promjenama.
Još jedna velika prilika pri upoznavanju svoje konkurencije je korištenje analitike.
Koristite li (vi ili vaša marketing agencija) Google Analytics možete saznati koje stranice vaši kupci najviše pretražuju, na kojima se najviše zadržavaju, koliko je ljudi stavilo proizvod u košaricu pa nije kupilo, s koje stranice posjetitelji najčešće odlaze i još mnogo toga.
Na taj način možete uočiti eventualne probleme i identificirati koje segmente je potrebno poboljšati kako bi posjetitelji imali što bolje iskustvo.
4. Mogućnost testiranja
Iako imamo mnogo podataka o performansama naših kampanja i o našim kupcima ipak je potrebno testiranje radi postizanja najboljih rezultata.
Neke stvari možemo pretpostaviti, ali ne možemo sa sigurnošću znati kako će koja osoba reagirati na koju poruku. Na sreću, korištenjem digitalnog marketinga testiranje je znatno jednostavnije nego kod tradicionalnog marketinga.
Na primjer, prodajemo automobil. Pojedini automobili imaju više privlačnih karakteristika, ali kako znati koja će biti najvažnija našoj publici? Tako što ćemo testirati.
Napravit ćemo jedan oglas u kojem komuniciramo da je automobil vrlo brz i ima ubrzanje do 100 od 2.5 sekunde, napravit ćemo jedan oglas u kojem komuniciramo sigurnost automobila, u jednom oglasu spomenut ćemo kako je prostran i koliko mjesta ima u gepeku, u jednom da ima senzore koji pomažu pri parkiranju i tako dalje.
Zatim plasiramo sve oglase,a platforma na kojoj smo ih plasirali (Google, Facebook, Instagram ili nešto drugo) rotira oglase kako bi pronašao najefikasniji.
5. Preciznost i personalizacija
Svako se želi osjećati važno i posebno i marketing nije iznimka.
Istraživanja koja je prenijela firma Netcore pokazuju da :
90% ispitanika smatra personalizaciju privlačnom,
80% ispitanika je izjavilo da će vjerovatnije kupiti od branda koji pruža personalizirano iskustvo,
72% obraća pažnju samo na personalizirane marketinške poruke koje su relevantne njihovim željama i interesima,
70% milenijalaca živcira dobivanje generičkih marketinških poruka koje im nisu relevantne.
Uz pomoć analitike i preciznih metoda ciljanja moguće je slati vrlo personalizirane marketinške poruke tačno određenoj skupini ljudi.
Primjerice, imate li web shop možete odabrati korisnike koji su stavili proizvod u korpu, ali ga nisu kupili i mailom im poslati kupon koji im nudi određeni popust na taj proizvod kako bi ih motivirali da završe transakciju.
Korištenjem Google Ads oglašavanja odabirete tačne riječi za koje želite prikazati svoj oglas što vam daje veliku kontrolu nad publikom koja vidi vaše oglase.
Na primjer, prodajete li isključivo kožne muške remene, možete odabrati sve varijacije te fraze (‘muški kožni remen’, ‘muški remen od kože’, ‘kožni remen za muškarce’...) i prikazati oglas kada netko upiše jednu od tih fraza.
Također moguće je koristiti i negativne ključne riječi, odnosno riječi za koje ne želite prikazati oglase – u ovom slučaju to bi bile riječi kao ‘za žene‘, ‘ženski’, ‘za sat’ i sl. Kada neko upiše ‘ženski kožni remen’ ili ‘remen za sat’ neće vidjeti vaš oglas.
Uz riječi za koje želite i ne želite prikazati riječi možete dodatno precizirati skupinu ljudi kojoj se obraćate. Google ima predefinirane skupine ljudi koje možete izabrati kao npr : ljubitelji nogometa, ljudi koji često putuju, ljudi koji vole čitati, ljubitelji akcijskih filmova i sl., a možete i napraviti svoj tzv. ‘Custom audience’ kojim možete ciljati ljude koji posjećuju stranice koje unesete u alat.
Tu su također i drugi kanali kojima je moguće postići visoku razinu personalizacije kao što su Facebook i newsletteri.
6. Cjenovna efikasnost
Digitalni marketing općenito je isplativiji od tradicionalnog marketinga, ali za početak u digitalnom marketingu nije potrebno toliko novaca kao u tradicionalnom.
Npr. želite li da vaš TV spot vidi velika publika i odaberete prime-time, to vas može koštati do 12 000 kn, dok Google Ads koriste firme od kojih neke ulažu 500kn a neke preko 20 000kn za mjesečni marketinški budžet, prenosi Gotraffic hr.
Također se nameće kao jedan od najefikasnijih, ako ne i najefikasniji način oglašavanja iz nekoliko razloga :
1. Plaćate samo klik
Google Ads je jedan se bazira na PPC (pay-per-click) modelu, odnosno oglašivač plaća samo kada posjetitelj klikne na oglas, ako vidi oglas, ali ne klikne – ne plaćate ništa.
