Kada pomislimo na čuveni dvojac - misiju i viziju, većina ljudi pomisli na dosadne, generičke redove nekog teksta koji "čuči" na nekoj stranici zvaničnog dokumenta, statuta ili u digitalno doba - vebsajta.
No, u svakom slučaju, čini se da ih je neko tamo postavio "zato što to svi rade i tako treba" a ne zbog njihovog fundamentalnog značaja za definisanje i usmjerenje brenda, biznisa, odnosno kompanije. Misija i vizija nisu samo skup lijepih riječi, već definišu ko ste, šta predstavljate, čemu stremite i gdje želite da budete.
Važno je da se pozabavite tim suštinskim pitanjima kako bi vi, vaši zaposleni, saradnici ali i klijenti, odnosno, kupci mogli da vas prepoznaju i bolje razumiju.
Zašto su toliko važne?
Misija i vizija prvenstveno služe da jasno definišemo svrhu i smjer u kome idemo. Pomažu nam da kreiramo jedinstven identitet brenda, budemo autentični i izdvojimo se na tržištu. Ta jedinstvena slika je veoma važna i za zaposlene. Kako ne bi svako interpretirao svoj doživljaj kompanije u kojoj radi, definišu se jasna misija i vizija oko kojih se dalje cijeli tim okuplja. One su kao kompas koji sve ljude uključene u djelovanje i razvoj brenda i poslovanja drže na istom kursu, okupljene oko istog cilja.
Uzmimo kao primjer brend Veja čija je misija održiva i etička proizvodnja obuće. Veja mijenja način proizvodnje patika spajajući društveno odgovorne projekte, organske materijale i ekonomsku pravdu. Njihova vizija je da postanu vodeći brend održive obuće i da svojim primjerom inspirišu modne brendove da ih slijede.
A kako sve veći segment tržišta koji čini generacija Z cijeni autentičnost i svrhu, pridajući veliku važnost društvenoj pravdi, očuvanju životne sredine i mentalnom zdravlju - oni očekuju od brendova i kompanija isto to. Prvi uslov postaje da dijelimo iste vrijednosti, a nakon toga - "šta ja konkretno imam od tog proizvoda ili usluge?".
Sve navedeno vodi ka tome da uz dobro definisanu misiju i postavljenu viziju jasnije, konkretnije i autentičnije komuniciramo sa našom ciljnom grupom, ali i sa zaposlenima koje okupljamo oko iste svrhe i cilja.
Iako se na prvu može djelovati trivijalno, definisanje misije i vizije je ozbiljan posao čiji rezultat ne treba da bude skup uredno složenih, apstraktnih pojmova, već nešto zaista realno, opipljivo, što će svima biti blisko i jasno "na prvu". Poetički rečeno - čvrst temelj na kojem stojimo, ideja kojom se vodimo i lice koje pokazujemo.
Dobro, sada kada sve to znamo pitate se - šta dalje?
Prvi korak bio bi da organizujete radionicu sa najužim timom koji vodi poslovanje kako biste zajednički došli do esencije onoga što radite i čemu težite. Ukoliko smatrate da širi tim treba uključiti, fokus grupe sa zaposlenima su takođe korisne.
Preporuka je da angažujete eksternog konsultanta koji će vam pomoći u definisanju misije i vizije, prenosi Ekapija. U svakom slučaju, u nastavku ćete pronaći smjernice koje će vam pomoći da bolje razumete te pojmove, te da ih i definišete zajedno sa vašim timom.
Kako se određuje misija?
Misija je određena osnovnom funkcijom/zadatkom brenda, odnosno biznisa po kojoj se razlikuje od konkurencije. Određena je ključnim vrijednostima kroz razloge postojanja. Ukratko - misija nas usmjerava i pokazuje pravac. Daje nam razloge našeg postojanja, zašto radimo baš to što radimo odgovarajući na sljedeća pitanja:
- ZAŠTO postojimo?
- ŠTA radimo?
- KOME pomažemo?
- KOJI problem rešavamo?
- KOJA je naša svrha?
Drugim riječima, preporučuje Homepage, zapitajte se: kada izuzmemo profit - zašto postojimo? Koja je naša uloga u društvu? Kakav uticaj želimo da ostavimo?
Putanja za određivanje misije bila bi: kojim biznisom se bavimo → kome on i na koji način služi → čemu težimo → i koji je naš pristup dostizanju ciljeva.
Kako se definiše vizija?
Vizija odgovara na pitanje gdje želimo da stignemo, ona je je naš dugoročan, racionalan i emotivan, ali i ambiciozan cilj koji nas motiviše. Kako bismo je definisali vodimo se sljedećim pitanjima:
- ČEMU stremimo?
- KAKO vidimo budućnost?
- ŠTA želimo da postignemo?
Vizija je ona koja treba da inspiriše sve oni koji rade na njegovom ispunjenju.
Ključne vrijednosti
Vjerovatno se pitate zašto su ključne vrijednosti važne za vaš brend i poslovanje – odgovor je jednostavan. Ključne vrijednosti nisu samo deklaracija, već su tu da vas usmjere i pomognu da dalje oblikujete svoje poslovne odnose, gradite reputaciju i dugoročno utječu na vaše rezultate jer definišu vaš identitet, oblikuju kulturu i usmjeravaju donošenje odluka.
Ukoliko još niste definisali ključne vrijednosti, pitanja u nastavku mogu vam pomoći u tome:
- Šta je ono što cijenite u životu? Šta je za vas važno?
- Šta se cijeni u industriji u kojoj radite, šta vrednuju klijenti, partneri, zaposleni...
Izdvojite po pet vrijednosti kao odgovor i onda napravite njihov presjek. Vrijednosti koje se podudaraju u potpunosti se odnose na vaš bred ili kompaniju. O onim koji su bliski možete dalje diskutovati, a posebno obratite pažnju na to ukoliko se ispostavi da ste naveli neke od vrijednosti koje su u suprotnosti.