Prije nekog vremena londonski marketinški portal The Drum čitatelje je zamolio da nominiraju reklame za koje misle da su najbolje svih vremena. Hiljade prijedloga zatim su predali komisiji najjačih kreativaca i marketinških stručnjaka s liste World Creative Rankings i komisiji sudaca iz svoje redakcije.
Rezultat je Drumova lista najboljih reklama svih vremena, s koje smo izdvojili reklame brendova iz industrije hrane i pića. Reklame su svrstane prema pozicijama koje su zauzele na listi, a njihove tačne pozicije i ostale genijalne reklame možete pogledati na stranici World’s Best Ads of All Time. Kao i svaka ovakva lista, i ova je podložna raspravama, ali količina talenta i inteligencije koju pokazuju najbolje plasirane reklame posve je nesporna, kao i njihov utjecaj na tržište.
10. Dunkinov Time To Make the Donuts
Michael Vale glumi pekara Freda, glavnog junaka ove kampanje za Dunkin krafne. Kad je kampanja počela, Dunkin je bio lokalni fenomen na sjeveroistoku SAD-a. U trenutku kad je kampanja završila, Fredovim penzionisanjem i velikom paradom u njegovu čast, Dunkin Donuts bio je globalni brend. Kampanja se temeljila na Fredovom sizifovskom trudu i upornosti kojom svaki dan, orilo gorilo, odlazi peći krofne. Svaka reklama podsjećala je kupce da je Fred i danas otišao peći krofne za njih i da Dunkin Donuts peče 52 okusa krofni “što vaš supermarket ne može.” Slogan “vrijedno puta” također je ostao u kolektivnom sjećanju, a glumac Michael Vale još je godinama nakon kampanje radio kao Dunkinov brend ambasador i nastupao na humanitarnim eventima kao pekar Fred. Kampanju za Dunkin Donuts potpisuje agencija Ally and Gargano.
9. Guinnessov Swim Black, 1997.
Svako ko ga je naručivao na šanku zna da se Guinness pivo sporo toči. Zato je standardna poruka Guinnessovih kampanja da je strpljenje vrlina, često i uslov za veće zadovoljstvo. Zahvaljujući ovoj reklami, da ljubitelje Guinnessa probudite u dva ujutro, znat će da za natočiti savršenu pintu Guinnessa treba 119,5 sekundi, tačno koliko i starom plivaču Marcu da dopliva do šanka u ovoj reklami, koja je obilježila kraj Ogilvyjeva mandata u Guinnessu. Guinness je htio promjenu i pokušati se približiti mlađoj publici. Poslali su brief zainteresiranim agencijama. U dokumentu su izričito tražili da se ne komunicira koliko treba da se natoči pinta Guinnessa. Kreativni direktori agencije AMV BBDO ne samo da su ignorirali zahtjev, nego su cijeli koncept bazirali na 119,5 sekundi. Dobili su posao, a dvije godine kasnije za Guinness snimili i legendarnog Surfera.
8. Budweiserove Žabe, 1995.
Ovaj ingeniozni spot za Budweiser za agenciju D’Arcy Masius Benton & Bowles režirao je Gore Verbinski, poznatiji kao redatelj Pirata s Kariba. Kakav je to um koji Budweiser pivo poveže s ljetnim kreketom žaba u nešto tako jednostavno a nezaboravno? Možda ste se , posve legitimno, zapitali to kad ste prvi put vidjeli ovu reklamu. Odgovora na ovo pitanje nema, jer mozak najjačih kreativaca vječni je misterij. Reklama je prvi put prikazana na Super Bowlu 1995. Žabe su ideja Davea Swainea i Michaela Smitha iz agencije D’Arcy Masius Benton & Bowles iz 1994. a žabe su u studiju Stana Winstona napravili isti majstori specijalnih efekata koji su radili dinosaure za Jurassic Park, prenosi Plava kamenica hr.
7. Got Milk? 1993.
Ovaj kultni slogan agencija Goodby Silverstein & Partners smislila je za Udruženje kalifornijskih mljekara. Kampanja je trajala od 1993. do 2014. i u njoj su nastupili svi od Kermita i Britney Spears do Naomi Campbell, Serene Williams, Simpsona i Harrisona Forda. Počelo je s ovom reklamom o ekscentričnom mladiću koji ne može osvojiti 10 hiljada dolara na kvizu jer je upravo pojeo sendvič, a nema više dovoljno mlijeka da ga ispere pa voditelj na drugoj strani telefonske linije ne razumije njegov odgovor na pitanje ko je ubio Alexandera Hamiltona, jednog od utemeljitelja SAD-a. Iako dolazi iz druge ere, reklama će vas i danas nasmijati.
6. Coca Colin Hilltop, 1971.
Sve je u ovoj reklami, snimljenoj na jednom od rimskih brežuljaka, bezvremeno i nedostižno. Poruka inkluzivnosti 1971. kad je svijet bio još antipatičnije mjesto nego danas, glazba i tekst pjesme, izbor glumaca, svjetlo, kadrovi… Priča se da je ova reklama agenciju McCann Erickson trgnula iz kreativne krize. Redatelj Harvey Gabor koncept je napisao na salveti na aerodromu, u jednoj rečenici: “Volio bih svijetu kupiti Coke i raditi mu društvo. (I’d like to buy the world a Coke and keep it company)” . Reklama je bila problematična. Koštala je 250.000 dolara jer su snimanje iz Engleske zbog lošeg vremena morali prebaciti u Italiju. Stvari su se na terenu toliko zakomplicirale da su glavnu pjevačicu doslovno nasumce doveli s ulice. Folk grupa The Hillside Singers snimila je song kao pjesmu I’d Like to Teach the World to Sing (In Perfect Harmony) i dospjela na 13. mjesto Billboardove top liste.