Cijena klika ima puno faktora : konkurencija za navedene riječi, tržište, sezonalnost (npr. Oglašivači apartmana na moru će za vrijeme sezone klik platiti puno više nego preko zime jer je konkurencija i potražnja u to vrijeme puno veća), ali u Hrvatskoj se najčešće vrti od 0.5kn do 5kn po kliku.
2. Korisnici već traže vaše usluge i proizvode
Tradicionalnim marketingom ciljate široku, ali ne previše relevantnu publiku. Primjerice, možete postaviti veliki plakat na Vukovarskoj ulici koji oglašava vaš music shop koji prodaje gitare.
Taj će oglas vidjeti i ljudi koji su zainteresirani za gitare, ali većina ljudi koji će vidjeti plakat ili neće biti zainteresirani, ili ne znaju svirati gitaru ili ih uopće ne zanima takva vrsta glazbe.
Korištenjem digitalnog marketinga vi prikazujete oglas samo korisnicima koji su već pokazali određeni nivo interesa za vaš proizvod.
U kombinaciji s PPC modelom to znači visoku efikasnost u smislu cijene jer plaćate samo kada neko ko je već zainteresiran za vaše usluge i proizvode klikne na vaš oglas i vidi vašu ponudu.
3. Remarketing
Istraživanja pokazuju da većina ljudi ne kupuje u prvom posjetu web shopu već se informiraju o proizvodu, pregledavaju različite opcije, istražuju koje cijene i pogodnosti im se najviše isplate.
Remarketing je alat pomoću kojeg je moguće ponovno prikazati oglas korisnicima koji su već posjetili vašu web stranicu. Na taj način ste im konstantno blizu, podsjećate ih na svoju ponudu i motivirate na kupnju.
4. Strategije licitiranja
Google Ads ima mnogo strategija za licitiranje koje je moguće koristiti. Jedna od njih je Cost-per-acquisition odnosno cijena koju ste spremni platiti da dovedete novog kupca.
Google ima mnogo podataka, statistika i uzoraka o našem pretraživanju i ponašanju na njihovoj tražilici te koristeći umjetnu inteligenciju i svoje algoritme može zaključiti kojim se ljudima najviše isplati prikazati oglas na temelju cilja koji ste zadali.
Analizom svog poslovanja možete zaključiti da vam se za određeni proizvod ili uslugu isplati platiti do 200kn da dovedete novog kupca kako bi imali stabilan profit. Taj podatak unesemo u Google i pustimo da algoritam odradi svoj dio posla.
7. Praćenje rezultata
Digitalni marketing općenito je vrlo mjerljiv, ali ovdje će fokus biti na Google Ads-u.
Svaki segment online marketinga je mjerljiv – tačno se zna koliko je potrošeno, koliko je kupovina postignuto, koji oglas ima najbolje rezultate, koliko klikova, od kuda ti klikovi dolaze, koliko smo morali platiti svaku kupovinu i sl.
Na taj način moguće je optimizirati svoje kampanje radi konstantnog postizanja boljih rezultata. Oglasi s lošim rezultatima se brišu i pišu se novi, ključne riječi koje su preskupe ili koje ne donose dovoljno klikova/kupovini se eliminiraju i budžet se alocira profitabilnijim segmentima.
Korištenjem Google Analytics-a dobivamo dodatnu analitiku koja se ne odnosi samo na oglašivački račun već i na vašu web stranicu. Već smo spomenuli da je moguće pratiti koje su stranice najviše pregledavane, koliko se dugo čitatelji zadržavaju i sl.
Korištenjem svih tih podataka dobivate novi uvid u svoju online prisutnost i bolje upoznajete i vaše kupce i vaše poslovanje
8. Društvene mreže
Još od dana MySpace-a ljudi su bili zaluđeni društvenim mrežama, a razvojem interneta i pogotovo smartphone-a broj korisnika je eksplodirao.
U ovom trenutku, Facebook ima oko 2.9 milijardi, a Instagram oko milijardu aktivnih korisnika na mjesečnoj bazi.
To predstavlja ogroman marketinški potencijal, ne samo zbog broja korisnika već i načina na koji je Facebook osmišljen. Ukoliko pratite npr. Facebook stranice o zdravoj hrani, pratite nekoliko kuhara koji se fokusiraju na zdravu hranu te like-ate i/ili dijelite objave takvog karaktera, Facebook zaključuje da ste ljubitelj zdrave prehrane i stavlja vas u kategoriju ‘Healthy Food lover’. Brand koji se bavi preparatima za prehranu i zdravom ishranom može iskoristiti te opcije ciljanja i prikazati oglase svoje proizvode tim korisnicima.
Također, moguće je napraviti i poslovni Facebook račun kojime možete objavljivati sadržaj kao firma i poticati stvaranje zajednice oko svog branda, a korisnici vam također mogu slati direktne poruke što je puno brže i prisnije od korištenja emaila.
9. Jačate snagu branda
Prosječna kratka majica košta oko 7€. Versace kratka majica zna koštati do 600€. Na prvi spomen cijene pomislili bi da Versace proizvodi svoje majice od zlata i dijamanata, ali i oni koriste tkaninu kao i drugi proizvođači.
Kako onda mogu toliko naplatiti običnu kratku majicu? Odgovor je snaga branda!
Jer, ne radi se o običnoj majici, već Versace majici.
Već smo spomenuli kako je Internet pretvorio marketing u dvosmjernu komunikaciju.
Korištenjem digitalnog marketinga i njegovih alata možete se približiti svojim potencijalnim i postojećim kupcima te značajno ojačati svoj brand.
Američki lanac fast food restorana Wendy’s je poznat po šaljivim Twitter komentarima u kojima komuniciraju s vlastitim fanovima, ali i konkurencijom i na taj način aktivno učestvuju u razgovoru o svom brandu.
Primijetite da je njihov komentar like-an skoro 2000 puta i da ga je 80 ljudi retweetalo.
To je značajan domet od samo jednog komentara.
Brendovi se mogu upustiti u pravi razgovor s kupcima, a takva vrsta komunikacije ima puno jači utjecaj na percepciju branda.
Nekoliko prednosti korištenja digitalnog marketing u brandiranju :
1. Vidljivost i domet
Internet ima globalni domet i u mogućnosti je pokazati vaš brand puno većem broju ljudi nego je to fizički moguće za vašu poslovnicu ili prodajni tim.
Što više ljudi vidi vaš brand, on polako ulazi u njihovu svijest, a vide li ga dovoljno puta na više različitih kanala upoznat će se s vašim brandom i postići će se “Brand recognition” tj. kada vidi vaš logo, kupac će odmah znati ko ste vi i čime se bavite.
Što je brand recognition jači, veća je vjerovatnost da će vas potencijalni kupci izabrati.
2. Upoznavanje potencijalnih kupaca s vašim brandom
Ljudi se boje nepoznatog.
Ako kupac ne prepoznaje vaš brand, možda vas se neće bojati, ali vam neće vjerovati, a kupac koji vam ne vjeruje neće ni kupiti od vas.
Korištenjem digitalnog marketinga možete provesti svoje potencijalne kupce kroz cjelovito putovanje od faze nepoznavanja do trenutka kada postaju vaši kupci.
To se radi kreiranjem tzv. Customer Journey-a odnosno upoznavanje potencijalnih kupaca s brandom korak po korak, dajući korisne informacije pomoću kojih ga se informira o prednostima vašeg proizvoda sve dok nije dovoljno educiran da bi se odlučio na kupovinu.
3. Povjerenje i kredibilitet
Brand kojem se može vjerovati je onaj koji je prisutan već neko vrijeme, prepoznatljiv je, ima vjerne klijente i održava svoja obećanja.
Kada je brand prepoznatljiv i na dobrom glasu, povećava mu se kredibilitet, kako u industriji, tako i kod potrošača.
Razvijanjem kredibiliteta, također se razvija i baza obožavatelja branda, a posljedica toga je tzv. “Word of mouth marketing” odnosno hvaljenje i preporuka branda svojim prijateljima i poznanicima.
Većina ljudi više vjeruje svojim prijateljima nego tv spotu ili oglasu, tako da to vrlo pozitivno utječe na prodaju. Također, to je besplatan način promovisanja vaše usluge tako da oduševljavanje svojih klijenata mora biti prioritet svakoj firmi kojoj je cilj dugoročan uspjeh.
10. Zadržavanje kupaca
Zadržavanje kupaca, odnosno ‘customer retention’ je sposobnost firme da potrošače pretvori u lojalne kupce koji će nastaviti kupovati ili koristiti uslugu branda i neće prijeći kod konkurencije.
Osiguravanje da su vaši postojeći kupci sretni i zadovoljni je vrlo bitno za profitabilnost firme jer privlačenje novih kupaca može biti 5 do 25 puta skuplje od zadržavanja postojećeg.
Uz to, zadovoljan kupac će reći svojim prijateljima i poznanicima da je zadovoljan vašom uslugom i postati ‘brand evangelist’.
Naravno, kako bi zadržali kupce ključne su vaše usluge i proizvodi i vaši zaposlenici, ali osiguravanje dobrog iskustva za korisnike, personalizirani sadržaj, davanje nekakve vrijednosti korisniku, povremeni popusti i sl. prema postojećim kupcima mogu itekako pomoći pri zadržavanju kupaca.