5. Snickersov Kad si gladan nisi svoj, 2012.
Slava Betty White čudesno je uskrsnula zahvaljujući ovoj reklami, i to u generaciji koja nikad neće ni znati što su Zlatne djevojke. Ulogu Betty White u ovoj reklami, u kojoj glumi mladića Mikea, stručnjaci smatraju najboljim celebrity endorsmentom u povijesti. Reklama je bila dio Snickersove globalne kampanje iz 2012, koju potpisuje BBDO New York. Nakon što je reklama emitirana tokom Super Bowla milion ljudi potpisalo je peticiju na Facebooku u kojoj su tražili da Betty White otvori Saturday Night Live kao najstarija zvijezda kojoj je ikad ukazana ta čast. Njenu najavu SNL-a sa Jay-Zjem gledalo je više od 12 miliona ljudi.
4. Budweiserov Wassup, 2000.
Reklama je napravljena za Super Bowl 2000. Inspirisana je kratkim filmom True redatelja Charlesa Stonea III. koji i glumi u reklami. Smatra se najboljom reklamom za pivo svih vremena. Koncept je razvila agencija DDB, i predložila ga Budweiserovu vlasniku Anheuser-Buschu. Oni su pozvali Stonea da režira reklamu. Pogledajte rezultat.
3. Cadburyjev Gorila, 2007.
Jedan od prvih viralnih videa na tada novoj platformi YouTube, nesretno zaljubljeni gorila koji bubnja In The Air Tonight od Phila Collinsa najavio je novu eru u oglašavanju. Dok je uprava spašavala kompaniju, milioni ljudi hipnotizirano su gledali senzibilnog gorilu, a jedino što je ukazivalo na to da je riječ o reklami za Cadbury bila je ljubičasta pozadina. Čista emocija i malo boje preporodili su i brend i prodaju. No, pozadina ove priče puno je zanimljivija. Cadbury je, naime, 2003. odbio ovu reklamu. Gorila je ideaja argentinskog redatelja Juana Cabrala koji je tada bio kreativni direktor u Cadburyjevoj agenciji Fallon London. Koncept je napisao u jednu noć, nije razmišljao o tome kojem klijentu bi ga mogao predložiti. Inspirirao ga je razgovor kolega o najboljem bubnjarskom solu svih vremena, koji je završio konsenzusom oko In the Air Tonight. Kad je Cadbury tražio nešto što će pokazati da se ljudi osjećaju bolje kad jedu njihovu čokoladu Dairy Milk, Cabral je predložio gorilu. Cadburyjev markentiški odjel bio je oduševljen, ali kad su ideju predstavili upravi direktori su bili jasni: “ovo da niste nigdje prikazali.” Marketing je bio uporan, a Cadbury se ionako nije mogao oporaviti od skandala sa salmonelom u čokoladama, pa su nakon četiri mjeseca rasprave zaključili da bi možda mogli pokušati s gorilom, iako su direktori i dalje prigovarali što se nigdje u spotu ne vidi Cadburyjev logo. Ostalo je već legenda. U našem izboru, Gorila je najbolja reklama za hranu i piće svih vremena.
2. Skittles Touch The Rainbow, 1994.
Današnji Twitter moralisti ne bi preživjeli ovu masteralnu, mračnu zafrkanciju u reklami za Skittles. Tim je čovjek koji sve što dotakne pretvara u šarene bombone. Mislite da je to super? Poslušajte što o tome ima za reći Skittles Mida. Egzistencijalističku reklamu Touch the Rainbow 1994. je napravila njujorška agencija D’Arcy Masius Benton & Bowles u sklopu Skittles kampanje Taste The Rainbow, jedne od najdugotrajnijih kampanja svih vremena koja do danas broji više od 40 reklama.
1. Guinnessov Surfer, 1998.
Za mnoge, Surfer nije samo najbolja reklama za pivo svih vremena. Nego najbolja reklama svih vremena, tačka. Nakon televizijske premijere 1999. Surfer je postao jedna od najpoznatijih Guinnessovih kampanja. U nevjerojatnom crno bijelom filmu kreativne agencije AMV BBDO i filmaša Jonathana Glazera, surfer čeka i čeka savršeni val, kao što gost u pubu čeka da mu se natoči Guinness. Kad krene akcija u kojoj se fenomenalni kadrovi surfera na divovskim valovima pretapaju sa stampedom još većih bijelih konja više ne znate što gledate ali scena vam se usijeca ravno u podsvijest. I poruka je kristalno jasna. Samo ako znate čekati pravi trenutak ući ćete u dimenziju zadovoljstva s kojim se ništa u vašem malom svakodnevnom životu ne može mjeriti. Tick follow tock, follow tick, follow tock….